01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Systémová opatření

Při pořizování územně plánovací dokumentace a při rozhodování o stavbách, musí orgány územního plánování a stavební úřady dbát i na ochranu veřejných zájmů, chráněných jinými právními předpisy, než stavebním zákonem. Proto musí spolupracovat s...

Při pořizování územně plánovací dokumentace a při rozhodování o stavbách, musí orgány územního plánování a stavební úřady dbát i na ochranu veřejných zájmů, chráněných jinými právními předpisy, než stavebním zákonem.

Proto musí spolupracovat s dalšími správními orgány (dotčenými správními úřady), jimž jiné zákony svěřily ochranu těchto veřejných zájmů. Jde například o ochranu zdraví, životního prostředí, požární bezpečnost, ochranu kulturních památek, obranu a bezpečnost státu. Bez souhlasu či dohody, respektive bez vyřešení případných rozporů ve vyjádřeních těchto správních úřadů, nesmí stavební úřad rozhodnout.

Současná právní úprava neřeší postup spolupůsobících správních úřadů jednotně, jejich "výstupy" jsou v zákonech označovány různě, například jako stanovisko, vyjádření, souhlas, povolení, rozhodnutí a podobně. Jednotně není upravena ani forma, kterou mají být tyto akty vydávány. Pokud jsou vydávány formou správních rozhodnutí, je vyloučeno řešení rozporů způsobem, který předpokládá stavební zákon. Řízení se prodražuje a prodlužuje, dochází k řetězení správních rozhodnutí. Navíc v některých případech není právní úprava jednoznačná a dochází jak v řadách investorů, tak u stavebních úřadů k nejistotě v tom, zda forma vydaného stanoviska je správná.

Věcný záměr stavebního zákona, schválený usnesením vlády, pojal spolupráci správních úřadů, které hájí veřejný zájem podle zvláštních právních předpisů, koncepčně jinak. Stanovil, že je nutné revidovat zákony, které upravují působnost jiných správních úřadů ve vztahu k postupům podle stavebního zákona a navrhnout jejich novelizaci tak, aby na jedné straně nebyly oslabeny právní nástroje pro ochranu těchto speciálních veřejných zájmů, na druhé straně, aby byly odstraněny zbytečné administrativní procedury. Zejména, aby stanoviska, která slouží jako podklady pro povolování staveb, nebyla vydávána formou správního rozhodnutí. Jde o jedno ze systémových opatření směřujících k tomu, aby si stanoviska dotčených správních úřadů k projednávaným návrhům mohl zajistit stavební úřad, aby je nemusel před řízením opatřovat sám stavebník.

Splnění tohoto cíle si vyžádá zásah do téměř třiceti zákonů, které se navrhuje změnit tak, aby byly v souladu s koncepcí nového stavebního zákona a byly eliminovány kritizované komplikace vyskytující se v řízeních o stavbách.

(Články byly zpracovány z materiálů Ministerstva pro místní rozvoj)

JITKA LINHOVÁ
šéfredaktorka časopisu Stavitel

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down