V programech České energetické agentury a Státního fondu životního prostředí - podprogram č. IX ČEA podpory "Zpracování energetických koncepcí měst a obcí" a program 2.7.1 SFŽP v oblasti ochrany ovzduší "Koncepty snižování emisí a imisí znečišťujících látek do ovzduší" - je zdůrazňována úloha...
V programech České energetické agentury a Státního fondu životního prostředí - podprogram č. IX ČEA podpory "Zpracování energetických koncepcí měst a obcí" a program 2.7.1 SFŽP v oblasti ochrany ovzduší "Koncepty snižování emisí a imisí znečišťujících látek do ovzduší" - je zdůrazňována úloha energetického managementu při realizaci vytvořených koncepcí.
Proč by měla města a obce věnovat větší pozornost právě energetickému řízení, jak by mohla posílit svou roli v této oblasti a co by mělo být obsahem této činnosti? Existují alespoň čtyři závažné důvody, proč se místní správa musí zabývat otázkami, spojenými se spotřebou a výrobou energie. Vyplývají z následujících odpovědností místní správy:
Finanční
Náklady na energii z obecního rozpočtu jsou zahrnuty v několika výdajových položkách a mnohdy, zejména ve větších městech, nejsou souhrnně vyčísleny. Přesná znalost a sledování těchto nákladů umožňuje efektivní hospodaření s veřejnými prostředky a usnadňuje finanční plánování obecních rozpočtů.
Právní
Výkon státní správy se opírá o zákony, z nichž řada se váže k výrobě a spotřebě energie a související ochraně životního prostředí před znečišťujícími látkami. Obce v mnoha případech vykonávají státní správu a jejich zákonná zodpovědnost je zakotvena v příslušných právních normách.
Za ochranu životního prostředí
Výroba a spotřeba energie patří mezi činnosti, které přispívají nejvíce ke znečištění ovzduší. Proto by měla být města a obce pro své občany a pro subjekty na svém území příkladem efektivního využívání energie.
Obecná odpovědnost
Nutnost věnovat se otázkám energie v celém řetězci výroby a užití na úrovni měst a obcí vyplývá především z obecné odpovědnosti představitelů místní správy za podporu udržitelného rozvoje. Agenda 21, celosvětový plán ochrany životního prostředí a rozvoje podtrhuje nutnost spolupráce a úsilí orgánů místní správy v této oblasti, neboť kořeny činností, které jsou předmětem Agendy 21, jsou v činnostech na místní úrovni.
Tuto odpovědnost lze promítnout do cílů v jednotlivých rolích měst a obcí ve vztahu ke spotřebě a výrobě energie (viz tab.).
Stanovené cíle v oblasti energetického řízení je třeba zapracovat do dokumentů, o které se energetické řízení opírá a které jsou zpracovány v rovině:
[*] strategické - energetická koncepce města nebo obce - konkretizuje výše uvedené obecné cíle v jednotlivých činnostech města či obce na delší časové období (až 15 let);
[*] programové - vytvoření energetické koncepce není postačujícím krokem k dosažení žádoucích cílů v jednotlivých oblastech energetického řízení města nebo obce a je třeba ji dále rozpracovat do konkrétního programu (energetického plánu), opatření a projektů;
[*] realizační - příprava konkrétních projektů spolu s jejich nezbytným technicko-ekonomickým vyhodnocením v oblasti finanční a environmentální.
Příprava, realizace plánu i nezbytné vyhodnocení jeho dopadů a přínosů by mělo být prováděno v úzké součinnosti se zájmovými skupinami na úrovni obce a musí být zabezpečeno po stránce politické, institucionální i zdrojové (lidské, finanční, technické zdroje, know-how atd.).
VLADIMÍRA HENELOVÁ,
PETR HONSKUS,
March Consulting, s. r. o.
Obecné cíle energetického řízení města/obce
Úloha města/obce Stanovený cíl v dané činnosti/cíl energetického řízení - příklad
kontrola a snižování vlastních nákladů (finanční úspory veřejných
Spotřebitel prostředků)
zvýšení energetické účinnosti ve spotřebě (prevence znečištění ovzduší)
energeticky účinná výroba a rozvod energie (úspora neobnovitelných
zdrojů energie)
podpora lokálně dostupných paliv a výroby energie v území (např.
Výrobce/distributor podpora užití obnovitelných zdrojů energie
snižování dopadů výroby a rozvodu energie na životní prostředí
kvalitní služba obyvatelům za přijatelné náklady
podpora místní zaměstnanosti atd.
Regulátor řádný výkon regulačních funkcí, vyplývajících z existující legislativy
příklad pro ostatní spotřebitele
Iniciátor podpora informovanosti subjektů na území města/obce