Účinnou zbraň proti bezohledným řidičům dává do rukou měst a obcí informační systém Správa dopravních přestupků (SDP). Ten poskytuje úředníkům podporu správního řízení, ulehčuje rutinní činnosti a umožňuje zpracování velkého množství přestupků. SDP tak představuje důležitou součást projektu...
Účinnou zbraň proti bezohledným řidičům dává do rukou měst a obcí informační systém Správa dopravních přestupků (SDP). Ten poskytuje úředníkům podporu správního řízení, ulehčuje rutinní činnosti a umožňuje zpracování velkého množství přestupků. SDP tak představuje důležitou součást projektu Bezpečná města (www.bezpecnamesta.cz), který usiluje o zvýšení bezpečnosti na našich silnicích.
50, NEBO 1500?
V rámci projektu Bezpečná města mohou města a obce získat stálá měřicí zařízení pro kontrolu rychlosti projíždějících vozidel a průjezdu křižovatkou na červenou. Zařízení jsou poskytována formou pronájmu, čímž odpadá nutnost vysoké počáteční investice na jejich pořízení. Poplatek za pronájem je pokryt z prostředků vybraných od neukázněných řidičů. Instalovaná zařízení jsou v provozu 24 hodin denně a umožňují zaznamenat všechny spáchané přestupky. Jsou propojena s informačním systémem SDP, který pomáhá úředníkům snadněji postihnout maximum přestupků. Zatímco standardní cestou je jeden úředník odboru dopravy schopen vyřídit 50 až 100 přestupků za měsíc, se systémem SDP jich zvládne za stejné období vyřídit až 1500. Součástí projektu je i právní podpora pro města a obce.
Jak systém funguje v praxi? Automatické měřicí zařízení pořídí záznam o přestupku (překročení povolené rychlosti či jízda na červenou). Digitální záznamy měření jsou šifrovaným spojením přeneseny do SDP.
Záznamy nejprve v odděleném modulu SDP zpracuje příslušník městské policie a prostřednictvím systému je předá jako podnět k vedení správního řízení místně příslušnému odboru dopravy. Systém připraví podklady pro zahájení správního řízení (záznam přestupku se všemi potřebnými detaily, jako je datum a čas, rychlost vozidla, registrační značka a fotografie řidiče). Dále systém provádí úředníka procesem správního řízení a generuje potřebné dokumenty.
SDP zajišťuje především:
evidenci dopravních přestupků a správu přestupkového řízení;
generování výzvy k podání vysvětlení;
podporu vedení spisů v souladu se správním a spisovým řádem;
kontrolu nabytí právní moci;
generování příkazu uložení pokuty a event. dalších souvisejících dokumentů;
zajištění vazby na účtování a vymáhání úhrady pohledávky.
SDP je obsluhován pomocí běžného webového prohlížeče, komunikace probíhá přes šifrovaný kanál protokolem HTTPS. Přístup k datům mají jen oprávněné osoby, což je zabezpečeno využitím identifikačních a autentizačních procesů. Systém lze propojit s lokálními informačními systémy úřadu, jako je spisová služba či účetnictví.
NENÁROČNÁ NUTNÁ VÝBAVA
Jaké jsou požadavky na technické vybavení městského či obecního úřadu, aby tam systém dobře fungoval?
Součástí dodávky systému je především:
personalizace systému pro konkrétní úřad;
propojení s lokálními systémy;
proškolení pracovníků;
podpora koncových uživatelů.
K využívání služeb systému stačí následující vybavení:
PC s připojením na internet (alespoň 256 kbit/s);
Windows 2000 nebo XP;
MS Internet Explorer 5.5 či 6.0 a vyšší;
tiskárna.
SDP je provozován na serverech společnosti ICZ (www.i.cz) umístěných v hostingovém centru, které zajistí výhodnou profesionální péči 24 hodin denně. Takové řešení poskytuje pružnější podporu uživatelů, rychlejší servis v případě komplikací a výraznější možnost vylepšování systému.
JANA KRATINOVÁ