01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

SYSTÉM EVA ŠETŘÍ OBČANŮM VE STYKU S ÚŘADY ČAS I PENÍZE

Komunikační technologie se do vztahu stát - občan logicky prosazují i v České republice. Jedním z příkladů je systém EVA (Elektronicky Vlídná Administrativa), který přibližuje veřejnou správu potřebám občanů. Základní koncept projektu na vytvoření systému EVA, který má lidem usnadnit komunikaci s...

Komunikační technologie se do vztahu stát - občan logicky prosazují i v České republice. Jedním z příkladů je systém EVA (Elektronicky Vlídná Administrativa), který přibližuje veřejnou správu potřebám občanů.

Základní koncept projektu na vytvoření systému EVA, který má lidem usnadnit komunikaci s úřady formou samoobslužných stánků, vznikl díky poslanecké iniciativě. Iniciátoři projektu si předsevzali, aby služeb tohoto systému mohli využívat všichni občané, tedy nejen ti, kteří mají přístup k internetu.

Díky intenzivní spolupráci mezi zadavatelem pilotního projektu, jímž je Ministerstvo vnitra ČR, a realizátorem projektu EVA - společností CT Group, byl systém spuštěn do testovacího režimu v deseti městech a obcích Středočeského kraje. Jde o tři skupiny měst a obcí, z nichž první tvoří Beroun, Karlštejn a Mořina, druhou Poděbrady, Městec Králové a Pátek a třetí Slaný, Zvoleněves, Klobuky a Smečno. Tam byly stánky umístěny obvykle ve vestibulech radnic či obecních úřadů, aby byly přístupné po celých čtyřiadvacet hodin denně všech sedm dnů v týdnu.

DRUHÉ KOLO

Nyní probíhá druhé kolo projektu, v němž se nainstaluje dalších 40 stánků EVA ve městech a obcích, které o systém projevily zájem. Jde o vylepšenou verzi komunikačního zařízení, jež je nyní odolnější vůči nepříznivému počasí - a také proti případným vandalům, takže stánky lze už umisťovat i do neuzavřených prostor. Stánek přitom bývá opatřen speciálním prosklenným přístřeškem.

NĚKTERÁ PŘÍMÁ PODÁNÍ UŽ TEĎ

Systém umožňuje provozovateli, ale také jednotlivým obcím a městům neustále rozvíjet a doplňovat nabídku služeb. Poskytuje informace typu úřední deska, návody na postupy při vyřizování široké škály úředních záležitostí, stejně jako tisk úředních formulářů. Systém umožňuje, což se do budoucna považuje za klíčovou službu, různá přímá podání. V současné době jsou to následující oblasti: živnosti, stavby, informace a stížnosti.

Stánky EVA umožňují obyvatelům obcí zapojených do projektu, aby vyřizovali své záležitosti s úřady elektronickou cestou. Předpokladem vstupu do systému je registrace občana, tedy přihlášení a vyplnění osobního formuláře. Občan je přitom veden nápovědou, takže i ten, kdo nepoužívá běžně počítač, se v systému snadno orientuje. Systém dokáže uživatele přehledně vést po jednotlivých krocích, dává mu jasné instrukce jak postupovat, které formuláře vyplnit, sděluje kontaktní osobu na příslušném úřadě. Zařízení umožňuje formulář vytisknout, zkopírovat, převést do elektronické podoby a odeslat na úřad. Uživatel může navázat bezplatně spojení s Centrem služeb EVA pouhým zvednutím sluchátka a stisknutím tlačítka na dotykové obrazovce stánku. Počítá se s tím, že občan bude moci v nejbližší době využívat zdarma pomocí osobní schránky dokonce i možnosti e-mailové pošty. Největší výhodou systému EVA je možnost jej využívat 24 hodin denně a po sedm dní v týdnu, což lidem přináší reálnou úspora času a peněz.

CENTRUM SLUŽEB EVA

Ve vztahu občan - úřady působí jako pomocná ruka pro registrované uživatele z řad občanů, kteří nemají zkušenosti s používáním počítače, Centrum služeb EVA. Jeho zaměstnanci jsou v pracovní době připraveni ochotně poskytnout rady, jak zařízení stánku obsluhovat. Jsou zároveň k dispozici i úředníkům státní správy, kterým rovněž poskytují asistenci a připravují pro ně školení.

Tomu, aby byl celý systém plně funkční a bylo možné jej plnit informacemi přímo z úřadů, vyřizovat podání občanů apod., slouží programové vybavení ADAM. To zahrnuje několik oblastí činnosti, přičemž je natolik pružné, aby se přizpůsobilo stávajícím systémům, které jsou na jednotlivých úřadech instalovány. Tím nedochází ke znehodnocování původních investic, naopak na mnoha úřadech představuje zavedení tohoto systému výrazný technologický posun. Vybavení zahrnuje tyto oblasti:

[*] Redakční systém, který umožňuje pracovníkům úřadů zveřejňovat v systému EVA různé druhy informací a řídit strukturu jejich uložení.

[*] Zpracování záležitostí občanů, které umožňuje příjem elektronických podání občanů a jejich distribuci do vnitřního chodu úřadu.

[*] Workflow - ADAM, který zajišťuje úřadům automatizovanou podporu zpracování podání občanů. Pro jednotlivé typy podání je možné definovat pravidla, jejichž prostřednictvím je zpracování podání řízeno od přijetí až po vyřízení, včetně přidělování úkolů a sledování lhůt. Jde především o stížnosti, informace a stavby.

[*] Správa spisů - ADAM poskytuje úřadům základní nástroje pro správu písemností. Řídí přidělování čísel jednacích, oběh písemností, zařazování do spisů, archivaci a skartaci.

[*] Vazba na vnitřní systémy úřadů - zde nabízí ADAM pro případ, kdy je na pracovišti jiný vnitřní počítačový systém, elektronické rozhraní, jehož prostřednictvím je možné oba systémy propojit v jeden funkční celek při současném využívání výhod obou.

[*] Statistiky - ADAM zajišťuje tvorbu a distribuci přehledných statistických výstupů o činnosti úřadu a jednotlivých pracovníků úřadu (plnění úkolů, počty přijatých a vyřízených podání za sledované období).

Projekt EVA tak občanům usnadňuje jednání se státní správou a samosprávou. Při vyřizování svých úředních záležitostí se dokonce už nyní v některých případech mohou zaregistrovaní uživatelé systému obejít bez osobní návštěvy radnice.

IVAN SVOBODA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down