Úvodní rozhovor listopadového vydání Moderní obce jsme vedli se starostkou Karlovy Studánky Radkou Chudovou. Ta se stala i „tváří“ aktuálního čísla Moderní obce (viz první strana obálky nahoře).
Aktuální vydání Moderní obce však obsahuje dlouhou řadu i dalších podnětných a atraktivních textů. Tématem měsíce tentokrát byly úspory energie a veřejné osvětlení. Přinášíme výběr výroků některých zajímavých osobností, jež na stránkách listopadového čísla vystupují.
* Radka Chudová, starostka Karlovy Studánky na Bruntálsku: Já jsem jedna ze dvou občanů opravdu narozených přímo v Karlově Studánce. Vyrostla jsem zde a mám to tu velmi ráda, ráda chodím po horách, nebo si jen tak vyjdu na procházku po obci. Vnímám náš region jako velmi krásný kout země, který zasluhuje pozornost. Záměrů na rozvoj naší malebné obce mám spoustu, bohužel vzhledem k nedořešeným restitučním nárokům Řádu německých rytířů není v současné době možné připravit jakýkoliv záměr. Rovněž lázně jako státní podnik nemohou realizovat své záměry a provádět majetkoprávní úkony s nepotřebným majetkem.
* Pavol Lukša, starosta Čeladné na Frýdecku-Místecku: Vybudovat naši obec nás stálo více než dvacet let energie a úsilí. Proto se nemohu smířit s výkladem, že o naše byty by mohl žádat kdekdo, že nesmíme eliminovat dlužníky a že nemáme právo si zajistit, aby naše evidence byla aktuální. Hospodaříme se svým majetkem, a transparentně říkáme, jak s ním hospodařit chceme. Byl pořízen z našeho rozpočtu a jen my se o tento majetek staráme. Takže poslouchat, co všechno nesmíme, mne docela zvedlo ze židle. Ať se stát stará o svůj majetek a respektuje naše vlastnická práva. My mu taky nic nepřikazujeme, i když na rovinu říkám, že stát by se od samosprávy někdy mohl učit. Proto jsme neustoupili. Z principu. Ať už jednou někdo řekne, co tedy vlastně jsme – samospráva, nebo podřízení státu, či snad dokonce i Bruselu?
* Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: Stát si stále častěji začíná myslet, že je samosprávě nadřízený. Není tomu tak. Samospráva je tu od toho, aby spravovala své věci samostatně – a i když respektujeme meze, které musí být dány, pak naopak o to více musíme trvat na tom, že za tyto meze nikdo nesmí strčit ani malíček. Na to potřebujeme onu jednotu, na to potřebujeme odborné znalosti – a v těch nejzásadnějších případech po boku odborníky, kteří se státu nezaleknou. A protože mám tu čest stát občas po vašem boku, mohu říct, že obce a města jsou zdatnými bojovníky. Bez ohledu na nějaké stranické barvy – starostům jde prostě o věc.
* Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF, a. s.: Parametry rozdělování podílu krajů na sdílených daní mezi jednotlivé kraje, které byly nastavené před dvaceti lety a od té doby se prakticky nezměnily, by si zasloužily aktualizaci na současné podmínky fungování vyšších územních samosprávných celků.
* Luděk Tesař, ekonom: Za současné situace se obcím a městům vyplatí nastavit si a čerpat investiční úvěrový rámec – nastavit jeho výši tak, aby územní samosprávy využily svůj potenciál a přitom nešly nikdy za hranici svých možností. Kdo již má načerpané úvěry, nechť pamatuje na to, že je nejvýhodnější doba k fixacím úroků.
* Vilém Žák, ředitel a člen představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR: SOVAK ČR byl v rámci České republiky první organizací, která začala odebírat vzorky odpadních vod s následnými rozbory na přítomnost SARS-CoV-2. Chtěli jsme v praxi ověřit platnost informací, které jste zmínil ve své otázce. Následoval nás Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka. Ukazuje se, že detekovat koronavirus v odpadní vodě možné je, nicméně přes množství obdobných studií po celém světě nebyl dosud prokázán přenos viru z odpadních vod na člověka. Přítomnost tedy prokázat můžeme, nikoliv však potenciál nemoc dále způsobit. Některé progresivní společnosti, jako například Pražské vodovody a kanalizace, už zavádějí moderní metodiku PCR právě pro detekci přítomnosti jednotlivých druhů bakterií či virů v pitné a odpadní vodě. Budeme tak sami schopni včasné a přesné detekce i v případě dalších obdobných případů.
* Milan Kazda, starosta obce Kněžice na Nymbursku: Komunitní energetika se těžko definuje. Já za ni pokládám to, když obec nebo město vlastní podíl 51 % energetického společenství. V takovém komunitním projektu by měla mít majoritu obec s 51 % a občané a podnikatelé by se na něm účastnili podle svých možností až na dovršení 100 %.
* Tomáš Jagoš, expert na obnovitelné zdroje energie Hnutí DUHA: Komunitní energetika se z technického pohledu nijak neliší od klasických komerčních projektů. Jde stále o nějakou formu využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE), ať už mluvíme o větrné, sluneční, vodní nebo bioplynové elektrárně. Podstatný rozdíl je však v přínosech pro obec a její obyvatele, místní živnostníky nebo zemědělce. Ti totiž rozhodují o výnosech z prodeje elektřiny nebo tepla. Zjednodušeně řečeno, ten, kdo se například na větrnou elektrárnu musí dívat z okna, z jejího provozu také profituje. Buď přímo coby člen energetického společenství, nebo nepřímo skrze zisky a následné investice obce.
* Hana Plecitá, starostka města Odolena Voda (okres Praha-východ): Při modernizaci našeho veřejného osvětlení ve třech postupných etapách s využitím podpory z programu EFEKT jsme v první řadě vysoutěžili cenu energie, díky čemuž jsme dosáhli podstatného snížení nákladů, a výměna svítidel pak už byla dalším logickým krokem. Ve většině případů modernizujeme skutečně jen samotná svítidla, na která máme padesátiprocentní dotaci. Při rekonstrukci Horního náměstí jsme však samozřejmě vyměnili celé světelné body, tedy i sloupy a rozvaděče.
* Pavel Šafařík, ředitel Porsanna, o. p. s.: Mluvíme-li v souvislosti s energetickým managementem o financích, tak investičně je to nenáročný proces. Stačí pořídit software, který slouží jako základní nástroj energetického managementu a jednoduchým způsobem ukládá data o vybraných budovách a zařízeních, vytváří pravidelné záznamy a vyhodnocuje data v přehledných tabulkách a grafech. Je to neocenitelný pomocník všech energetických manažerů měst a organizací, díky kterému lze snižovat výdaje skutečně koncepčně a dosahovat nejen ekonomicky zajímavých výsledků.
* Tomáš Jílek, předseda představenstva společnosti Technologie hlavního města Prahy: Jedním z nejvíce diskutovaných témat v oboru veřejného osvětlení je problematika rušivého světla a obecně vlivů světla na kvalitu života a zejména spánku. Vliv tzv. modré složky světla a obecně problematika světla s nízkou teplotou chromatičnosti (tzv. teplé světlo) versus světla s vysokou teplotou chromatičnosti (bílé, tzv. studené světlo) hýbou odbornou i laickou veřejností. Obecně se dá říci, že ideální teploty svítidel VO by se měly držet co nejblíže přirozenému, tedy slunečnímu světlu, kterému odpovídají spíše teplé barvy světla. Sodíkové výbojky tento parametr splňují bezezbytku. Bohužel jsou dnes vytlačovány úspornějším a pokročilejším osvětlením LED svítidly. THMP po dohodě s Prahou přistupuje k této otázce s maximálním ohledem na zdraví Pražanů. Používaná teplota chromatičnosti 3000K v rezidenční zástavbě splňuje oba požadavky. Otázka nadměrného svícení a světelného smogu je také řešena v rámci Smart Cities projektů a to zejména biodynamickým osvětlením s proměnnou intenzitou v závislosti na okolních vlivech.
* Jaroslav Klusák, vedoucí oddělení energetického, managementu Magistrátu hl. m. Prahy: V současné době Sdružení energetických manažerů měst a obcí (SEMMO) má 14 členů. Aktuálně řešíme projekt EnPoweClimate podpořený z německého MŽP z programu EUKI, společně se slovenským CITENERGO (zájmové sdružení měst a obcí pro trvale udržitelnou energetiku – organizace Unie měst a obcí), českou společností PORSENNA o.p.s. a německým partnerem IKEM (Institut pro ochranu klimatu, energetiku a mobilitu) a je určen pro pět vybraných členů. Těm městům budeme pomáhat s přípravou energetických plánů a komplexnějších projektů. Mohli bychom i zafinancovat experta, který by se městu věnoval, připravil by mu konkrétní projekty a nasměroval ho. Uvidíme, kolik zájemců se ozve. Projekt má trvat do června 2022. Nyní více spolupracujeme se Žďárem n. Sázavou, který má poměrně osvícené vedení a budeme mu nad rámec běžného členství pomáhat s přípravou projektů a konzultací.
* Vlastimil Picek, starosta Brandýsa nad Labem - Staré Boleslavi: Pod pojmem „schvalování“ smluv, objednávek či faktur si někde ještě představují referentku s knihou plnou dokumentů, která běhá po chodbách a shání podpisy. Takový postup je časově i organizačně náročný a může se stát, že smlouva nebo objednávka zůstane někde založena nebo faktura není včas uhrazena. My jsme to vzali koncepčně. Analyzovali jsme, kdo zadává smlouvy, objednávky a faktury ke schválení, kdo připomínkuje, kdo může vracet doklady k přepracování, kdo a v jakém pořadí schvaluje. Kdo koho zastupuje a jaké jsou zákonné lhůty pro vyřízení. Výsledkem byl dokument, který přesně určoval procesy probíhající u jednotlivých druhů dokladů od jejich vzniku nebo zaevidování v systému až po schválení.
* Jaromír Kročák, architekt města Soběslav, držitel ocenění Architekt obci 2020: Peníze hrají důležitou roli nejen v našem oboru. Ovšem ve hře jsou ještě další věci, především širší náhled na jednotlivé akce. Architekt musí být schopen vyargumentovat svůj návrh řešení také s ohledem na předpokládané náklady, dlouhodobou udržitelnost a návratnost investice. Každý stavebník šetří, pokud je dobrým hospodářem. Je-li navíc rozumně uvažujícím investorem, nešetří na nesprávném místě. V průběhu dvaadvacetileté spolupráce se Soběslaví nebyly naše rozpravy vždy jednoduché. Při posuzování návrhů akcí jsme však většinou došli k rozumnému řešení, občas ale i ke kompromisu, který byl ještě akceptovatelný.
* Ivana Kabelková, Fakulta stavební ČVUT v Praze: Čelakovského sady u Národního muzea v Praze byly spolu s navazujícím veřejným prostorem po nedávné rekonstrukci Národního muzea nově upraveny. Sady byly značně zdevastovány, zejména zhutněním či navážkami. Zajímavostí bylo, že zadání pro úpravy sadů neobsahovalo požadavek na hospodaření s dešťovou vodou. Autoři krajinářského řešení se ho však pokusili alespoň částečně zohlednit. Trávníky byly založeny sendvičovým způsobem na vrstvách písku a hlinitopísčitého substrátu. Jsou tak schopny zadržet velké množství srážkové vody a snižují povrchový odtok. Zároveň snesou vysokou zátěž užíváním. Ano, zde se smí po tomto krásném trávníku chodit.
* Zuzana Benešová, Nadace Partnerství: Můžeme si stěžovat, jak se dnes nešetrně hospodaří, jak se drancuje půda, mizí remízky, rozorávají se cesty. Reforma agrární politiky shora jde pomalu a naráží na odpor. Jsou to právě drobní vlastníci, kdo to může zásadně ovlivnit. Umíte si představit vlastníka, jemuž by nájemce v bytě vyrazil okna, vytrhal podlahu, osekal kachličky – a vlastník by zůstal nečinný? U půdy se to bohužel běžně děje. Roky se lidem znehodnocuje a ničí majetek, aniž by zasáhli. Vlastníci často vnímají polnosti jako téměř bezcennou přítěž, kterou rádi prodají pod cenou spekulantům s půdou. Kolektivizace zásadně poškodila vztah lidí k jejich půdě. Náš Rádce pro vlastníky půdy (viz: www.propudu.cz) je přehledně a srozumitelně jeprovede krok za krokem různými situacemi, které musí řešit. Poradí, jak zjistí, zda vlastní pole, a kde ho najdou. Dozví se, jak prověřit kvalitu půdy, nebo na co si dát pozor při uzavírání pachtovních smluv se zemědělcem, který bude na jejich půdě hospodařit.
* Jan Havránek, AQE advisors, a. s.: Není čas kriticky uvažovat o jiném způsobu stanovení cílů ve veřejné správě? Fakticky se totiž s nimi nijak nepracuje. Jsou tvořeny metodou ATVD (Aby To Vyšlo Dobře). Při bližší analýze důvodů zcela jednoznačně vyplývá, že důvod nepracování se SMART cíli spočívá přímo v jejich zadání. Ano, chceme budovat parkovací místa, ale skutečný počet je odvislý od tolika faktorů, které nedokážeme ovlivnit, že je zcela zbytečné vracet se k původním předpokladům, apod. Na základě našich zkušeností, s porovnání strategických dokumentů měst v České republice a vyspělých zemích světa, jsme vytvořili seznam klíčových faktorů úspěchu při tvorbě strategie města. Když se budete řídit těmito šesti základními pravidly, výrazně zvýšíte šanci na to, že se podaří dosáhnout cíle.
* Hana Kašpárková, Kancelář veřejného ochránce práv: Je tedy možné, aby i v České republice občané své názory na zavádění sítě 5G diskutovali především na obecní úrovni. V případě že občané získají na svou stranu některé členy zastupitelstva nebo rady obce, mohou tito zástupci postoj občanů v zastupitelstvu či radě prosazovat. Případně je možné využít podpisové akce k postupu ve smyslu ustanovení § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích, tj. projednání záležitosti radou nebo zastupitelstvem.
* Markéta Faustová, advokátní kancelář CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ: Základním principem veřejné podpory je, že musí směřovat k určitému podniku. Tento pojem je nutno v rámci práva EU striktně odlišovat od podniku, jak je tento pojem vnímám v českém právu, resp. od závodu v dnešním pojmosloví. Podnikem v oblasti práva veřejné podpory je určitá entita, která vykonává hospodářskou činnost, a to bez ohledu na její formu a způsob jejího financování. Obec proto může vystupovat jak v pozici poskytovatele podpory, tak též v pozici jejího příjemce, týká-li se poskytnutá veřejná podpora hospodářské činnosti. V praxi nejde o hospodářskou činnost typicky v případě, kdy je dána souvislost s veřejnou správou. Naopak obec může být vystavena riziku veřejné podpory například při převodu či pronájmu majetku ze strany státu za zvýhodněnou cenu či bezúplatně, má-li taková transakce hospodářský přesah.
* Marek Hanák, Kancelář veřejného ochránce práv: Za předpokladu dodržení zásady subsidiarity a minimalizace zásahu může územním plánem (jeho změnou) dojít k omezením vlastníka nebo jiného nositele věcných práv k pozemkům či stavbám v území regulovaném tímto plánem, nepřesáhnou-li spravedlivou míru; taková omezení nevyžadují souhlasu dotyčného vlastníka a tento je povinen strpět je bez náhrady. Veřejný ochránce práv stěžovatele poučil, že proti územnímu plánu se nelze odvolat, protože výsledkem celého procesu není správní rozhodnutí. Právní obrana v procesu pořizování územního plánu spočívá v uplatnění námitek proti návrhu územního plánu a po jeho vydání cestou přezkumného řízení u krajského úřadu, případně podáním návrhu na zrušení územního plánu nebo jeho části, případně návrhu na zrušení rozhodnutí o námitkách ke krajskému soudu.
* Václav Chmelík, KVB Advokátní kancelář: Obecně je možné večerní provozování restauračních zařízení regulovat prostřednictvím obecně závazné vyhlášky, avšak obec v takovém případě musí postupovat nanejvýš ospravedlnitelně a ve vztahu k různým provozovatelům nediskriminačně. V situaci, kdy je obec pronajímatelem daných prostor, je možné, aby konkrétní podmínky provozování restauračního zařízení byly součástí nájemní smlouvy – v takovém případě však musí dojít k souhlasu obou smluvních stran.*
/rš/
Tištěnou verzi odborného měsíčníku Moderní obec je možné předplatit si na: https://www.profipress.cz/predplatne/.
Moderní obec v elektronické podobě, a to i jednotlivá vydání, si za výhodnou cenu můžete zakoupit na: https://digi.profipress.cz/katalog/detail/moderni-obec.