Vseveročeské Chrastavě srpnová povodeň poškodila na řekách Jeřice a Lužická Nisa, stejně jako na Vítkovském potoku, všech 12 mostů a mostků. Čtyři mosty přitom zcela zlikvidovala a spláchla také všech sedm lávek, které sloužily jak místním obyvatelům, tak návštěvníkům regionu. Od poloviny října je...
Vseveročeské Chrastavě srpnová povodeň poškodila na řekách Jeřice a Lužická Nisa, stejně jako na Vítkovském potoku, všech 12 mostů a mostků. Čtyři mosty přitom zcela zlikvidovala a spláchla také všech sedm lávek, které sloužily jak místním obyvatelům, tak návštěvníkům regionu.
Od poloviny října je tam na Lužické Nise v lokalitě Kolonka v provozu vůbec první český transbordér, který plně nahrazuje původní lávku Andělská Hora. Transbordér je přepravní systém, který k dopravě přes překážku (nemusí to být jen vodní tok, ale třeba i rokle apod.) používá vozík (gondolu) zavěšený na kladkách jedoucích po speciálně upraveném vazníku. Jde tak o určitou modifikaci kabinové lanovky.
S nápadem postavit u Chrastavy transbordér za tamním starostou Ing. Michaelem Canovem přišli prof. Ing. arch. Martin Rajniš a náměstek pražského primátora Ing. Pavel Klega. Profesor Rajniš jako autor projektu, náměstek Klega jako jeden ze sponzorů (se svou manželkou), který pomohl získat pro dílo další donátory. Jakmile radnice na zajímavou nabídku v půlce září kývla, Rajnišovi studenti architektury se pod vedením svého profesora pustili do práce. Doložili tak, že stavby tohoto druhu je možné vybudovat rychle a levně, prakticky svépomocí, přičemž od specializovaných firem je třeba objednat si pouze některé odborné práce. V Chrastavě si stavba vyžádala 26 dní a 0,65 mil. Kč. Martin Rajniš se k ní inspiroval dílem svého kolegy Mirko Bauma, který podobný transbordér postavil před sedmi roky v Porúří na řece Niers.
Transbordér Andělská Hora slouží místním lidem zejména při cestě na železniční zastávku Machnín-Hrad, ale je rovněž součástí turistické stezky pro pěší a cyklisty. Stává se tak pro Chrastavu a celý region další turistickou atrakcí. Cestující se pomocí lana samoobslužně přetáhnou z jednoho břehu na druhý a podle autora projektu by s tím nemělo mít problém ani dítě. Vozík je zabezpečen proti rozhoupání a umožňuje i přepravu jízdních kol, kočárků apod..
Jak prof. Ing. arch. Martin Rajniš uvedl, je připraven nad podobnými projekty spolupracovat i s dalšími městy a obcemi.
Do vozíku se vejde až šest osob a lze v něm přepravit náklad do hmotnosti 800 kg.
FOTO: VOJTĚCH PEŠEK