01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Uspořádání veřejné sbírky při mimořádných událostech

Nedávná ničivá »blesková povodeň« v Libereckém kraji nenechala nikoho netečným k neštěstí druhých. Naše město chtělo také pomoci formou veřejné sbírky. Jak je nutno v takových výjimečných případech postupovat, abychom zorganizování sbírky urychlili? Problematiku veřejných sbírek...

Nedávná ničivá »blesková povodeň« v Libereckém kraji nenechala nikoho netečným k neštěstí druhých. Naše město chtělo také pomoci formou veřejné sbírky. Jak je nutno v takových výjimečných případech postupovat, abychom zorganizování sbírky urychlili? Problematiku veřejných sbírek upravuje zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách. Každá právnická osoba, která chce sbírku uspořádat, musí to písemně oznámit příslušnému krajskému úřadu, a to tak, aby tento úřad toto oznámení obdržel nejpozději 30 dnů před konáním sbírky.

 

Oznámení musí mít příslušné zákonné náležitosti.

Zákon však na jisté mimořádnosti přece jenom pamatuje, když dává možnost pořadatelům veřejné sbírky požádat o zahájení sbírky z důvodu hodného zvláštního zřetele (což nutnost pomoci a zmírnění následků povodní určitě je) ve lhůtě kratší než 30 dnů. V tomto případě může krajský úřad stanovit den zahájení sbírky svým správním rozhodnutím. Toto rozhodnutí se považuje za doručené a nabývá právní moci uplynutím třetího dne po jeho zveřejnění na úřední desce krajského úřadu a hned poté lze veřejnou sbírku začít konat. Věc z časového hlediska už přece jen více použitelná, ale stejně to většinou, než se obstarají potřebné doklady a vyřídí všechny náležitosti, skoro týden potrvá.

Prvotní euforie a hlavně snaha rychle pomoci obětem, podle hesla »kdo rychle dává, dvakrát dává«, stačí do jisté míry i v průběhu této relativně krátké doby vyprchat. A bez rozhodnutí krajského úřadu žádnou veřejnou sbírku podle stávající legislativy uspořádat nelze!

Proto by bylo nutné zákon č. 117/2001 Sb. novelizovat o ustanovení použitelná jen ve skutečně mimořádných případech, například když je vyhlášen stav nebezpečí v daném regionu. Bylo by vhodné umožnit právnickým osobám, zejména obcím a krajům začít zorganizovat veřejnou sbírku na rychlou pomoc obětem okamžitě, a to v zákoně danými způsoby. Mohlo by to být například na zvláštní účet, pokladničkami nebo sběracími listinami, ale nově bez předchozího rozhodnutí krajského úřadu. A stanovit teprve následnou povinnost pro pořadatele těchto sbírek, třeba do 10 dnů, oznámit tuto skutečnost příslušnému krajskému úřadu, který tento stav vydáním osvědčení potvrdí a pořádání sbírky zlegalizuje.

Když tak učiní, půjde potom výtěžek sbírky na stanovený účel. Pokud tomu závažné nedostatky při konání sbírky budou bránit, může třeba výtěžek sbírky propadnout kraji, který ji stejně použije na obdobný účel.

Jsem přesvědčen, že je nutné v tomto směru stávající zákon o veřejných sbírkách upravit, neboť současný stav neumožňuje především městům a obcím (ale i občanům a firmám), které chtějí rychle a účinně pomoci obětem nečekaných událostí, aby uspořádaly veřejnou sbírku nejlépe okamžitě.

A to je ve výjimečných případech, jakými byla i »blesková« povodeň v Libereckém kraji, chyba, kterou stojí za to napravit.

 

JUDr. JIŘÍ NĚMEC
vedoucí správního odboru Krajského úřadu Libereckého kraje, učitel ústavního a správního práva na Metropolitní univerzitě

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down