01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V Jihlavě se pacienti objednávají elektronicky

Kraj Vysočina usiluje o zefektivnění zdravotní péče prostřednictvím řady projektů eHealth. Nejnověji uvedl do provozu regionální systém pro objednávání pacientů do všech ambulancí nemocnic Kraje Vysočina - eAmbulance.

Systém vznikl ve spolupráci s odborníky z Tchaj-wanu, zatím funguje v jihlavské nemocnici a v příštím roce se rozšíří do ostatních nemocnic kraje. »Hned v prvních dvou týdnech se do systému zaregistrovalo 250 pacientů, na nezájem si nemůžeme stěžovat,« pochvaluje si Ing. Václav Jáchim, vedoucí koncepčního oddělení odboru informatiky Krajského úřadu Kraje Vysočina.

TCHAJWANSKÁ ZKUŠENOST

Registrovaný pacient je takový pacient, který osobně navštíví zdravotnické zařízení, kde požádá o registraci do systému eAmbulance. Po zaregistrování obdrží unikátní PIN kód, který ve spojení s rodným číslem tvoří přístupová práva do systému. Pacient se pak bude moci objednávat do vybraných ambulancí v předem určených ordinačních hodinách.

»To byl mimochodem jeden z důležitých poznatků, který jsme převzali od tchajwanských partnerů. U nich je systém elektronického objednávání v provozu už dvacet let a je hodnocen jako nejlepší veřejná služba e-governmentu. Na základě jejich zkušeností jsme rozhodli, že každá ambulance si určí podle vlastních podmínek ordinační hodiny, do kterých je možné se objednávat elektronicky,« říká Ing. Jáchim.

V praxi to vypadá tak, že na internetové stránce www.eambulance.cz si pacient v systému zvolí zdravotnické zařízení (zatím jen Nemocnice Jihlava) a vybere si oddělení, popřípadě konkrétního lékaře a systém mu nabídne volné termíny a časy. Navíc může lékaři zanechat informaci o konkrétních zdravotních problémech nebo o účelu návštěvy. Po objednání obdrží pacient SMS nebo e-mailovou potvrzující zprávu (pokud při registraci na sebe nějaký kontakt zaznamenal) a navíc je ještě stejným způsobem upozorněn 24 hodin před plánovanou návštěvou.

Pokud se pacient rozhodne objednání do ambulance zrušit, může to udělat opět přes systém eAmbulance. V případě, že se do ambulance objedná, ale ambulanci nenavštíví, aniž by objednávku zrušil, je o tom v systému veden záznam a v případě tří takových zneužití bude jeho registrace zablokována.

ZAPOJÍ SE DALŠÍ NEMOCNICE

»Potvrzení objednávky e-mailem nebo SMS jsme si přidali k systému sami, to na Tchaj-wanu nemají,« uvádí Václav Jáchim, který si spolupráci s tchajwanskými odborníky velmi pochvaluje. Také po formální stránce byl společný projekt veden podstatně jednodušeji než například evropské projekty. Kraj Vysočina investoval do projektu dva miliony korun, tchajwanská vládní agentura v rámci programu transferu technologií do Evropy přispěla dalším milionem korun.

Při spuštění elektronické registrace v ambulancích Nemocnice Jihlava bylo do systému zapojeno deset ambulancí. Do konce roku by k nim měly přibýt i všechny ostatní a v příštím roce se přidají také další nemocnice v kraji. Do systému mohou vstupovat nejen registrovaní pacienti a lékaři nemocnice, ale objednávat mohou své pacienty také obvodní lékaři, a to například v úplně jiný čas, než který je určen pro objednávání registrovaných pacientů. Spolu s rezervační stránkou www.eambulance.cz bylo v polovině letošního června v Nemocnici Jihlava spuštěno také telefonní centrum pro kontakt s pacientem.

DESÍTKA DALŠÍCH PROJEKTŮ

Projekt eAmbulance není prvním z konceptu eHealth, kterým se Kraj Vysočina snaží zlepšit prostřednictvím informačních a komunikačních technologií zdravotní péči v kraji. Technická infrastruktura se buduje již od roku 2007 a úložiště, krajské hostingové centrum i síťové propojení jsou již k dispozici nebo se dokončují. Jejich souhrnná dostupnost je 99,95 %, což představuje výpadek zhruba 4,5 hodiny ročně.

Ve všech nemocnicích kraje je již v rutinním provozu elektronický systém pro objednávání léčiv, zdravotnického a ostatního materiálu, běžně se již používá software k vyhodnocení produkce akutních lůžkových zdravotnických zařízení metodou DRG, či řešení pro měření kvality a efektivity poskytované zdravotní péče. Několik dalších projektů eHealth je v testovacím provozu, další jsou v přípravné fázi. Z hlediska veřejnosti je však nejviditelnější právě eAmbulance.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down