Placení mýta se denně snaží vyhnout už stovky řidičů kamionů jízdou po silnicích, které nepodléhají zpoplatnění. Také v řadě obcí kraje Vysočina se kamiony začínají houfně objevovat i na silnicích, které pro ně vůbec nejsou určeny. Bude-li tento trend pokračovat, nelze vyloučit ani kolaps...
Placení mýta se denně snaží vyhnout už stovky řidičů kamionů jízdou po silnicích, které nepodléhají zpoplatnění. Také v řadě obcí kraje Vysočina se kamiony začínají houfně objevovat i na silnicích, které pro ně vůbec nejsou určeny. Bude-li tento trend pokračovat, nelze vyloučit ani kolaps regionální dopravy. Navíc policisté varují, že na krajských silnicích začal stoupat i počet dopravních nehod.
Proto kraje znovu opakují, že současný systém výběru mýtného je špatný. Jejich obavy z důsledků zavedení mýtného na dálnicích se totiž postupně naplňují.
Kraje se shodují na tom, že případné další rozšíření výběru mýtného by mělo jít spíše satelitní cestou a mělo by postupně pokrýt celou českou silniční síť. Netvrdí, že by dopravci měli platit mýto na všech silnicích. Rozhodně však kraje nutně potřebují přesné informace o pohybu aut na svých silnicích. Navíc se představitelé regionů domnívají, že pro dopravce má být cesta po dálnici ekonomicky nejvýhodnější - a ne aby tomu bylo naopak. Proto by regiony i obce měly mít přímý vliv na to, které úseky silnic budou zpoplatněny a jakým způsobem.
Má-li tedy mýtné v ČR skutečně přispět k regulaci dopravy i k získání peněz na opravu poničených a výstavbu nových komunikací, je nutné, aby do systému byla zahrnuta celá silniční síť a při výběru mýta byly zohledněny regionální potřeby včetně podílu krajů na výtěžku z mýtného.
Mýtné se v Česku vybírá zatím s využitím mikrovlnné technologie na zhruba tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic a platí pro vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun. Na 1200 kilometrech silnic prvních tříd by mělo být zavedeno zpoplatnění začátkem příštího roku. Ministerstvo dopravy zveřejnilo informaci, že by se mýtné časem mohlo rozšířit i na silnice nižších tříd a na vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny. Jako hejtmani požadujeme, aby s výběrem mýtného na silnicích prvních tříd bylo zavedeno i sledování dopravy na krajských silnicích (jde o silnice II. a III. třídy) a v některých případech se na nich platilo také mýtné. Další etapa by měla tedy pokrýt už celé území republiky. Za nejlepší řešení lze považovat satelitní systém. Ten je nejméně náročný na výstavbu a umožňuje flexibilně měnit zpoplatněnou trasu.
Za velmi nešťastný kraje považují naštěstí již minulý postup ministerstva dopravy resp. státu, který zpočátku s kraji způsob a rozsah výběru mýtného vůbec nekonzultoval. Mohlo se tak předejít nyní začínající devastaci krajských silnic a zvyšování průjezdů kamionů obcemi. Druhá plánovaná etapa zavedení mýtného proto musí nejen maximálně vytěžit možnosti zavedeného systému, ale musí také zohlednit vlastníka komunikace s možností motivace ceny průjezdu obcemi, nabídnout možnost dynamického měření frekvence pohybu těžkých vozidel a nabídnout smysluplnou statistiku s maximální vypovídací schopností. Pokud se tak nestane a bude-li mýtné zavedeno pouze na silnicích I. třídy, přinese tento krok pro krajské silnice a na nich ležící obce z hlediska devastace silnic i kvality životního prostředí všechny velmi nepříjemné zatěžující následky.
RNDr. Miloš Vystrčil
hejtman kraje Vysočina