01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V Plzni-Slovanech vsadili na formu obytných zón

Městský obvod Plzeň 2 - Slovany se svými 35 tisíci obyvateli patří k větším městským obvodům statutárního města Plzeň. Díky vlastnímu rozpočtu využívá část svých prostředků na drobnou investiční výstavbu místního charakteru, zatímco větší stavby lokálního charakteru a stavby celoměstského významu jsou hrazeny z celoměstského rozpočtu.

Realizaci pak provádí příslušný odbor úřadu městského obvodu, na úrovni města pak příslušná organizace - v případě oprav Správa veřejného statku, zatímco investiční výstavbu zajišťuje Útvar investic města.

Centrální část obvodu je tvořena zástavbou vícepodlažních obytných domů vybudovaných v rozmezí 50. až 70. let minulého století. Tomu odpovídá i funkční využití veřejných prostor. Dostatečně jsou zde zastoupeny plochy komunikací pro pěší i motoristy, pro sportovní vyžití i zeleň, naopak zcela nedostatečné jsou plochy pro parkování vozidel. Vedle již fyzického dožití původních stavebních úprav to byl i hlavní impuls pro přistoupení k rekonstrukci těchto prostor.

NIKOLIV NA ÚKOR ZELENĚ

Při vlastním řešení podoby rekonstrukce jsme se snažili, aby změny co nejméně zasáhly stávající plochy zeleně a odehrávaly se především v plochách komunikací. Stavebními úpravami jsme tak vlastně reagovali na dosavadní stav, kdy vozidla parkovala i na chodnících, které se pak stávaly pro chodce nepoužitelnými. Občas sice byly automobilům neukázněných řidičů rozdány "botičky", ale po čase bylo vše opět při starém.

Po zvážení možných variant jsme vybrali jako nejvhodnější řešení přestavbu komunikací na obytné zóny. Řešení organizace dopravy formou obytných zón se nám již dříve osvědčilo v zástavbě s rodinnými domy.

Ziskem zvoleného způsobu řešení bylo maximální využití daného prostoru pro žádaná parkovací stání, aniž by to však zásadně omezilo plochy vnitroblokové zeleně. Jediným vážnějším důsledkem změny se tak stal společný komunikační prostor pro chodce a vozidla. Možno říci, že přes počáteční dílčí nesouhlas jej místní obyvatelé již přijali. Ke zvýšení pocitu jejich bezpečnosti přispělo vhodné umístění zpomalovacích prvků obytné zóny, a to jak změnami směrového vedení komunikace, tak jejím občasným zúžením či vhodným umístěním zpomalovacích prahů.

MLATOVÝ POVRCH? POJEM UŽ NEZNÁMÝ...

Vedle stavebních úprav v hlavním komunikačním prostoru vnitrobloku jsme přistoupili k obnově cest pro pěší uvnitř zelených ploch. Oproti zámkové dlažbě, která tvoří povrch pojížděné části, jsme se u těchto cest snažili o vytvoření mlatového povrchu použitím přírodního materiálu. Přitom jsme se potýkali se skutečností, že s nástupem nových technologií mizí povědomí o těch předešlých. Mám tím na mysli funkční mlatový povrch cesty. V posledních desetiletích byly cesty pro pěší i v parcích ve značné míře vyasfaltovány, trendem současnosti je pak zámková dlažba. Stálo nás značné úsilí, než jsme přišli na ten nejlepší způsob konstrukce mlatové cesty.

Pokud to bylo možné, obnovili jsme stávající dětská hřiště, či je doplnili o další prvky. Ke zpříjemnění pobytu slouží i řada opravených nebo nových laviček. V jednom vnitrobloku, který je intenzívně využíván všemi generacemi (kromě jiného je tam rovněž větší vyasfaltované hřiště), jsme osadili i pítko. Rekonstrukce vnitrobloku se nijak detailněji nezabývala sadovými úpravami, pouze v některých částech došlo k výsadbě keřových skupin, především kvůli odclonění parkovacích míst. Došlo i na optimalizaci míst pro nádoby na odpady.

Protože charakter a způsob úprav vnitrobloků měl po jejich provedení změnit způsob života místních obyvatel včetně mnohých zažitých stereotypů, snažili jsme se od počátku projektové přípravy o jejich informování, shromažďování a řešení došlých připomínek. Pokud byly ku prospěchu věci, byly zapracovány do projektu, a to i ve fázi vlastní realizace stavby. Při komunikaci s obyvateli jsme využívali jako prostředníků zvolené zástupce jednotlivých domovních samospráv - to podle druhu vlastnictví. Definitivní řešení rekonstrukce pak bylo v předstihu vyvěšeno na domovních nástěnkách dotčených domů. Lze konstatovat, že informováním veřejnosti v předstihu jsme se snažili předejít možným konfliktům v průběhu stavby.

CO HRADIL OBVOD, CO MĚSTO

Na přípravě rekonstrukcí vnitrobloků jsme začali pracovat na úrovni městského obvodu, tzn. že jsme zajistili a uhradili zpracování příslušné projektové dokumentace a vydání stavebního povolení. Protože rozpočtové náklady těchto staveb přesáhly naše finanční možnosti, postupovali jsme při realizaci dvěma způsoby. V případě, že byla hrazena z rozpočtu obvodu, uskutečnila se po etapách, každý rok po jedné, odpovídajících dostupným prostředkům. Ve druhém případě, pokud se podařilo zajistit její financování z rozpočtu města, byla stavba předána k realizaci Útvaru investic města, který ji pak provedl v průběhu jednoho roku.

Námi zvolený způsob rekonstrukce vnitrobloků považujeme v dané situaci ze nejvhodnější možné řešení, kdy jeho dopady jsou rovnoměrně rozloženy na všechny účastníky. Pokud jde o parkování, dosáhli jsme maxima, které je v daném prostoru možné. Další rozšíření kapacity parkování by značně zasáhlo do zeleně, což považujeme za neprůchodné, a tak se v budoucnu bude muset řešit jiným způsobem (například výstavbou parkovacích domů).

místostarosta MO Plzeň 2-Slovany

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. U nás na Slovanech Brojova 4 ve vnitřním prostoru za domy,byla vybudována obytná zóna. Parkuje se zde tak jako kdysi,ale prakticky všichni co tu parkují, porušují zákon. Chybí tu totiž dopravní značení,aby se zde vůbec mohlo zaparkovat ,musela by tu být dopravní značka parkoviště.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down