Tiše a úsporně: Vídeňskou kanalizaci čistí první elektrovozidlo

Rakouská metropole se může pyšnit novým tichým elektrovozem, který posouvá údržbu městské kanalizace na zcela novou úroveň. Každý den ušetří až 10 kubíků vody a zabrání vzniku 265 kilogramů emisí CO2. Díky svému inovativnímu systému čistí efektivněji a také méně zatěžuje město i životní prostředí.

Vídeňská společnost Wien Kanal, na jejíž síť je napojeno 99,9 % domácností rakouské metropole, zavádí novinku v oblasti údržby kanalizací. Začátkem srpna uvedla do provozu čisticí vůz na elektrický pohon E-Flush, který výrazně snižuje spotřebu vody, hlučnost i emise. Zároveň významně zefektivňuje čištění podzemní infrastruktury.

Nové kombinované vozidlo je výjimečné hned v několika ohledech. Hlavní inovací je systém recyklace vody, která probíhá přímo uvnitř. Vůz odsaje z kanalizace směs nečistot, tekutou složku následně oddělí od pevných částic, přefiltruje ji a znovu použije při dalším čištění. Díky tomu lze denně ušetřit až 10 000 litrů vody.

E-Flush nepředstavuje jen důležitý krok pro ochranu klimatu a zdrojů, ale zároveň dělá z Vídně ukázkové město v oblasti udržitelné infrastruktury,“ zdůrazňuje vídeňský radní pro klima Jürgen Czernohorszky. Využití vozidla každý den zabrání vzniku až 265 kilogramů emisí CO2. Díky elektrickému pohonu je mnohem tišší než běžné vozy se spalovacím motorem, což ocení samotní Vídeňané hlavně při čištěních, která probíhají v nočních hodinách.

Podle společnosti Wien Kanal patří E-Flush po technologické stránce k absolutní špičce. Pohání jej elektromotor o výkonu 500 kW (680 koní), energii mu dodává baterie s kapacitou 508 kWh při napětí 800 voltů. Kanalizaci dokáže vyčistit pod tlakem až 120 barů s průtokem 300 litrů za minutu. Jeho nádrže pojmou až 2 700 litrů vody a 9 200 litrů kalu.

Společnost Wien Kanal spravuje ve Vídni více než 2 500 kilometrů kanalizační sítě, která denně odvádí zhruba půl miliardy litrů odpadních vod od 2 milionů obyvatel z celkem 180 tisíc budov. Síť se navíc každým rokem rozšiřuje až o 10 kilometrů a v průměru 5 kilometrů starších úseků se daří opravovat bezvýkopovou metodou. O údržbu kanalizace se stará 450 zaměstnanců,
kteří za den odstraní až 20 tun usazenin. Stav infrastruktury ověřují mimo jiné i speciální roboty, které v loňském roce zkontrolovaly přes 200 kilometrů potrubí.*
/tz/

Foto: © Manu Grafenauer

Dalšími novinkami ve správě a rozvoji Vídně jsme se nedávno zabývali například zde: https://moderniobec.cz/viden-dokoncila-svou-prvni-cyklomagistralu/, zde: https://moderniobec.cz/nejen-uleva-od-vedra-aneb-proc-jsou-videnske-cool-zony-cool-napadem/ a zde: https://moderniobec.cz/viden-2035-jak-rakouska-metropole-reaguje-na-klimaticke-a-demograficke-vyzvy/.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.