01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Upravte své finanční strategie

Změny ekonomiky a zásahy vlády do daňového systému přinesou mnoho dobrého, ale i mnoho špatného pro města a obce. Pokud chtějí územní samosprávné celky uspět, měly by se na tyto změny připravit ve svých finančních strategiích.

Důležité je uvědomit si, že u měst do 50 tisíc obyvatel bude nutné uplatnit zcela jinou finanční strategii, než jaká by měla být přijata pro velká statutární města, přičemž naprosto specfifickou strategii budou muset zvolit v Praze, Brně, Ostravě a Plzni.

Jak tedy postupovat při přípravě rozpočtových výhledů a strategických plánů rozvoje? Osobně bych doporučoval toto:

Světová a národní ekonomika a vývoj daňových příjmů (-): Světová ekonomika nezažívá dobré časy. Deprese, která provází kapitálové trhy, se projevuje ve snížení ekonomického výkonu na celé planetě. Dopady budou později výraznější i do bankovního trhu. První pocítí negativní dopady živnostníci a podnikatelé, hned poté budou následovat zaměstnanci malých podniků, poté velké podniky a cyklus uzavřou banky a obce. Státu se nedaří kvůli snížení ekonomického výkonu vybírat daně, tak je zvedá. Z toho vyplývá, že strategie pro obce i města bude společná a že jejich vedení budou muset kalkulovat se sníženým výběrem státních daní a spíše se stagnací ekonomiky. U obcí se jen letos očekává o více než 6 mld. Kč (o 4,5 %) nižší výnos z daní, než Ministerstvo financí původně očekávalo ve státním rozpočtu (viz graf dole). Výrazně negativní vývoj ukazují příjmy z podnikání fyzických, ale také právnických osob. Ekonomika bude nejspíš dále stagnovat. Někteří ekonomové jsou názoru, že na skutečné dno světové finanční krize si ještě teprve sáhneme. Nejhůře se budou vyvíjet daňové výnosy z daně z příjmů fyzických a právnických osob, především z podnikání fyzických osob.

Novela RUD a DPH (+ -; -): Ministerstvo financí připravilo v jádru správnou novelu rozpočtového určení daní (RUD), která konečně částečně obsahuje mnou léta propagovanou myšlenku »dotace do daňových příjmů«. (Pozor, neplést s novelou, která bude účinná od 1. 1. 2012 v souvislosti se zvýšením snížené sazby DPH. Toto zvýšení si vezme státní rozpočet pod velmi hloupým argumentem a obce o jejich podíl připraví. Ke snížení příjmů obcí na DPH tím sice nedojde, ale negativní finanční dopad do obcí bude mít zvýšení sazby DPH, neboť obce jsou většinou koneční spotřebitelé.)

Novela RUD, o níž mluvím, má být účinná až od 1. 1. 2013. Bohužel, také zesložiťuje rozdělování daní, rozevírá nůžky mezi obcemi a státním rozpočtem a především finančně poškozuje Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň. Pravda, tato města jsou oproti jiným »přefinancována«, ale to není důvod měnit pravidla v jejich neprospěch bez jasně dané koncepce. Tato města budou mít velmi málo času na to připravit se na propady svých daňových příjmů. Naopak města do 50 tis. obyvatel a menší (spíše ta »menší«) si mohou výrazně pomoci. Desetitisícovému městu se mohou v roce 2013 zvýšit daňové příjmy i třeba až o 20 mil. Kč.

Takže z titulu RUD mohou očekávat:

A. obce a města do 50 tis. obyvatel (spíše menší) - kladný dopad do financí;

B. statutární města - zanedbatelný dopad do financí;

C. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň - negativní dopad do financí;

D. všechny obce a města - kvůli zvýšení snížené sazby DPH negativní dopad na všechny bez rozdílu.

Odpisy a investiční dotace (-; -): Řada měst a obcí díky dotacím vybudovala rozsáhlé majetky, aniž by pamatovala na následný provoz, udržování a obnovu. Municipální finanční strategie by proto měly počítat s nutností generovat dost zdrojů na odpisy. Bez možnosti obnovy začne obecní majetek podléhat stárnutí a zkáze a investiční programy budou závislé na dotacích. Dotace se však rozhodně nebudou poskytovat v dosavadní míře, i když všeobecná zkorumpovanost jistě občas umožní nějaké dotace pro někoho prosadit.

U každé investice za 100 mil. Kč je třeba v následujících 30 až 50 letech počítat s nutnými výdaji 100 mil. Kč (odpisy) + inflací. Jinak řečeno, za pouhých 30 let musíme mít 235 mil. Kč (!!!) + provozní výdaje. Každá investice za 100 mil. Kč si tak do 30 let vyžádá od města či obce 300 mil. Kč. S tím komunální politici často nepočítají, zato velmi rádi přestřihávají pásky při otvírání nových velkolepých staveb pořízených z dotací.

Na závěr si dovoluji v tabulce shrnout doporučení pro rozpočtové výhledy obcí a měst. Naprosto rozdílná strategie pro obce a města na jedné straně, statutární města a Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň na opačné straně způsobí zejména tzv. velká novela RUD, která má být podle návrhu účinná od 1. 1. 2013. Ostatní vlivy na finance jsou spíše negativní a týkají se jak malých obcí, tak největších měst. Proto doporučuji, aby obce a města zapracovaly tyto jevy do svých rozpočtových výhledů a aktualizovaly svůj pohled na budoucnost svých financí.

 

LUDĚK TESAŘ
ekonom - specialista na veřejné finance a hospodaření obcí www.cityfinance.cz

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down