01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V Ústí nad Labem svěřili zastávky MHD koncesionáři

Provozování a údržba zastávek městské hromadné dopravy (MHD), případně jejich nahrazení novými a vzhlednějšími, obvykle zůstává »ve stínu« jiných - složitějších a finančně náročnějších úkolů, které radnice musí zvládat. Je však opravdu nutné, aby se město, resp. jím ovládaný dopravní podnik, zastávkami vůbec zabývalo, a nebylo by snazší odpovědnost (i ekonomickou) za ně svěřit soukromému subjektu?

Zejména za nynějšího napjatého stavu veřejných financí a zavádění úsporných opatření »odbřemenění« města od povinnosti starat se o zastávky, resp. o přístřešky pro cestující, jimiž jsou osazeny, a ušetřit na obvykle značných nákladech může být pro radnici velmi vítané.

Mgr. Tomáš Machurek z advokátní kanceláře MT Legal připomíná, že je však třeba vzít v úvahu často i značný komerční potenciál zastávek MHD jako možných nosičů reklamy, který ne vždy radnice dokážou efektivně využít. Srovnáme-li vedle sebe na jedné straně nutnost zajistit i na zastávkách MHD potřebný komfort cestujících, kteří využívají (nakupují) přepravní služby zajišťované městy, a na straně druhé možnosti, jaké se nabízejí pronájmem reklamních ploch na zastávkách, můžeme dospět k závěru, zda by nebylo vhodné k tomu využít soukromý subjekt, který stojí mimo strukturu města i jeho dopravní podnik.

Jako vhodný model řádného zajištění všech povinností vztažených k provozování a údržbě zastávek MHD i efektivního využití jejich komerčního potenciálu se jeví koncesní smlouva uzavřená městem se soukromým dodavatelem vybraným v koncesním řízení.

PŘÍKLAD ZE SEVERU ČECH

Pro takovou koncesní smlouvu se rozhodli i na magistrátu statutárního města Ústí nad Labem. Pražská společnost euroAWK, která tam byla vybrána v koncesním řízení, ponese plnou odpovědnost za celkový stav zastávek MHD i financování jejich oprav a výstavby. Peníze na výstavbu a údržbu získá zčásti z vlastních zdrojů, zčásti provozováním světelných reklam na zastávkách.

»Slibujeme si od toho zlepšení podmínek pro udržitelný rozvoj dopravy na území města, které povede k zefektivnění obslužnosti Ústí nad Labem a jeho spádového území veřejnou dopravou i ke zvýšení její atraktivity a návaznosti na ostatní druhy dopravy,« konstatuje primátor Mgr. Jan Kubata. Město podle jeho slov rovněž očekává, že síť zastávek bude reprezentativní a atraktivní nejen pro Ústečany, ale i pro jeho návštěvníky.

ÚDRŽBA STÁLA PŘES PŮL MILIONU, NYNÍ UŽ JI MĚSTO HRADIT NEBUDE

Mgr. Jan Kubata vysvětluje také ekonomické důvody tohoto kroku města: »Přístřešky na zastávkách MHD na magistrátní odbor správy a evidence majetku převedl městský Dopravní podnik. Město z nich však žádný příjem nemělo. Naopak jejich údržba si například loni vyžádala 571 609 korun.«

Nyní město na základě koncesní smlouvy nejenže nebude muset vynakládat vlastní peníze na údržbu, úklid, opravy či rekonstrukce zastávek, ale dokonce bude ze zastávek i profitovat. Například podle koncesní smlouvy má za účelem poskytování veřejné služby právo bezplatně nekomerčně využít jednotlivé reklamní plochy pro sebe nebo subjekty jím určené v celkovém rozsahu 7 procent všech reklamních ploch po dobu 30 dnů celkem za jeden kalendářní rok. Nekomerčním využitím reklamních ploch se přitom rozumí informování občanů a návštěvníků města o bezpečnostních, preventivních a obdobných opatřeních, stejně jako povinné informování občanů, které vyplývá z platné legislativy.

Koncesní smlouva byla mezi městem a společností euroAWK uzavřena na 15 let. Jako úplatu za komerční využití zastávek bude koncesionář prvních sedm let městu ročně odvádět paušální částku 10 tisíc korun. »Od osmého roku pak zaplatí městu podíl ve výši 10 % z obratu za každou reklamní plochu ročně,« dodává primátor.

ZASTÁVKY VŽDY BEZ ZÁVAD

Připomeňme však také fakt, že společnost euroAWK se v koncesní smlouvě zavázala v souladu s obecně závaznými právními předpisy a technickými normami udržovat přístřešky ve stavu odpovídajícím jejich určení a užití a nepřetržitě sledovat jejich stav. František Tomka ze společnosti euroAWK k tomu poznamenává, že údržba se bude provádět podle přesných rozpisů.

»Zásadně však zastávky musí být neustále bezpečné, čisté a nepoškozené. To znamená, že údržba i úklid, či případné opravy budou pochopitelně podléhat i operativnímu režimu podle aktuální potřeby,« doplňuje František Tomka. Zároveň potvrzuje, že podle koncesní smlouvy město může koncesionáři udělit i sankce za včasné neodstranění vzniklých závad či za neudržování čistoty zastávek.

I POD KONTROLOU VEŘEJNOSTI

Koncesní řízení pro město Ústí nad Labem komplexně realizovala advokátní kancelář MT Legal. Poradensky se na projektu podílela i společnost Facility. Mgr. Tomáš Machurek z MT Legal zdůrazňuje, že to, jak koncesionář plní své povinnosti řádně se o zastávky starat, případně i likvidovat už nevyhovující přístřešky a nahrazovat je novými, modernějšími, může být v souladu s koncesní smlouvou podrobeno pravidelnému sledování propracovaných a předem přesně stanovených kvalitativních parametrů (tzv. SLA - Service Level Agreement). Při jejich nesplnění nastupují nejrůznější sankce, a to až po možnost města koncesní smlouvu vypovědět či od ní odstoupit.

»Důležité je také zakotvení možnosti průběžné kontroly plnění povinností koncesionáře nejen ze strany města, ale i ze strany ostatních zúčastněných subjektů, tzn. řidičů MHD či cestujících, například formou zřízení e-mailové adresy nebo internetové stránky, kam mohou být směřovány jakékoliv výhrady ke stavu zastávek,« upozorňuje Mgr. Tomáš Machurek.

LUKRATIVNOST NELZE OBEJÍT

Vyjednávání o každé koncesní smlouvě nejsou nikdy jednoduchá. Například v Ústí nad Labem společnost euroAWK takto přebírá do své správy 132 zastávek, resp. přístřešků, přičemž na území města je těchto objektů celkem 206. Primátor Mgr. Jan Kubata připouští, že zájem koncesionáře o každý přístřešek se logicky odvíjí od lukrativnosti jeho umístění. Nicméně město podle primátora i tak na uzavření koncesní smlouvy vydělá. »Nemusí totiž investovat do oprav, údržby a úklidu zastávek, dočká se obnovy jejich podstatné části a všechny je permanentně udrží na odpovídající úrovni, čímž se celkově zvýší kvalita servisu pro cestující,« uzavřel Mgr. Jan Kubata.

IVAN RYŠAVÝ

 

Primátor Mgr. Jan Kubata: Koncese je pro naše město tím nejlepším způsobem, jak co nejrychleji a nejefektivněji zajistit obnovu podstatné části zastávek MHD.

Některé autobusové zastávky v Ústí nad Labem už dlouho volají po rekonstrukci nebo výměně za nové a modernější (viz snímek vlevo). Pražská společnost euroAWK se mnohé z nich proto chystá nahradit také elegantními zastávkovými přístřešky typu Skandum z produkce společnosti mmcité. Tyto přístřešky lze osadit i osvětlenými reklamními vitrínami (viz snímek vpravo z Liptovského Mikuláše na Slovensku).

Foto: Archiv

 

Koncese jako možný model zajištění péče o zastávky MHD soukromým subjektem

Příklad statutárního města Ústí nad Labem, které odpovědnost za celkový stav zastávek městské hromadné dopravy (MHD) na svém území a financování jejich výstavby svěřilo společnosti euroAWK, může být určitou inspirací, jak v podobných případech převádět potřebné povinnosti na soukromý subjekt formou koncese.

Předmětem koncese, resp. koncesní smlouvy uzavřené s dodavatelem vybraným v koncesním řízení, tak může být na jedné straně provozování přístřešků na zastávkách MHD soukromým dodavatelem, na straně druhé možnost dodavatele využít pro sebe veškerý komerční potenciál svěřených přístřešků. Jinak řečeno, podle koncesní smlouvy je povinností výlučně soukromého dodavatele za předem pevně stanovených podmínek přístřešky MHD udržovat v provozuschopném stavu, zajišťovat jejich údržbu a opravy, jakož i provést likvidaci starých a už nevyhovujících přístřešků a nahradit je v souladu se sjednaným harmonogramem nově vybudovanými moderními přístřešky. Není vyloučeno ani uložení povinnosti koncesionáře vybudovat zcela nové přístřešky na zastávkách městské hromadné dopravy, kde dosud přístřešky žádné nebyly.

Veškeré náklady související se zajištěním takových činností přitom nese plně soukromý subjekt, a to včetně veškerých investičních nákladů na vybudování nových zastávek, zahrnujících mj. i náklady na zřízení přípojky elektrické energie k osvětlení City-light vitríny i zastávky jako takové a náklady za veškerou spotřebovanou elektrickou energii po dobu trvání koncesní smlouvy.

Protiplněním města za shora uvedené služby koncesionáře je pak převedení práva města na využití reklamních ploch na koncesionáře, tedy především práva vybírat z pronájmu reklamních ploch platby od třetích osob. Města si v tomto ohledu mohou vymínit i určité výhody pro sebe, třeba ve formě stanoveného volného reklamního prostoru pro svou vlastní reklamu, resp. nejrůznější informace a sdělení občanům.

Městu tedy z koncesní smlouvy nemusí plynout jakékoliv náklady, přestože jsou v jeho prospěch, resp. ve prospěch cestujících využívajících MHD, vykonávány potřebné provozní činnosti a budovány nové přístřešky. Naopak, při vhodně stanovené koncepci koncesní smlouvy a práv a povinností obou smluvních strany dokonce lze po koncesionáři požadovat, aby městu z příjmu z pronájmu reklamních ploch odváděl za stanovených podmínek určitý podíl.

Aby byl právní vztah města a koncesionáře perspektivní a funkční, musí být přiměřeně vyvážena vzájemná práva a povinnosti. Koncesní smlouva tak nemůže obsahovat jen povinnosti koncesionáře, ale musí mu skýtat i potřebnou právní jistotu v podobě práv, jimž naopak odpovídají povinnosti města. Může to být závazek města zdržet se jakéhokoliv jednání, kterým by umožnilo umístit obdobné reklamní zařízení v určitém okruhu od přístřešků spravovaných koncesionářem. Stejně tak je pro koncesionáře nezbytné, aby byly předem jasně stanoveny podmínky, za jakých může pronajímat reklamní plochu nebo má povinnost provést likvidaci a výstavbu nových přístřešků, co bude přesně obsahem součinnosti města v tomto ohledu a za jakých podmínek naopak nemá povinnost nové přístřešky zřídit, resp. nemá povinnost zřídit přípojku elektrické energie. Podobné lze říci o přesně stanovených pravidlech pro pojištění, případné uplatnění sankčních nároků města proti koncesionáři a možností ukončení koncesní smlouvy ze strany města.

Doba trvání koncesní smlouvy obvykle bývá v podobných případech stanovena v rozmezí 15-25 let.

TOMÁŠ MACHUREK
MT Legal s.r.o, advokátní kancelář

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down