01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Transformace zájmových sdružení právnických osob na DSO

Je možné "transformovat" zájmové sdružení právnických osob na dobrovolný svazek obcí splněním podmínek uvedených v § 151 odst. 5 zákona o obcích i po 31. prosinci 2001? Pokud nikoli, jak nahlížet na právní úkony učiněné po tomto datu zájmovým sdružením, které vyvíjelo činnost jako dobrovolný svazek...

Je možné "transformovat" zájmové sdružení právnických osob na dobrovolný svazek obcí splněním podmínek uvedených v § 151 odst. 5 zákona o obcích i po 31. prosinci 2001? Pokud nikoli, jak nahlížet na právní úkony učiněné po tomto datu zájmovým sdružením, které vyvíjelo činnost jako dobrovolný svazek obcí, aniž skutečně došlo ke změně jeho právní formy podle zmíněného ustanovení?

Pro zákonnou změnu právní formy zájmových sdružení právnických osob na dobrovolný svazek obcí coby nově vytvořenou formu právnické osoby stanovil § 151 odst. 1 zákona o obcích podmínku, aby zájmové sdružení bylo založené pouze obcemi (což je požadavek korespondující s § 49 odst. 2 zákona o obcích), a dále, aby zájmové sdružení splnilo povinnosti vyplývající z § 50 a 51 nejpozději do 31. prosince 2001 (zatímco dobrovolný svazek obcí podle původního zákona o obcích byl zvláštním zájmovým sdružením právnických osob, zavedl zákon č. 128/2000 Sb. novou právní formu odlišnou od zájmového sdružení). Toto ustanovení je přitom ustanovením kogentním, což znamená, že pokud nedošlo k naplnění všech podmínek nejpozději do 31. prosince 2001, nedošlo k zákonné změně právní formy ve smyslu § 151 odst. 5 zákona o obcích a právnická osoba zůstala "pouze" zájmovým sdružením právnických osob - obcí (pozdější splnění stanovených podmínek na tuto skutečnost nemohlo mít žádný vliv). Jelikož zákon o obcích nebo občanský zákoník neobsahují žádné obecné ustanovení o změně právní formy zájmových sdružení právnických osob (obcí) na dobrovolné svazky obcí, lze mít za to, že k takové změně právní formy již dnes dojít nemůže (např. úpravou stanov či dohodou členů zájmového sdružení). Pokud by členské obce měly zájem "přeměnit" zájmové sdružení právnických osob na dobrovolný svazek obcí, je nutné založit nový svazek obcí a stávající zájmové sdružení zrušit bez likvidace s tím, že právním nástupcem bude nově založený dobrovolný svazek obcí.

Jestliže nedošlo k "transformaci" zájmového sdružení právnických osob (obcí) na dobrovolný svazek obcí podle § 151 odst. 5 zákona o obcích, zůstalo takové zájmové sdružení i nadále právnickou osobou - zájmovým sdružením s plnou právní subjektivitou. To znamená, že právní úkony jím realizované byly realizovány existujícím právním subjektem a ve faktu, že zájmové sdružení je činilo v domnění, že jedná jako dobrovolný svazek obcí, nelze podle našeho názoru spatřovat důvod jejich neplatnosti (pouze ve vztahu k právním úkonům, které byly výslovně podmíněny existencí dobrovolného svazku obcí, může být jejich platnost sporná).

Další existence zájmového sdružení, které vzniklo před účinností zákona č. 128/2000 Sb. a jehož členy jsou pouze obce, není v rozporu s § 47 odst. 2 zákona o obcích, neboť toto ustanovení nelze aplikovat retroaktivně na právní poměry vzniklé před jeho účinností (zákon č. 367/1990 Sb. žádné takové omezení neobsahoval a ani nemohl, neboť, jak jsem výše zmínil, DSO podle tohoto zákona měl právní formu zájmového sdružení právnických osob).

JUDr. ADAM FUREK

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down