Ochranu obyvatelstva při mimořádných událostech a krizových situacích zajišťuje obec, konkrétně obecní úřad. Musí se postarat o varování lidí, případně jejich evakuaci a ukrytí, i o hospodaření s materiálem civilní ochrany apod.
Tyto povinnosti stanovují především zákon číslo 239/2000 Sb. a zákon číslo 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých příslušných zákonů. Důležité je rovněž usnesení vlády ČR č. 407 ze dne 22. dubna 2002, které obsahuje mj. výhled koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2015.
VAROVÁNÍ A TÍSŇOVÉ INFORMOVÁNÍ
V běžné komunální komunikaci s občany existují různá technologická řešení. Vedle rotačních a elektronických sirén je to široké spektrum obecních rozhlasů, infokanálů kabelových televizí a další. Dnes jsou navíc poměrně perspektivní systémy, jimiž se šíří informace k občanům prostřednictvím SMS zpráv. Bývají doplňkem k systému, který obec využívá jako "hlavní", případně mohou řešit některé specifické úkoly, například informování neslyšících občanů či jiných vybraných cílových skupin.
Odhaduje se, že v současnosti je provozováno více než tisíc obecních rozhlasů, z toho téměř 800 zcela nebo zčásti využívá bezdrátový (radiový) princip šíření informací. K rozvoji modernějších technologických řešení dochází zejména od poloviny 90. let 20. století.
V radiových spojích to mj. obnáší přechod od dnes již zastaralých DTMF přenosů k poměrně pokročilým systémům s vyšší ochranou radiového přenosu, mnohdy založenou na částečné digitalizaci přenášených údajů. Postupně se zdokonaluje úroveň nejdůležitější části každého bezdrátového systému, tj. přijímačů-hlásičů ozvučujících zabezpečované lokality (akustické parametry, energetická úspornost, klimatická odolnost, diagnostika a další vlastnosti). U linkových zesilovačů 100V rozhlasů je snaha zavádět energeticky úsporná zařízení.
V současnosti prakticky všichni výrobci nabízejí v rámci svých systémů různé kombinace uvedených principů, případně různý stupeň integrace s elektronickými sirénami podle požadavků zákazníků a specifik realizovaných projektů.
ELEKTRONICKÉ SIRÉNY VS. MÍSTNÍ IS
Jaký je vztah mezi místními informačními systémy (IS) a elektronickými sirénami, který se dosud chápe jako konkurenční? K jeho objasnění je možno vyjít z akustických charakteristik obou řešení.
Elektronické sirény: Jsou silný centrální zdroj akustického signálu vhodný zejména pro lokality s vysokou koncentrací obyvatelstva na malé ploše (sídliště, městská a obecní centra, nádraží, blízkost škol, ústavů apod.). Jde o výkonná, ale relativně jedno-účelová zařízení.
Místní informační systémy: Jsou zdrojem akustického signálu, který je výhodný zejména pro lokality s nízkou koncentrací obyvatelstva na velké ploše (obce vesnického typu, části měst mimo hlavní zástavbu apod.). U řady zařízení je možno akustický (u kabelových televizí i optický) signál distribuovat až do domácností, škol, ústavů, veřejných budov a dalších míst.
Na rozdíl od elektronických sirén mohou místní IS efektivně zabezpečovat nejen běžnou komunální komunikaci orgánů místní samosprávy s obyvateli, ale i komunikaci orgánů krizového řízení s obyvateli v případě ohrožení při řízení jejich ochrany, evakuace atd.
Akusticky a provozně složitější pokrytí území akustickým signálem lze řešit společným nasazením místních informačních systémů a elektronických sirén s různým stupněm jejich integrace.
VÝHODA VĚTŠÍHO POČTU MENŠÍCH SYSTÉMŮ
Spolu s technologickým rozvojem místních IS a růstem jejich počtu začaly zejména po vzniku obcí s rozšířenou působností realizované projekty opouštět katastry jednotlivých obcí a zasahovat naopak do stále větších teritorií. Přitom jak z neznalosti, tak mnohdy i vědomě se opomíjelo, že rozlehlost území zabezpečovaného jedním systémem má negativní vliv na bezpečnost provozu, komunikaci s občany i selektivitu aktivace systému z JSVV.
Čím je zabezpečovaná oblast (například mikroregion) větší počtem obyvatel i rozlohou, tím různorodější je jeho komunální politika. Proto jsou i na příslušný systém větší nároky. V současnosti neexistuje mezi systémy, zavedenými do Jednotného systému varování a vyrozumění takový, který by mohlo využívat více uživatelů ve stejném čase. Větší počet uživatelů znamená vyšší požadavky na koordinaci využití systému. Co se týká rozvoje moderních systémů komunikace s občany je tedy na obcích ve sdružení, jak se rozhodnou řešit své potřeby a úkoly.
Poněkud jiný pohled na situaci nastane, když se bude řešit varování a tísňové informování obyvatelstva v podmínkách JSVV. V tomto případě se kromě jiných aspektů požaduje provozní spolehlivost systému. Principiálně výhodnějším řešením se proto jeví větší počet menších systémů, kdy si jednotlivé prostředky mohou poskytovat i jakousi zálohu. Rovněž selektivita aktivace v jednotném systému varování a vyrozumění je lepší.
Pro svoji univerzálnost a systémovou flexibilitu se místní informační systémy s vlastnostmi elektronických sirén hodí zejména do míst, kde současně hrozí více druhů nebezpečí (povodně, chemické havárie apod.). Zároveň nejlépe řeší běžnou komunální komunikaci orgánů místní samosprávy s občany i komunikaci orgánů krizového řízení s obyvatelstvem.
VZDĚLÁVACÍ KURZY
Způsoby varování a tísňového informování obyvatelstva se zejména v technické oblasti neustále rozvíjejí. Prohlubování stávajících znalostí a získávání nových patří k trvalým kvalifikačním požadavkům.
Institut ochrany obyvatelstva se sídlem v Lázních Bohdaneč - pracoviště komunikačních a informačních systémů připravuje proto na druhé pololetí letošního roku dvoudenní kurz pro orgány obcí, který se bude zabývat problematikou varování a tísňového informování obyvatelstva v podmínkách Jednotného systému varování a vyrozumění. Těžiště výuky se zaměří zejména na koncové prvky. Konkrétní termín kurzu a způsob podání přihlášky bude zveřejněn v nabídce kurzů nebo na adrese: www.ioolb.cz.
Petr Bayer
Miloš Charbuský