01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V Hradci Králové šanci nepropásli

Ještě před čtyřmi roky se zastupitelé Hradce Králové složitě a dlouze rozhodovali, zda mají prodat společnost Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s. (THHK), která v té době nevykazovala ani ekonomickou, ani organizační schopnost. Nakonec společnosti dali šanci, nadále ji ponechali ve stoprocentním vlastnictví města a místo prodeje raději v roce 2006 do jejího čela postavili manažera, který už měl zkušenosti z krizového řízení firem.

Dnes je Tepelné hospodářství Hradec Králové po všech stránkách zkonsolidovanou společností s významným vnitřním potenciálem, která je řízena podle mezinárodních standardů s jasnou filozofií společenské odpovědnosti (Corporate social responsibility). Pro odběratele tepla a teplé užitkové vody je však nejdůležitější, že firma má jednu z nejlevnějších cen tepla v zemi. Konkrétně jeho letošní cena na výstupu ze sekundárního rozvodu a domovní předávací stanice i s DPH činí 325,37 Kč/GJ.

CO OVLIVŇUJE CENU

Ing. Jiří Seidler, který v čele společnosti stojí od roku 2006, to vysvětluje tím, že THHK sama teplo nevyrábí, nýbrž nakupuje od jediného dodavatele - společnosti International Power Opatovice, a. s., která pro výrobu elektřiny a tepla využívá výhradně relativně levné uhlí. Navíc pro ni teplo představuje pouze tzv. zbytkový obchod, protože nemá chladicí věže a vodu chladí jen prostřednictvím systému zásobování teplem.

Ovšem nízká cena tepla dodávaného společností THHK odběratelům nemá základ jen v dlouhodobě sjednaných kvótách na odběr tepla za obdobně dlouhodobě nastavené pevné ceny. Společnost THHK totiž v posledních třech letech prošla rozsáhlou restrukturalizací, díky níž významně snížila vlastní fixní náklady. Ing. Jiří Jiroušek, MBA, ekonomický náměstek, vysvětluje: "Management společnosti aplikoval metodu Balanced Scorecard, která jasně definuje budoucí postavení THHK. Při restrukturalizaci nám hodně pomohla spolupráce s VŠE Praha, konkrétně s prof. Bohumilem Králem, vedoucím katedry manažerského účetnictví, který slaďoval prováděné změny s trendy v oblasti řízení. Cílem bylo předložit akcionáři transparentní popis změny a nastartovat procesy dalšího efektivního rozvoje společnosti. Udržet dlouhodobou optimální výši ceny tepla bylo a je hlavním cílem managementu THHK."

Cenu tepla ovlivňují vstupy, procesy, definice výstupní ceny - a také výše zisku. "Se vstupy nemůžete moc dělat, cenu tvoří trh, takže nanejvýš můžete zkvalitňovat komunikaci s dodavatelem," podotýká Ing. Jiří Seidler. "Ovšem procesy jsou už jednoznačně v odpovědnosti managementu. Zde se musí pracovat s fixními a variabilními náklady a neustále přizpůsobovat jejich výši, resp. poměr, situaci na trhu. Zatím jen málo firem využívá propočet bodu zvratu za pomoci využití silného nástroje controllingu. Výslednou cenu a v ní agregovaný zisk musíte sladit se situací na trhu (společenská odpovědnost), dlouhodobým plánem obnovy a investic společnosti a s vizí akcionáře (naplnění věcného a finančního očekávání). Naší výhodou je fakt, že město jako jediný akcionář neupřednostňuje krátkodobou maximalizaci zisku, ale vytváření prostředí pro dlouhodobý růst hodnoty společnosti."

KDYŽ MÁ AKCIONÁŘ VIZI

Ředitel Seidler vyzdvihuje i význam trvalé efektivní komunikace s akcionářem. V případě THHK město v pozici akcionáře vyjadřuje své vize v jednou ročně aktualizované strategii společnosti. Strategii - ještě před tvorbou ročního finančního plánu - schvaluje představenstvo a dozorčí rada. Akcionář valná hromada pak bere strategii na vědomí. To jsou podle Ing. Jiřího Seidlera nezbytně nutné rozhodovací procesy, které jasně vymezují pro management v daném období jejich pravomoci a odpovědnosti. "Tak lze předejít volným diskusím na různá témata," podotýká. "Je optimální - a také u nás aplikované, podaří-li se správně "namixovat" členy managementu se zástupci akcionáře do orgánů společnosti."

Přes poměrně nízkou cenu dodávek v rámci systému zásobování teplem se i v Hradci Králové v posledních pěti letech budovy zateplují a spotřeba tepla v nich efektivně reguluje. Proto i společnost THHK za toto období zaznamenala úbytek prodeje tepla až zhruba o čtvrtinu. Úbytek tržeb mohla řešit prostým navýšením ceny s poukazem na to, že přece musí investovat do technologií a sítí. Ne že by si v THHK neuvědomovali důležitost zvyšování jejich efektivnosti. Ostatně společnost do této oblasti investuje dvojnásobek hodnoty odpisů. Přesto k navýšení ceny nesáhla a vydala se jiným směrem. V rámci restrukturalizace bylo vytvořeno obchodní oddělení a zahájena úzká spolupráce s odběrateli, aby byly lépe a v předstihu zjišťovány jejich potřeby a chystané plány obnovy budov. Výpadek tržeb společnost doplňuje i získáváním nových klientů z nové výstavby a z přechodu některých odběratelů z plynového vytápění do systému zásobování teplem s cenou o 30 % nižší.

KLIENTI ZÍSKALI PŘEHLED

Vůbec kvalitní komunikace s klienty je jednou z priorit THHK. Ing. Jiří Seidler říká: "Tohoto cíle dosahujeme aplikací komunikační strategie, kde máme stanovená jasná pravidla chování. Odběratel tak může získat spoustu informací z webu, osobní návštěvou či telefonicky. S odběrateli komunikujeme také prostřednictvím dotazníků a využíváme k tomu i semináře a výstavy - Teplárenské dny Hradec Králové. Na našem webu má zákazník k dispozici měsíční informaci o saldu zaplacených záloh a skutečného odběru. Může tak řídit svoji finanční hotovost ve vztahu k doplatku."

Dopady hospodářské recese zatím společnost THHK bezprostředně nepociťuje. Ředitel Seidler míní, že více dolehnou na některé obchodní partnery. "Proto neuhrazení záloh na dodávku tepla během roku jednoznačně nepovažujeme za pohledávku k vymáhání. Pevně doufám, že tak alespoň částečně pomáháme řešit našim obchodním partnerům jejich vzniklé problémy v krátkodobé likviditě," uzavřel Ing. Jiří Seidler.

IVAN RYŠAVÝ

Krátce o společnosti Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s.

dodává teplo a teplou užitkovou vodu pro zhruba 80 % obyvatel města;

má na 800 odběratelů z celého spektra města - domácnosti, firmy, městem zřizované organizace (školy, nemocnice apod.);

sama teplo nevyrábí, ale nakupuje od jediného dodavatele, jímž je společnost International Power Opatovice, a. s., (IPO) vyrábějící elektřinu a teplo výhradně s využitím uhlí;

se společností IPO má Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s., dlouhodobě sjednané kvóty i ceny odebíraného tepla.

ZDROJ: THHK

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down