01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Trh poskytuje širokou nabídku a zákazníci se naučili být vybíraví

I menší společnosti typu komunálních nebo technických služeb dnes už dávají přednost nákupu nových strojů před pořízením starší repasované techniky. Avšak ani větší společnosti zpravidla nepohrdnou možnostmi, které jim nabízí operativní či finanční leasing. Vždy se však klade velký důraz na kvalitu a široký záběr nabízených služeb, které poskytuje prodejce. Vyplývá to také z výsledků naší ankety.

Na co jsme se ptali:
1) Dáváte přednost nákupu komunální techniky za hotové, či některé z forem leasingového financování?
2) Pořizujete si zásadně pouze novou techniku, nebo v některých případech i použitou?
3) Jaká hlavní kritéria musí splňovat vaši dodavatelé komunální techniky?

Ing. Petr Klimecký, ředitel Technických služeb města Mostu, a. s. (250 zaměstnanců, roční obrat 250 mil. Kč), předseda Sdružení komunálních služeb (www.sdruzeniks.cz):

1) Nákup techniky provádíme podle toho, o jakou jde. U velkých strojů používáme formu leasingu, u menších - podle momentální finanční situace - spíše za hotové nebo formou dohodnutých splátek. Vždy záleží na dohodě s dodavatelem. Nicméně preferujeme formu leasingu, která je pro nás velice výhodná.

2) Při pořizování nové techniky vždy vycházíme z několika kritérií, která nám po vyhodnocení napoví, zda potřebujeme skutečně výhradně nový stroj, nebo zda by nám nemohl stačit stroj starší. Takže pokud například víme, že stroj bude v provozu celoročně, alespoň osm hodin denně a není nahraditelný jiným, pak skutečně pořídíme jenom stroj nový. Ale pokud by stroj nebyl využíván na maximum a jeho případný výpadek by bylo možné nahradit jiným způsobem, nebo kdyby to neohrozilo plnění zakázky, potom samozřejmě zvažujeme a zkoušíme, zda by se nenašel stroj starší, například ze zabaveného leasingu, z odprodeje skladových zásob apod. Obecně lze říci, že speciální stroje pořizujeme nové a u ostatních obě možnosti důkladně zvažujeme.

3) Záleží na tom, co pořizujeme. Pokud jde o speciální stroje, v takovém případě s ohledem na ceny musíme postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Takže se rozhodujeme na základě stanovených kritérií, mezi něž patří například i cena servisní hodiny, doba opravy od nahlášení poruchy, reference o firmě, ale i o dodávaném stroji apod. U dlouhodobých projektů, jako jsou třeba různé stavby apod., rozhoduje mimo jiné i doba existence firmy, záruky na stavbu atd. Rozhodujících kritérií může být obrovské množství a navzájem se liší právě podle druhu pořizování příslušného zařízení a podle dané situace.

Ing. Lea Tomková, ředitelka společnosti Služby města Pardubic, a. s. (197 zaměstnanců, roční obrat 210 mil. Kč):

1) Veškerou techniku jsme dosud pořizovali bez použití leasingu či úvěru.

2) Zásadně nakupujeme techniku novou.

3) Podmínkou nákupu mimo optimální ceny je osobní seznámení s již jinde fungující technikou (zajímá nás názor provozovatele), dostupný a technicky vybavený servis, schopnost dodavatele respektovat specifické požadavky na stavbu zařízení, stejně jako dodání v dohodnutém termínu či optimální cena.

Slavomír Radimec, jednatel společnosti Podnik služeb Jirkov, s. r. o. (70 zaměstnanců, roční obrat 70 mil. Kč):

1) Přednost jednoznačně dáváme nákupu nové komunální techniky, a to formou jak finančního, tak operativního leasingu. Vede nás k tomu možnost volnějšího pohybu finančních prostředků.

2) V poslední době se zaměřujeme na nákup pouze nové techniky. Jsme malou organizací, která byla po dlouhá léta investičně zanedbávána. Obnova techniky je proto nutná, ovšem vše záleží na potřebách, prioritách a ekonomice společnosti.

3) Základním měřítkem pro výběr našich dodavatelů je spolehlivost a kvalita nabízeného zboží, samozřejmě v neposlední řadě je to i cena. U nákupu speciální komunální techniky je také velmi důležitý aspekt dosažitelnosti servisních služeb. Přednost dáváme dodavatelům pro nás s místně nejdostupnějším servisem.

Jiří Maršík, jednatel společnosti Technické služby Náchod, s. r. o. (80 zaměstnanců, roční obrat zhruba 40 mil. Kč):

1) Komunální techniku nakupujeme převážně na leasing (obyvkle nemáme k dispozici hotové peníze).

2) Nakupujeme většinou novou techniku (sekačky, pily, křovinořezy apod.). Po použité, popřípadě repasované technice (týká se to například zemních strojů apod.) sáhneme jen ve výjimečných případech podle momentální nabídky.

3) Při nákupu komunální techniky dbáme na to, aby tyto mechanismy už v České republice pracovaly, a my se tak mohli opřít o případné příznivé reference. Kupujeme od dodavatele, který provádí zároveň záruční i pozáruční opravy, musí mít okamžitě k dispozici náhradní díly a zajistit opravu do 24 hodin.

Ing. Ludmila Plášilová, ředitelka příspěvkové organizace Technické služby Český Brod (19 zaměstnanců, roční obrat 0,752 mil. Kč):

1) Pro nás je možné pouze leasingové financování.

2) Zásadně nakupujeme pouze novou techniku. Nejvýhodnější však pro nás jsou předváděcí stroje, které lze pořídit za sníženou cenu.

3) Vždy nám jde o následující kritéria: dostupnost a rychlost záručního i pozáručního servisu, rychlou dodávku potřebných náhradních dílů, přijatelnou vzdálenost servisního střediska, cenu za hodinu práce, ochotu a vstřícné jednání dodavatele, přičemž proškolení obsluhy zakoupených strojů z jeho strany považuji za samozřejmost.

Jaroslav Lukeš, jednatel a ředitel společnosti Technické služby Vlašim, s. r. o. (71 zaměstnanců, roční obrat 79,5 mil. Kč):

1) Dražší komunální techniku nakupujeme formou finančního leasingu, do ceny zhruba 150 tisíc korun ji nakupujeme za hotové.

2) V současné době nakupujeme komunální techniku pouze novou.

3) Při nákupu techniky je pro nás rozhodující kvalita, cena, záruční a pozáruční servis.

Aleš Žižlavský, ředitel a jednatel společnosti Technické služby Opava, s. r. o. (283 zaměstnanců, roční obrat 239 miliónů Kč):

1) Naše společnost techniku kupuje výhradně za hotové.

2) Nakupujeme zásadně techniku novou, přičemž samozřejmě provádíme generální opravy stávající.

3) Musí splňovat technické parametry, životnost, záruční a pozáruční servis, prodej náhradních dílů a samozřejmě mít výhodnou cenu.

Pavel Trnka, jednatel společnosti Technické služby Humpolec, s. r. o. (47 zaměstnanců, roční obrat 45 mil. Kč):

1) Potřebnou komunální techniku nakupujeme za hotové

2) Pouze novou.

3) Těmito kritérii pro nás jsou: kvalita výrobku na základě referencí již alespoň dva roky používaných strojů, ale také dostupný a perfektní servis i pořizovací cena.

Ivan Ryšavý

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down