V listopadu se u nás v obci uskutečnilo ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva. Byl zvolen starosta (uvolněný) a místostarosta (neuvolněný) a zřízen finanční výbor. Další zasedání zastupitelstva budeme mít v prosinci, měl by se na něm zřejmě schvalovat rozpočet obce. Jaké další věci by...
V listopadu se u nás v obci uskutečnilo ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva. Byl zvolen starosta (uvolněný) a místostarosta (neuvolněný) a zřízen finanční výbor. Další zasedání zastupitelstva budeme mít v prosinci, měl by se na něm zřejmě schvalovat rozpočet obce. Jaké další věci by mělo zastupitelstvo projednat ještě před koncem roku?
Na začátku nového funkčního období zastupitelstev obcí by mělo zastupitelstvo obce (dále též jen zastupitelstvo) projednat řadu otázek. Zmínit je možné následující:
1. Podle § 71 odst. 4 zákona o obcích stanovit výši paušální částky, která bude obcí poskytována členům zastupitelstva, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni (dále jen »neuvolněný člen zastupitelstva«) a kteří nejsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru, jako náhrada výdělku ušlého v souvislosti s výkonem jejich funkce na rok 2011: výši této částky stanoví zastupitelstvo vždy na příslušný kalendářní rok; zákon o obcích nemá žádná bližší pravidla pro její stanovení. Záleží tak zcela na uvážení zastupitelstva; částka se v praxi stanoví zpravidla jako měsíční, případně hodinová (například »paušální částka náhrady výdělku ušlého neuvolněným členům zastupitelstva, kteří nejsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru, v souvislosti s výkonem jejich funkce, se stanoví na rok 2011 ve výši: členovi rady 2000 Kč/měsíc, předsedovi výboru zastupitelstva obce a komise rady 1000 Kč/měsíc a ostatním členům zastupitelstva 500 Kč/měsíc«).
2. Podle § 71 odst. 4 zákona o obcích určit rozsah doby potřebné k výkonu funkce ve vztahu k neuvolněným členům zastupitelstva, kteří jsou v pracovním poměru: rozsah lze stanovit uvedením konkrétního počtu dnů v měsíci, výčtem akcí apod. (například »dobou potřebnou k výkonu funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce je doba spojená s dopravou a účastí na zasedání zastupitelstva, schůzi rady, jednání výborů zastupitelstva, jednání komisí rady a dále maximálně 8 hodin měsíčně na plnění ostatních úkolů a povinností souvisejících s výkonem funkce člena zastupitelstva obce«).
3. Podle § 84 odst. 2 písm. n) zákona o obcích stanovit výši měsíčních odměn neuvolněným členům zastupitelstva: to, zda bude odměna neuvolněným členům zastupitelstva poskytována, je zcela na rozhodnutí zastupitelstva, stejně tak jako stanovení výše této odměny - zastupitelstvo je vázáno pouze maximální výší odměny danou nařízením vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev.
4. Podle § 117 ve spojení s § 84 odst. 2 písm. l) zákona o obcích zřídit výbory jako iniciativní a kontrolní orgány zastupitelstva: podle zákona o obcích se v obcích vždy zřizuje finanční výbor a kontrolní výbor a v případě, že v územním obvodu obce žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české, rovněž výbor pro národnostní menšiny; další výbory může zastupitelstvo zřídit podle potřeby.
5. Podle § 84 odst. 2 písm. b) zákona o obcích a v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, schválit rozpočet na následující kalendářní rok (nebude-li schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření obce v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria).
Dále lze doporučit, aby zastupitelstvo obce věnovalo pozornost pravomocem v samostatné působnosti, které si podle § 84 odst. 4 zákona o obcích vyhradilo k rozhodování předchozí zastupitelstvo, a vyhodnotilo, zda na těchto vyhrazených pravomocích setrvá i v začínajícím funkčním období.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička