01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Termín pro přijetí koeficientů k dani z nemovitostí se změnil

Ani v letošním zdaňovacím období příliš nepřibylo obcí, které by využily možnosti zvýšit své příjmy z daně z nemovitostí uplatněním místního koeficientu na celém svém území. Letos však obce mají více času na zvážení, jak od příštího roku tuto daň dál na svém území upravovat.

V letošním roce by měly obce zaznamenat některé podstatné změny provedené zákonem č. 30/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, a další související zákony, a dále zákonem č. 212/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o dani z nemovitostí).

Při vydávání obecně závazných vyhlášek (OZV) postupuje obec podle § 16a zákona o dani z nemovitostí. Citované ustanovení bylo novelizováno výše uvedeným zákonem č. 30/2011 Sb., který umožnil prodloužení lhůty pro vydávání těchto vyhlášek až do 1. října předchozího zdaňovacího období; nejpozději k tomuto datu musí vyhláška nabýt platnosti a účinnosti nejpozději do 1. ledna následujícího zdaňovacího období. Povinnost obce zaslat v jednom vyhotovení tuto vyhlášku příslušnému správci daně do pěti kalendářních dnů ode dne nabytí její platnosti se nezměnila.


Pokud obec vydá pro zdaňovací období 2012 OZV, je povinna ji vydat tak, aby nabyla platnosti nejpozději do 1. října 2011 a účinnosti nejpozději k 1. lednu 2012.

MOŽNOSTI PRO VÝPOČET DANĚ Z NEMOVITOSTÍ

Koeficienty ovlivňující daňovou sazbu. Podle § 6 odst. 4 písm. b) zákona o dani z nemovitostí - u stavebních pozemků, a podle § 11 odst. 3 písm. a) tohoto zákona - u staveb (obytných domů, bytů a tzv. ostatních nebytových prostorů) je obec oprávněna příslušný koeficient zohledňující počet obyvatel v obci zvýšit pro jednotlivé části obce o jednu kategorii nebo snížit o jednu až tři kategorie. Koeficient 4,5 lze zvýšit na koeficient 5,0.

Novela zákona o dani z nemovitostí provedená zákonem č. 212/2011 Sb., s účinností od 1. ledna 2012 výslovně zařadila statutární města do skupiny obcí nad 50 000 obyvatel s přiřazeným zákonným koeficientem 3,5 /§ 6 odst. 4 písmeno a) a § 11 odst. 3 písmeno a) zákona o dani z nemovitostí/.

I nadále na základě zmocnění v § 11 odst. 3 písm. b) zákona o dani z nemovitostí může obec obecně závaznou vyhláškou stanovit pro celé území obce, že základní sazba daně se u zákonem stanovených druhů staveb (např. pro individuální rekreaci, samostatně vystavěných garáží, staveb užívaných pro podnikatelskou činnost) v celé obci násobí koeficientem 1,5.

Místní koeficient ovlivňující výslednou daň. Poprvé pro zdaňovací období 2009 byla obec podle § 12 zákona o dani z nemovitostí zmocněna pro všechny nemovitosti na území celé obce stanovit pouze jeden místní koeficient ve výši 2, 3, 4 nebo 5. Místním koeficientem se vynásobí daňová povinnost poplatníků, s výjimkou pozemků, orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů.

Ve zdaňovacím období 2009 místní koe-ficient stanovilo 389 obcí. V roce 2010 se zvýšily některé základní sazby daně z nemovitostí a počet obcí, které stanovily místní koeficient, se snížil na 284. Pro zdaňovací období 2011 z celkového počtu 6246 obcí stanovilo místní koeficient 299 obcí, převážně šlo o místní koeficient ve výši 2.

Přehled obcí, které pro zdaňovací období 2011 stanovily koeficienty, lze nalézt na http://cds.mfcr.cz/.

Osvobození zemědělských pozemků. Podle § 4 odst. 1 písm. v) zákona o dani z nemovitostí může obec vydáním OZV osvobodit od daně z pozemků zemědělské pozemky, tj. ornou půdu, chmelnice, vinice, ovocné sady a trvalé travní porosty, kromě zahrad. Obec dále může takto stanovit, které z těchto pozemků neosvobodí. Možnosti tohoto osvobození využilo 13 obcí.

Pro úplnost je třeba upozornit, že v případě osvobození nemovitostí postižených živelní pohromou obec nepostupuje podle § 16a zákona o dani z nemovitostí; specifickou úpravu obsahuje § 17a odst. 1 a 2 tohoto zákona. Na základě tohoto ustanovení obec může příslušnou OZV osvobodit od daně z nemovitostí na svém území nemovitosti dotčené živelní pohromou, a to nejdéle na dobu pěti let. OZV musí být vydána tak, aby nabyla účinnosti do 31. března roku následujícího po zdaňovacím období, v němž k živelní pohromě došlo.

KOEFICIENTY BY MĚLY RESPEKTOVAT PRIORITY OBCE I ZÁJMY OBYVATEL

Využitím uvedených možností může obec příjem daně z nemovitostí významně ovlivnit. Ze všech existujících daní zůstává u daně z nemovitostí vazba »daňový poplatník - financování služeb veřejného charakteru« nejsilnější. Obce by však měly zejména u stanovení místních koeficientů postupovat uvážlivě a citlivě, přičemž zastupitelstvo obce by se přitom mělo opírat o priority obce podložené znalostí místních potřeb a zájmů jejích obyvatel.

 

ALENA HOLMES
LIBUŠE VANDASOVÁ
Ministerstvo financí ČR

 

Konstrukce základu daně z nemovitostí má projít modernizací v souladu s principy Evropské unie

V Evropské unii je daň z nemovitostí koncipována jako majetková daň, má obdobný předmět, ale vychází z hodnotových principů. Úroveň zdanění nemovitostí však v těchto zemích není jednotná, hodnota nemovitostí je zjišťována různým způsobem a každá země vychází z vlastních podmínek. V souvislosti s doporučeními OECD a s ohledem na stav příjmů místních rozpočtů připravuje Ministerstvo financí ČR přechod na kvalitativně novou konstrukci základu daně z nemovitostí modernizovanou v souladu s evropskými principy.

Řešení této zásadní změny je vedeno snahou zohlednit výslednou výší daně rozdílné kvalitativní úrovně jednotlivých lokalit, vymezit předmět daně v souladu s připravovanou rekodifikací soukromého práva, posílit spravedlnost zdanění, vytvořit nástroj pro posilování fiskální samostatnosti obce a přitom minimalizovat náklady při správě daně na straně správce daně i daňových subjektů.

Nový systém předpokládá vytvoření specifické mapy, kterou obec zpracuje za své katastrální území pro rozčlenění pozemků v zastavěném a v zastavitelném území do kvalitativně diferencovaných zón. Pro zemědělské pozemky mimo zastavěné a zastavitelné území obce se předpokládá zdanění podle bonitovaných půdně ekologických jednotek, které jsou u těchto pozemků evidovány v katastru nemovitostí.

Finanční efekt nové daně z nemovitostí bude záviset na tom, jak obce v systému nové daně z nemovitostí přistoupí k ohodnocení kvalitativních aspektů lokality pozemků a k případnému stanovení sazby daně či konkrétního osvobození v zákonem stanoveném rámci. Zejména tyto zásadní faktory a celková rozhodovací strategie obcí ovlivní konečnou výši výnosu daně z nemovitostí.

 

Pokud obec vydá pro zdaňovací období 2012 obecně závaznou vyhlášku, je povinna ji vydat tak, aby vyhláška nabyla platnosti nejpozději do 1. října 2011 a účinnosti nejpozději k 1. lednu 2012.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down