Jaké máme možnosti přinutit obec s rozšířenou působností, aby připravila územní plán pro naši malou obec? Nový stavební zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) říká, že obecní úřad obce s rozšířenou působností, který je pro tento případ úřadem územního...
Jaké máme možnosti přinutit obec s rozšířenou působností, aby připravila územní plán pro naši malou obec?
Nový stavební zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) říká, že obecní úřad obce s rozšířenou působností, který je pro tento případ úřadem územního plánování, pořizuje územní plán na žádost obce ve svém správním obvodu /§ 6 odst.1 písm. c)/. Jinými slovy, je to jeho zákonná povinnost. To samozřejmě v praxi neznamená, že to úřad musí respektovat. Ale měl by. Tentýž zákon upravuje rovněž opatření proti průtahům při pořizování územního plánu, a to v § 56. V tomto ustanovení se říká, že je-li při zpracování a projednání návrhu zadání (popř. konceptu nebo návrhu) územního plánu překročena lhůta 1 roku od předchozího rozhodnutí zastupitelstva obce, je pořizovatel, tj. pověřený obecní úřad, povinen bez zbytečného odkladu předložit zastupitelstvu obce, pro kterou je územní plán pořizován, návrh rozhodnutí o dalším postupu (pokud zastupitelstvo při svém rozhodování neurčí delší lhůtu). To tedy stanoví jako povinnost zákon.
Když pověřený úřad tuto svou povinnost nesplní, může obec postupovat několika způsoby. Je však pravda, že s tímto problémem není mnoho zkušeností, protože není nijak častý. Pokud spočívá nečinnost v liknavosti úředníků, lze se obrátit na tajemníka úřadu, který je jejich nadřízený, a účinné může být i oslovení starosty dané obce, popřípadě rady. Pomoci může a měl by i krajský úřad. Využít lze i autority úřadu veřejného ochránce práv nebo dozorového oddělení Ministerstva vnitra ČR. Jsou to kroky, které by měly postačovat k tomu, aby si pověřený úřad uvědomil, že své povinnosti si musí plnit.
Nejsem si jista, zda by bylo možné použít žalobu proti nečinnosti, protože ta je užívána tam, kde se vydává rozhodnutí nebo osvědčení. Územní plán není ani jedno z nich. Možná by však správní soud nalezl analogii. Určitě lze uvažovat o odpovědnosti za škodu za nesprávný úřední postup, protože neplnění svých povinností v řádných lhůtách nebo vůbec je nesprávným úředním postupem. To je ale už represe, neřeší základní problém, tj. to, že obci schází územní plán. Proto je určitě přínosnější volit postupy, které povedou především k pořízení územního plánu. Má-li obec právo na to, aby jí pověřený obecní úřad územní plán pořídil, má též právo na tom důsledně trvat.
Mgr. JANA HAMPLOVÁ
advokátka
stálá spolupracovnice redakce