01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V zadávání veřejných zakázek se ujímají vlády nová e-tržiště

Od 1. července už neplatí dosavadní systém zadávání veřejných zakázek a ústřední orgány státní správy a jim podřízené organizace musí veřejné zakázky zadávat již jen na nových e-tržištích. Obce a města zatím takto postupovat nemusí. Ovšem možná už po roce ostrého provozu nového systému tato povinnost dolehne i na ně.

Jak vysvětluje ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj ČR Jana Jabůrková, nový systém elektronických tržišť řeší zejména upřesnění zadávacích postupů a regulace, způsob hrazení poplatků za úkony realizované prostřednictvím elektronického tržiště veřejné správy, podstatné rozšíření povinných komodit a zvýšení objemu veřejných zakázek malého rozsahu realizovaných prostřednictvím elektronického tržiště.


Které další významné změny a výhody přináší tento nový systém zadávání veřejných zakázek?

Je definován nový obchodní model, v němž správce stanovuje minimální technické požadavky, vybírá provozovatele a hradí poplatky za základní služby e-tržiště, které umožní celý proces zadání veřejných zakázek. Provozovatel, vybraný v koncesním řízení, vytváří tržiště na své náklady, čímž přebírá část rizika při zavedení služby. Za poskytování základních služeb mu správce hradí poplatky podle stanoveného ceníku. Provozovatel může i vybírat poplatky za tzv. aditivní služby přímo od uživatelů. Uživatelé využívají služby vybraného elektronického tržiště podle stanovených pravidel a hradí jenom aditivní služby v případě, že se rozhodnou je využívat.

Cílem je zvýšit efektivitu a úspory v zadávání veřejných zakázek malého rozsahu rozšířením možností využití elektronického zadávání. E-tržiště zásadně podporují transparentnost zadávání veřejných zakázek, zrychlují komunikaci v rámci životního cyklu veřejné zakázky, vedou ke snížení ceny nakupovaných komodit, snížení transakčních nákladů a zvýšení konkurenčního prostředí mezi dodavateli za současného udržení standardů spolehlivosti a kvality dodávek. Rovněž nový systém napomáhá zavedení ucelenější evidence veřejných zakázek za účelem analytických a statistických vyhodnocení (v podobě např. výdajové analýzy) a zlepšuje přístup malých a středních podniků k veřejným zakázkám. Vše je přitom v souladu s platnou legislativou v oblasti zadávání veřejných zakázek. Systém tak eliminuje procesní chyby zadavatelů a dodavatelů v procesu zadávání.

Obce a města se už nyní na nových e-tržištích mohou dobrovolně zaregistrovat. Počítá se výhledově s tím, že by registrace byla povinná i pro ně?

Na základě analýz v dokumentu Strategie používání e-tržiště pro veřejnou správu podle opatření J.6 Národního plánu (Strategie) byl vybrán postupný náběh používání e-tržišť, přičemž bude řešen ve dvou základních etapách. V první etapě implementace e-tržišť se skutečně počítá s povinností danou usnesením vlády, které má dopad jenom na ústřední orgány státní správy a jejich podřízené organizace. Ostatní subjekty, jak jste už zmínil, mohou využívat e-tržiště dobrovolně. Usnesení vlády představuje nejjednodušší a nejrychlejší způsob uložení povinnosti omezenému okruhu zadavatelů. Spuštění druhé etapy bude vycházet z vyhodnocení první etapy ostrého provozu e-tržišť a bude podmíněno legislativními změnami, a to zejména zákona o veřejných zakázkách (příp. prováděcího předpisu k zákonu). Počítá se s ním však nejdříve až po roce fungování elektronických tržišť v ostrém provozu.

Důvod postupné implementace je vesměs praktický a umožní nastavit tržiště podle požadavků legislativy, ale i zadavatelů. Umožňuje nejrychlejší způsob implementace změn a odstranění omezení starého systému a zároveň umožňuje maximalizovat výše uvedené přínosy.

Kolik zadavatelů z municipální sféry využívá elektronickou podporu zadávacího řízení? A proč je jich zatím tak málo?

Ministerstvu pro místní rozvoj uložila vláda ČR svým usnesením ze dne 5. ledna 2011 č. 5 o Strategii elektronizace zadávání veřejných zakázek pro období let 2011 až 2015 mj. monitoring stávajícího a plánovaného stavu využívání moderních informačních a komunikačních technologií v procesech zadávání veřejných zakázek. Potřebné informace se zjišťují formou dotazníkového šetření v pravidelných ročních intervalech. Porovnáním dat mezi jednotlivými roky je analyzována zejména míra rozšíření/zavádění elektronických nástrojů do procesu zadávání veřejných zakázek.

Dotazníkového šetření za rok 2012 se zúčastnilo 220 subjektů z kategorie územní samosprávný celek a příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek. Celkem 27 % subjektů z této kategorie uvedlo, že již elektronickou podporu implementovaly a počítají s dalším rozvojem. Elektronickou podporu zadávacího řízení naopak zatím vůbec nezvažuje 32 % subjektů z kategorie územní samosprávný celek a příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek (podrobněji viz grafy na str. 17 - pozn. redakce). Mezi nejčastěji uváděné problémy při implementaci elektronických nástrojů patří neochota dodavatelů účastnit se elektronických zadávacích řízení, nepřipravenost informačních systémů na komplexní podporu procesu zadávání veřejných zakázek a nedostatek školení na téma elektronické zadávání veřejných zakázek. Aktuálním výstupem je Zpráva o výsledcích šetření za rok 2012, dostupná na Portálu o veřejných zakázkách a koncesích (viz http://www.portal-vz.cz/Aktuality/Vysledky-setreni-elektronizace-zadavani-verejnych-.

Podle našeho názoru dalšími důvody určité neochoty některých zadavatelů z oblasti veřejné správy využívat tohoto elektronického nástroje může být výše investice do jeho pořízení či využívání, nutnost změn organizačních procesů atd.

Proč jsou zatím v provozu jen dvě e-tržiště, přičemž zřejmě ani k 1. červenci nebude v provozu všech pět, jejichž provozovatelé o tom s MMR uzavřeli koncesní smlouvu?

MMR vynaložilo veškeré úsilí na přípravu nového systému e-tržišť a vzhledem k legislativním změnám iniciovalo posunutí termínu spuštění elektronických tržišť. Všichni provozovatelé opakovaně deklarovali schopnost a připravenost spustit e-tržiště v termínu. Nicméně i přes posunutí termínu a deklarace provozovatelů je možné, že někteří z nich nebudou schopni k tomuto datu spustit jejich elektronická tržiště. Jestliže některý z provozovatelů skutečně nespustí e-tržiště k 1. 7. 2012, MMR vůči němu přistoupí k finančním sankcím v souladu s uzavřenou koncesní smlouvou.

Pokud by se město či obec chtěly dobrovolně zaregistrovat na novém e-tržišti, jak by měly postupovat a co byste jim doporučila?

Pro registraci z důvodu jednoznačné identifikace je nutné vlastnit zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu nebo elektronickou značku založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu. Jako přílohu žádosti o registraci je žadatel o registraci povinen předložit výpis z obchodního rejstříku, pokud je v něm zapsán, či výpis z jiné obdobné evidence, pokud je v ní zapsán. V případě, že žadatel nebyl zřízen zákonem, ani není veden v obchodním rejstříku či jiné obdobné evidenci, je povinen předložit zřizovací (zakladatelský) dokument. Z předložených dokumentů musí být zřejmé, kdo je oprávněn jednat jménem žadatele. Jako přílohu žádosti o registraci přiloží žadatel i doklad jednající osoby o oprávnění jednat jménem či za žadatele. Elektronická tržiště jsou intuitivní a každý, kdo si osvojil alespoň základy počítačové gramotnosti, práci s tímto nástrojem jistě zvládne. Nicméně, uživatelé mají možnost přihlásit se na školení. MMR zahájilo projekt Vzdělávání uživatelů e-tržišť jako součást Národní infrastruktury pro elektronické zadávání veřejných zakázek (NIPEZ), který od ledna 2012 zabezpečuje jednotlivé vzdělávací kurzy pro uživatele nového systému e-tržišť. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost (reg. č. CZ.1.04/4.1.00/62.00006). Kromě školení pořádaného MMR mají uživatelé možnost účastnit se také školení pořádaných provozovateli e-tržišť, kteří mají povinnost pravidelně školit uživatele. Uživatelé za tato školení nic neplatí.

V čem a jak si mohou nová e-tržiště konkurovat a jaké výhody z toho mohou těžit zaregistrovaní zadavatelé, případně i zaregistrovaní dodavatelé? Jaké výhody by město případně mělo, kdyby se zaregistrovalo na více e-tržištích?

Registrace na e-tržišti je zdarma pro zadavatele i dodavatele. Poplatky za poskytování základních služeb hradí správce e-tržišť, tedy MMR. Poplatky za aditivní služby, definované v Provozním řádu každého e-tržiště, jsou hrazeny zadavateli a dodavateli. Konkurence mezi jednotlivými provozovateli e-tržišť je dána především kvalitou poskytování nabízených základních i aditivních služeb a obchodním modelem jako takovým. MMR doporučuje registraci u jednoho e-tržiště, a to kvůli zachování co nejvyšší transparentnosti při zadávání veřejných zakázek a ucelenější evidence veřejných zakázek za účelem analytických a statistických vyhodnocení.

Zatím platí, že zadavatelé, kteří využívají jiný informační systém pro zadávání veřejných zakázek (Individuální elektronický nástroj - IEN), který splňuje požadavky technické specifikace a požadavky zákona na elektronické nástroje, mohou požádat o udělení výjimky z povinnosti používat e-tržiště. Bylo by možné zveřejnit tutéž zakázku na e-tržišti i prostřednictvím původního IEN?

Jako správce e-tržišť MMR nemá v úmyslu mařit investice vložené do elektronického zadávání jednotlivými zadavateli. Naopak se snaží podporovat elektronizaci. Proto jsme v systému ponechali možnost udělení výjimky pro tzv. resortní elektronická tržiště. Zadavatel (např. ústřední orgán státní správy) má možnost provozovat a používat pro zadávání veřejných zakázek resortní e-tržiště, pokud toto e-tržiště bude splňovat požadovanou technickou specifikaci. Podmínkou je však udělení výjimky v příslušném aktu, který reguluje e-tržiště v České republice (výjimku uděluje vláda ČR), a to po předchozím posouzení shody resortního e-tržiště s požadavky technické specifikace ze strany správce e-tržišť. Resortní e-tržiště musí rovněž splňovat veškeré legislativní požadavky na elektronické nástroje.

Uveřejnění VZ na dvou místech bychom však nedoporučovali. Takový postup by totiž mohl mít za následek nedodržení zásad transparentnosti, rovného přístupu a zákazu diskriminace z § 6 ZVZ a také zvyšuje nároky na administraci, nutnost souladu všech dokumentů a rovněž posouzení a hodnocení případných nabídek.

Může být případně dobrovolná registrace města či obce jejich výhodou do budoucna?

Veškeré výhody, které jsem už uvedla, platí i pro dobrovolné zapojení samospráv do systému e-tržišť. Jde zejména o snížení cen nakupovaného zboží a služeb z důvodu zvýšení konkurence mezi dodavateli. Systém je vysoce transparentní a eliminuje procesní chyby v zadávacím procesu. Možnost dosáhnout toho všeho mají obce a města bez nutnosti investice do vlastního řešení elektronizace. Dřívější registrace jim umožní využívat tyto přínosy a zároveň se připravit na situaci do budoucna, kdy se rozšíření povinnosti používat e-tržiště plánuje i na ostatní veřejné zadavatele.

Jana Jabůrková obcím a městům doporučuje, aby se na některém z nových e-tržišť dobrovolně zaregistrovaly už nyní.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down