01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

TRISTNÍ SITUACE V DOPRAVĚ ANEB JAK OPĚT DOPADAJÍ SEDLÁCI U CHLUMCE

Titulek je velice příznačný, protože zoufalou situaci sedláků v prohrané bitvě u Chlumce nad Cidlinou v roce 1775 až příliš připomíná stav dopravní situace v centru stejného města po více než 225 letech. Někdy mi připadá, že bronzová socha selského rebela těsně u přetížené silnice E67 přímo za městem nehledí neurčitě do dáli, ale spíše s hrozivou nevolí v nehybné tváři na valící se proud vozidel.

Na silnici E67 v období od března roku 1995 do roku 2003 bylo zaznamenáno 2211 šetřených dopravních nehod, odhadnutá hmotná škoda byla vyčíslena téměř na 200 miliónů korun. Usmrceno bylo 75, těžce zraněno 232 a lehce zraněno 633 osob.
Vzhledem k neustále odkládané dostavbě dálnice D11 z důvodu naprosto nevyhovujících zákonů pro rychlý postup prací na liniových stavbách (dálnice jsou nejtypičtějším příkladem), bych si přál, aby monumentální socha selského rebela brzy sestoupila ze svého kamenného podstavce a zatarasila nebezpečnou silnici E67, která protíná centrum našeho města. Věřím, že v ten okamžik by se k ní připojilo několik tisíc obyvatel chlumeckého regionu.

TRPĚLIVOST OBČANŮ JE U KONCE
V dubnu letošního roku jsme za podpory hlavního hygienika ČR a Krajského úřadu v Hradci Králové uskutečnili opětovné měření dopravního hluku na silnici E67/11 spojeného s aktuálním průjezdem počtu vozidel za 24 hodin a měření emisí a imisí. Zdravotní ústav Ostrava na základě těchto výsledků zpracoval Zdravotní zprávu o vlivu tranzitní dopravy na obyvatelstvo. Hodnocení zprávy je alarmující: Za 24 hodin centrem města projelo téměř 22 tisíc vozidel, z toho 6 tisíc těžkých nákladních kamionů. Oproti sčítání vozidel v roce 2000 je to nárůst o 28 %. V pondělí a v pátek jsou tato čísla podstatně vyšší. Před Chlumcem nad Cidlinou se v obou směrech tvoří několikakilometrové kolony. Hluková norma je v denní době překračována dvojnásobně, v noci dokonce desetinásobně. Podle novely této zdravotní normy však nepochopitelně patříme do tzv. staré hlukové zátěže. Tím je tato norma pro naše město vyšší o 20 decibelů. Ze závěrečného hodnocení zdravotní zprávy dále vyplývá, že v inverzní dny, kterých je v kalendářním roce více než neinverzních, se povolené emisní i imisní limity vysoce překračují. Velmi nebezpečnou složkou škodlivin z výfukových plynů je karcinogenní benzen, oxidy dusíku a prachové částice. Obyvatelé našeho města jsou tak vystaveni značnému nebezpečí vzniku rakoviny horních cest dýchacích.

VÝSTAVBA KRUHOVÝCH OBJEZDŮ
Představitelé města usilují o urychlení výstavby dálnice D11. Již před několika lety jsme byli iniciátory kontrolních dnů dostavby D11 za účasti nejvyšších představitelů z Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Státního fondu dopravní infrastruktury a krajských zastupitelů z Královéhradeckého i Pardubického kraje. Výsledkem této snahy je výstavba dvou kruhových objezdů na přetížené silnici E67/11 při vjezdu do města od Prahy a v obci Nové Město na křižovatce 36/I a E67/11. Tyto kruhové křižovatky (v hodnotě 19 mil. Kč) nyní plní svoji nezastupitelnou funkci při snadnějším přejetí obávané "jedenáctky". Výborně se osvědčují v roli zpomalovacích retardérů při vjezdu do města. Většina řidičů dříve totiž vůbec neakceptovala nejvyšší povolenou rychlost. Díky kruhovým objezdům dochází k "roztrhání" souvislého pruhu vozidel v centru města a je možné snadněji přecházet po přechodech pro chodce. Kruhové objezdy mají v nejbližší době plnit další funkci - odklonit těžkou kamionovou dopravu mimo centrum města, a to s využitím připravovaných dálničních přivaděčů v obou směrech na prioritně budovaném šestikilometrovém úseku dálnice Levín - Chýšť.

POSLANECKÁ INICIATiVA
Šťastným řešením je také vybudování synchronizovaně řízené světelné křižovatky v centru města, kde "jedenáctku" kříží silnice II. třídy II/327 Jíčín - Kolín, rovněž velmi frekventovaná. Tato křižovatka je prodlouženého esovitého tvaru, opouštění jejího vyklizecího prostoru trvalo dlouho. Nejmodernější počítačová technologie však umožňuje plynulé ovládání a změnu vyklízecích časových limitů. Nyní díky synchronizovanému řízení této křižovatky je možné vjet do "jedenáctky" bez dlouhých čekacích lhůt, zatímco předtím výjimkou nebyly i delší než desetiminutové prodlevy. S velkým povděkem se tato řízená světelná křižovatka setkala u rodičů žáků základní školy (před vybudováním světelné křižovatky nebylo zajištěno bezpečné přecházení silnice a došlo i k několika nehodám). Za 10 měsíců od uvedení synchronizované světelné křižovatky do provozu jsme v centru města nezaznamenali žádnou dopravní havárii.
Světelnou křižovatku jsme mohli vybudovat díky poslanecké iniciativě Mgr. Zdeňky Horníkové, která prosadila třímilionovou dotaci z tzv. Havarijního fondu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Z těchto peněz bylo na šesti nejnebezpečnějších přechodech pro chodce vybudováno speciální osvětlení, které umožňuje rozeznat chodce na přechodu téměř jako ve dne.
Před světelnou křižovatkou na úrovni zámecké brány byl instalován radar upozorňující na překračování povolené rychlosti. Výstražná blikající "padesátka" nabádá řidiče ke snížení rychlosti.
Nejen v centru města, ale i na jiných místech byly vybudovány další prvky ke zklidňování dopravy. Například u velmi frekventované základní školy byla komplexně zrekonstruována ulice se vstupem do areálu veřejných hřišť, která má dostatečnou kapacitu parkovacích míst pro návštěvníky. Rekonstrukcí parkovacích stání na autobusovém nádraží se uvolnila i komunikace u železničního nádraží apod. Tyto investice převýšily částku 10 mil. Kč.

CO BUDE DÁL?
Představitelé města stále přesvědčují poslance a senátory argumenty, aby změnili zastaralé a naprosto nevyhovující zákony, a tím urychlili dostavbu dálniční sítě v ČR. Velmi účinně se podíleli na přípravě speciálního zákona, jehož obdobné znění získali z německé legislativy. Zástupci města díky zpracování Zdravotní zprávy o vlivu tranzitní dopravy na obyvatelstvo mohou prokazovat našim legislativcům, že veřejný zájem o ochranu zdraví, majetku a života obyvatel vysoce převyšuje veřejný zájem o ochranu krajinných prvků, proklamovaných ekologickými aktivisty. Nakonec ty na Chlumecku nikdo nenazve jinak než "ekoteroristé". Všichni bychom si měli uvědomit, že dostavba zanedbané dopravní infrastruktury je základním klíčem k ekonomickému rozvoji regionů.
I Chlumecko se nyní potýká s hrozbou až 20procentní nezaměstnanosti. V současné době probíhají intenzívní jednání o přestavbě opuštěného vojenského areálu na průmyslovou zónu, k níž povede samostatná komunikace. I to je důležitý prvek ke zklidnění dopravy v severozápadní části města Chlumec nad Cidlinou
(Výsledky soutěže a charakteristiku projektů přinášíme na straně 37 našeho časopisu - pozn. redakce)

starosta Chlumce nad Cidlinou

CENA MODERNÍ OBCE
Redakce našeho časopisu se rozhodla ocenit snahu vedení města a jeho obyvatel zlepšit katastrofální dopravní situaci v Chlumci nad Cidlinou a předala starostovi Ing. Miroslavu Uchytilovi Cenu Moderní obce.

Za 24 hodin centrem města projíždí až 22 tisíc vozidel, z toho 6 tisíc těžkých nákladních kamionů.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down