01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Udělování výjimek

Zastupitelstvo může ve vyhlášce stanovit na základě zákona jak povinnosti, tak výjimky a pravidla pro jejich udělení. Zastupitelstvo obce stanoví ve své obecně závazné vyhlášce (dále jen vyhláška) povinnosti, např. platit místní poplatky, příspěvek na mateřskou školu nebo zákaz pořádání diskoték na...

Zastupitelstvo může ve vyhlášce stanovit na základě zákona jak povinnosti, tak výjimky a pravidla pro jejich udělení.

Zastupitelstvo obce stanoví ve své obecně závazné vyhlášce (dále jen vyhláška) povinnosti, např. platit místní poplatky, příspěvek na mateřskou školu nebo zákaz pořádání diskoték na určených místech. Z těchto povinností existují výjimky, osvobození, prominutí. Existence výjimek má oporu v nálezu Ústavního soudu č. j. Pl. ÚS 31/95, existence osvobození a prominutí v příslušných zákonech. V tomto příspěvku se budu zabývat výjimkami z hlediska působnosti příslušných orgánů.

Orgány obce v oblasti samostatné působnosti jsou zastupitelstvo, rada, starosta, obecní úřad. Jejich působnost stanovuje zákon. Rozhodování o výjimkách z vyhlášek vydávaných v samostatné působnosti patří do samostatné působnosti. Výjimky nespadají do zákonem vyhrazené působnosti zastupitelstva ani rady. Rada může rozhodovat ve věcech, které nejsou vyhrazeny zastupitelstvu. Zákon ale nestanovuje, že radě může ukládat úkoly zastupitelstvo. Lze to však dovodit z toho, že rada je výkonným orgánem odpovědným zastupitelstvu. Úřadu může ukládat na základě zákona úkoly v samostatné působnosti jak zastupitelstvo, tak rada. Starosta rozhoduje o záležitostech samostatné působnosti, které mu svěří rada, není ale výkonným orgánem zastupitelstva. Zastupitelstvo volí kromě starosty také místostarostu nebo místostarosty a může jim svěřit některé úkoly. Zákon stanovuje kromě působnosti těchto orgánů rovněž odpovědnost rady, starosty a místostarosty zastupitelstvu a odpovědnost tajemníka za plnění úkolů úřadu starostovi. Zvláštní orgány vykonávají pouze přenesenou působnost danou zákonem. Proto nepřipadá v úvahu, aby rozhodovaly o výjimkách z vyhlášek obce vydávaných v samostatné působnosti zastupitelstvem ani z nařízení obce vydávaných v přenesené působnosti radou.

Možnost udělit výjimku

Zákon může ukládat povinnosti, zatímco právní předpis obce je může ukládat pouze na základě zákona. Udělení výjimky nespočívá ve stanovení nové povinnosti mimo rámec platných zákonů. Proto k ní není třeba zákonného zmocnění. Výjimka je ale zásahem do povinností, které stanovuje obec na základě zákona. O možnosti udělovat výjimky z právních předpisů obcí rozhodoval Ústavní soud uvedeným nálezem č. j. Pl. ÚS 31/95. Podle jeho názoru se stanovením výjimek nezakládá žádnému subjektu nová povinnost ani nová kompetence. Aplikace platných zákonů výjimkou zůstává nedotčena. Proto je udělování výjimek možné.

Oprávnění k udělení výjimek

Schválení obecně závazných vyhlášek obce patří výhradně do působnosti zastupitelstva obce. To, co zákon stanoví jako vyhrazenou působnost, nemůže vykonávat jiný orgán obce. Kompetenci k udělování výjimek zákon nestanovuje. Zastupitelstvo může ve vyhlášce stanovit na základě zákona jak povinnosti, tak výjimky a pravidla pro jejich udělení. Zastupitelstvo může také ve vyhlášce určit, že výjimky bude udělovat rada obce. Nevzniká tím nová působnost rady. Radě nepřísluší měnit obecně závazné vyhlášky zastupitelstva. Zastupitelstvo může uložit jako úkol rozhodování o výjimkách obecnímu úřadu. Starostovi rozhodování o výjimkách nemůže svěřit rada, protože jde o právní předpis a tedy o zákonnou působnost zastupitelstva, nikoliv rady. Starosta rozhoduje o výjimkách v obcích, v nichž se rada nevolí, stanoví-li tak zastupitelstvo.

V případě udělování výjimek z nařízení obcí jde o výkon přenesené působnosti obce. Ten je možno svěřit orgánu obce pouze zákonem. V tomto případě je zákonem svěřen radě obce, nikoliv obecnímu úřadu. Rada nemůže svěřit rozhodování o výjimkách v přenesené působnosti úřadu. Obecní úřad totiž nevykonává přenesenou působnost jako úkol, který by mu mohla uložit rada, a nemůže vykonávat přenesenou působnost, která patří ze zákona do působnosti rady. Toto je rozdíl v postavení úřadu na úseku samostatné a přenesené působnosti.

Vydání obecně závazné vyhlášky kraje patří do samostatné působnosti kraje. Proto může stanovit výjimky zastupitelstvo kraje přímo ve vyhlášce. Nebo může stanovit, že o výjimkách rozhoduje rada kraje. Rada kraje obdobně jako rada obce zabezpečuje rozhodování ve všech záležitostech patřících do samostatné působnosti kraje, které nejsou vyhrazeny zastupitelstvu, nebo které si zastupitelstvo nevyhradilo. Krajskému úřadu nemůže rada svěřit udělování výjimek, protože to ani neumožňuje zákon, který taxativně stanoví, co je možno z rady přenést na úřad. Ani hejtmanovi nemůže rada svěřit udělování výjimek, protože se nejedná o oblast v její samostatné působnosti, ale o oblast právního předpisu, který patří do působnosti zastupitelstva kraje.

O výjimkách z nařízení rady kraje nemůže rozhodovat krajský úřad, protože nařízení kraje spadá do působnosti rady kraje a rada kraje není oprávněna ukládat úkoly v přenesené působnosti krajskému úřadu.

Osvobození od placení příspěvku

Obce často stanovují na základě zákona o státní správě a samosprávě ve školství osvobození od placení příspěvku na úhradu investičních nákladů mateřské školy, školní družiny nebo školního klubu i pro další případy, než stanovuje zákon. To je možno zahrnout obsahově do výjimek. Dle zákona o státní správě a samosprávě ve školství může osvobození přiznat obec zpravidla na jeden rok. Pokud si rozhodování o osvobození ve vyhlášce nevyhradí zastupitelstvo, stanovuje, že o osvobození rozhoduje obecní úřad nebo rada obce. Osvobození od místních poplatků stanoví zastupitelstvo podle zákona o místních poplatcích ve vyhlášce.

Prominutí poplatku

Prominout je možno místní poplatek nebo jeho příslušenství - a to zcela nebo zčásti. O prominutí žádá poplatník. Poplatek je možno prominout pouze z důvodu odstranění tvrdosti. Dle § 16 zákona o místních poplatcích tak může učinit obec. Zákon nestanovuje, že tak obec činí v přenesené působnosti, ani že tak činí obecní úřad, jehož působnost stanovená zákonem o místních poplatcích patří do přenesené působnosti. Zákon o správě daní a poplatků umožňuje, aby zvláštní zákon zmocnil správce poplatku k jeho prominutí. Protože zákon o místních poplatcích nesvěřuje prominutí správci poplatku, ale obci, nemůže správce poplatku prominout poplatek ani na základě zvláštního zákonného zmocnění. Správce poplatku nemůže podle § 16 zákona o místních poplatcích, na žádost poplatníka a z důvodu odstranění tvrdosti rozhodnutím podle § 32 zákona o správě daní a poplatků rozhodnout o prominutí.

Podle zákona o správě daní a poplatků může správce daně promíjet zcela nebo zčásti daňový nedoplatek, a to pouze za podmínky, že by jeho vymáháním byla ohrožena výživa dlužníka a dalších uvedených osob nebo jeho hospodářská existence za zákonem stanovených podmínek, ale nikoliv z důvodu odstranění tvrdosti.

Příslušným orgánem obce, který může prominout pohledávku vyšší než 20 tisíc Kč, je zastupitelstvo obce. Pohledávky do 20 tisíc Kč může prominout rada, pokud si jejich prominutí zastupitelstvo nevyhradí. Rozhodování o pohledávkách do 20 tisíc Kč lze usnesením rady přenést na jiný orgán obce, např. na obecní úřad, neboť jde o působnost rady obce. Obecní úřad může rozhodovat o prominutí do 20 tisíc Kč za předpokladu, že nejde o vyhrazenou působnost zastupitelstva obce, na základě rozhodnutí rady obce o přenosu působnosti z rady na obecní úřad. Obecní úřad - správce poplatku - může tedy rozhodnout o prominutí, a to podle § 16 zákona o místních poplatcích a podle zákona o obcích. Při prominutí zastupitelstvo obce, rada obce ani obecní úřad nepostupují podle zákona o správě daní a poplatků, nejde o daňové (poplatkové) řízení a neplatí v něm zásada mlčenlivosti. Při rozhodování o žádosti poplatníka o prominutí může příslušný orgán obce poplatek nebo jeho příslušenství (pohledávku) zcela nebo zčásti prominout jen kvůli odstranění tvrdosti. n

právnička

Základní pravidla

Výjimka by měla respektovat, že omezení, stanovená vyhláškou nebo nařízením obce na základě zákona, musí platit pro všechny, kteří splní stanovené podmínky.

Zastupitelstvo obce i kraje může stanovit výjimky přímo v obecně závazné vyhlášce. Zastupitelstvo obce i kraje může ve vyhlášce stanovit, že rozhodování o udělení výjimek přísluší radě obce, případně obecnímu úřadu, a stanovit pravidla k udělování výjimek tak, aby vyjadřovala vůli zastupitelstva.

O udělování výjimek z nařízení obce i z nařízení kraje rozhoduje pouze rada.

Zvláštní zákon může zmocnit zastupitelstvo obce k vydání vyhlášky a stanovit obci možnost rozhodnout o osvobození nebo o prominutí. Osvobození stanoví zastupitelstvo ve vyhlášce nebo v ní stanoví orgán obce příslušný k osvobození nebo prominutí podle zákona o obcích, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down