Už v příštím roce měl začít sloužit řidičům poslední nedokončený úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku. S velkou pravděpodobností se to však nestane.
Může za to zejména rozsáhlý sesuv půdy do trasy budoucí dálnice. A podle ministra dopravy Antonína Prachaře také nečinnost resortu v čele s jeho bývalým šéfem Zdeňkem Žákem i jemu podřízeného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). »Řadu měsíců se vůbec neřešil osud této dálnice,« řekl Antonín Prachař, který v polovině března sesuvem postižený úsek navštívil.
Na začátku června loňského roku způsobily rozsáhlé deště sesuv více než 500 milionů metrů krychlových půdy na téměř dokončený úsek budoucí dálnice. Od té doby neudělalo ani Ministerstvo dopravy, ani ŘSD prakticky nic pro to, aby se alespoň zajistil geologický průzkum této lokality, jehož výsledky budou zásadní pro další osud stavby. »To není o tom posílat si dopisy a vnitřní sdělení, ale o tom jednat. Stát se takto nechoval a je to nepochopitelné. To, co se tady děje, teď na poslední chvíli, mohlo začít už před třičtvrtěrokem,« konstatoval ministr životního prostředí Richard Brabec, který se prohlídky staveniště rovněž zúčastnil.
PRÁCI STAVBAŘŮ KOMPLIKUJE I SLOŽITÁ LEGISLATIVA
Dostavbu dálnice D8 však nekomplikuje pouze sesutá zemina. Stavební práce zbytečně zdržuje také legislativa. »Na zprovoznění stavby potřebujeme zhruba 32 měsíců. Když se nám podaří dohodnout se se zhotovitelem, můžeme termín o několik měsíců zkrátit. Podle mých odhadů je reálná polovina roku 2016,« uvedl vedoucí stavby František Zuckerstein. Podle jeho slov je ovšem značnou překážkou rovněž legislativa. »Výklad centrálních orgánů k aplikaci zákona o veřejné zakázce a zejména pojmů změn a víceprací se dostaly do stadia, kdy nejsme operativně příliš schopni schvalovat realizační dokumentaci stavby,« připomněl. Spory se prý týkají některých částí stavby, jejíž součástí jsou 29 mostů a dva tunely. Samotný ministr dopravy nechtěl termín dokončení stavby odhadovat. Pouze podotkl, že »musíme vycházet z toho, co tady zjistíme při geologickém průzkumu«.
KÁCEJÍ SE LESY, HLEDÁ SE FIRMA NA GEOLOGICKÝ PRŮZKUM
Lesy ČR zatím začaly kácet stromy v místě sesuvu. Ministerstvo dopravy pak vybere firmu, která udělá v lokalitě geologický průzkum. »Od dubna, pokud půjde vše podle plánu, začne geologický průzkum. Dobu jeho trvání nedokáže nikdo odhadnout,« vysvětlil dále Antonín Prachař.
Ten si také dost dobře nedovede představit možnost, že by se hledala nová trasa dálnice, která by obešla zavalený úsek. »Musíme najít způsob, který vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Už se zde utratila spousta peněz,« upozornil.
V této souvislosti je dobré připomenout, za jakých podmínek a jak dlouho se rodila současná trasa dálnice. Spory o ni se s ekology vedou od 90. let minulého století. Najít kompromis bylo nejen velmi časově náročné. Odborníci tvrdí, že pokud by se nyní měla hledat nová trasa, odložilo by to dokončení dálnice o řadu let. Přitom automobilová doprava do Německa zhoustla v posledních letech natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Staveniště posledního nedokončeného úseku dálnice D8 navštívili ministři (zleva) Richard Brabec a Antonín Prachař.
Nedokončený úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku.
FOTO: ARCHIV AUTORA