Navštívila jsem místo, kde pro lidi, pracující ve městě a žijící na vesnici, přestává být auto nezbytné. Tímto rájem hromadné dopravy je Štrasburk a jeho okolí. Město má 255 000 obyvatel, ale spíše se o něm hovoří jako o C. U. S. (Communauté Urbaine de Strasbourg), což je společenství Štrasburk s...
Navštívila jsem místo, kde pro lidi, pracující ve městě a žijící na vesnici, přestává být auto nezbytné. Tímto rájem hromadné dopravy je Štrasburk a jeho okolí. Město má 255 000 obyvatel, ale spíše se o něm hovoří jako o C. U. S. (Communauté Urbaine de Strasbourg), což je společenství Štrasburk s 27 dalšími sídly. Dohromady zde žije 435 000 obyvatel.
Všechno začalo před deseti lety, kdy městští radní omezili rychlost ve městě na 50 km za hodinu. Od roku 1992 pak nesmějí auta projíždět centrem města ve směru sever - jih a radnice rozšířila síť cyklistických stezek.
V roce 1993 městská rada přijala vyhlášku o životním prostředí. Jízda na kole nabývala na popularitě pro svou rychlost a pohodlí také proto, že se ve Štrasburku a jeho okolí nenalézají žádné velké kopce. Rychlostí kol se myslí to, že jsou rychlejší než auta ve věčných dopravních zácpách. Radnice zřizuje první půjčovny kol. V tomto roce došlo též ke změně parkování v centru - je vyhrazeno převážně pro zde bydlící.
CYKLISTICKÉ STEZKY
V roce 1994 schválila městská rada vyhlášku o kolech a o cyklistických stezkách, byla rozšířena pěší zóna v centru, kam ovšem kola nesmí. Kolo přestává být dopravním prostředkem pouze pro mladé nebo chudší. Využívají jej i lidé starší a ve vyšším postavení.
Existují zde tři velké půjčovny kol, které nabízejí různé tarify, aby se půjčování stalo co nejatraktivnějším. Půjčovat si kolo je dokonce výhodnější, než mít vlastní. Kolo z půjčoven poznáte na první pohled: podle označení a odlišného tvaru rámu - to aby se stalo méně lákavé pro zloděje. Pokud je přesto ukradeno, propadne sice záloha 300 franků, ale ta tvoří přibližně pětinu ceny kola nového. Veškeré opravy a seřizování kol jsou v půjčovně zdarma.
Zvláštní tarify jsou pro děti, studenty středních a vysokých škol, pracující, nezaměstnané, seniory a zvýhodněné půjčovné je pro ty, kteří pravidelně dojíždějí do města vlakem za prací. Je možné dokonce "garážovat" i své kolo. Na území města a jeho okolí je 300 km cyklistických stezek. Dopravní přestupky na kole jsou ovšem stíhány stejně přísně jako při jízdě autem.
Tramvaje jezdily ve Štrasburku až do poloviny 50. let, kdy byly vytlačeny automobily. Až v listopadu 1994 vyjela do ulic první nová tramvaj linky A. O rok později se změnil systém autobusů v návaznosti na tramvaj, která převzala 30 % hromadné dopravy. Tramvajová doprava je zde nejrychlejší typ dopravy, má svůj jízdní pruh a nikdy neuvízne v dopravní zácpě.
Platí zde pravidlo, že tramvaj má vždy přednost. Téměř neexistuje, aby stála na křižovatce, protože semafory se řídí podle ní. Nad tímto skvělým, počítačově řízeným systémem, bdí dispečink, z nějž dopravu, prostřednictvím množství kamer umístěných na křižovatkách ve městě, stále sledují policisté, aby mohli rychle zasáhnout. Je zde velká snaha zatraktivnit hromadnou městskou dopravu.
MĚSÍČNÍ PŘEDPLATNÉ
V blízkosti stanic tramvaje jsou záchytná parkoviště a pro každou vrstvu lidí je jiné jízdné. Snižuje se např. i počtem dětí (má-li rodina tři děti, první dítě platí normální dětskou či studentskou tramvajenku, druhé polovinu a třetí nic). Tramvaje i autobusy jsou klimatizované. Navíc jsou tramvaje dost velké - je v nich okolo dvou set míst k sezení. Jedním z příjemných opatření je, že v nočních hodinách, kdy už na poslední tramvaj nenavazuje autobus, platí jízdenka z tramvaje na taxi, které cestujícího doveze na jeho obvyklou zastávku.
Na budoucí trase tramvaje bude jezdit tramvaj adaptovatelná na železniční koleje, a tak bude moci zajíždět do ještě vzdálenějších vesnic. K dokončení této linky B by mělo dojít snad už v roce 2001. Celý systém bude dobudován pravděpodobně až v roce 2010.
V zájmu bezpečnosti je maximální rychlost v centru snížena na 30 km/h. V roce 1997 se objevily na ulicích první parkovací hodiny, v těsném okolí centra se ovšem smí parkovat pouze dvě hodiny za 8 franků za hodinu. Pro obyvatele těchto čtvrtí existuje měsíční předplatné. V roce 1998 byla zahájena stavba tramvajové linky B, byla prodloužena linka A a přibyla linka D, která vede po trase linky A centrem. V roce 1999 byl přesunut průjezd městem ve směru západ - východ na severní okraj města. Nynějším cílem štrasburských radních je ještě omezit počet aut vjíždějících do města. Objevil se i pokus s půjčováním elektromobilů.
Tento systém skloubení hromadné dopravy a kol je téměř dokonalý, ale náročný po finanční stránce.
Nejsem si jistá, zda by si jiná města ve Francii mohla dovolit něco tak velkolepého. Domnívám se, že důvodem takových investic je přítomnost Evropského parlamentu a Rady Evropy. Faktem je též, že ve Štrasburku obyvatelé platí vyšší daně než jinde ve Francii. Ano, stojí to hodně, ale myslím, že to stojí za to.
ALŽBĚTA DUBNOVÁ
FOTO AUTORKA