01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vázanost advokáta usnesením rady obce

Naše obec má uzavřenu smlouvu s advokátem na poskytování právních služeb a na zastupování v soudním řízení. Je advokát při zastupování obce vázán usneseními rady obce? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, nevylučuje, aby se obec nechala zastupovat právním zástupcem,...

Naše obec má uzavřenu smlouvu s advokátem na poskytování právních služeb a na zastupování v soudním řízení. Je advokát při zastupování obce vázán usneseními rady obce?

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, nevylučuje, aby se obec nechala zastupovat právním zástupcem, kterého si zvolí, tedy nejčastěji advokátem.

Právní vztah mezi klientem (zde právnickou osobou - obcí) a advokátem se řídí smlouvou o poskytování právních služeb, která v případě obce bude mít povahu mandátní smlouvy podle § 566 a násl. obchodního zákoníku (podle § 261 odst.2 obchodního zákoníku se tímto právním předpisem řídí mj. závazkové vztahy mezi územními samosprávnými celky a podnikateli při jejich podnikatelské činnosti, jestliže se týkají zajišťování veřejných potřeb; správa obecního majetku je zajišťováním veřejných potřeb a advokáti mají postavení podnikatele). O uzavření smlouvy o poskytování právních služeb rozhoduje ten orgán, jenž je jinak oprávněn rozhodnout ve věci, na niž se má zmocnění advokáta vztahovat (nejčastěji bude takto rozhodovat rada obce).


Podle § 3 odst. 1 zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, v platném znění, je advokát při poskytování právních služeb vázán - v mezích zákona - pokyny klienta (podobně podle § 16 odst. 1 zákona o advokacii a § 567 odst. 2 obchodního zákoníku). V případě obce je takový pokyn »vytvářen« identicky jako jakýkoli jiný úkon - příslušný obecní orgán musí nejdříve o obsahu konkrétního pokynu rozhodnout a tento pokyn musí být následně vůči advokátovi projeven.

Vyjdeme-li z předpokladu, že o uzavření smlouvy o poskytování právních služeb v posuzovaném případě rozhodla rada obce v rámci své pravomoci podle § 102 odst. 3 zákona o obcích, bude příslušný pokyn pro advokáta vytvářet (formulovat) v rámci výkonu této pravomoci rovněž rada obce.

V praxi by tedy měla rada svým usnesením rozhodnout o určitém pokynu pro advokáta a tento pokyn by měl být jménem obce vůči advokátovi »projeven«, tj. starosta nebo jiná osoba oprávněná jednat za obec navenek by měla advokátovi obsah pokynu sdělit. Až tímto okamžikem lze v obecné rovině hovořit o tom, že se příslušný pokyn stává ve smyslu citovaných ustanovení pro advokáta závazný (ostatně i z praktického hlediska je nutné, aby advokát byl o existenci a obsahu usnesení informován; z hlediska obce by se přitom mělo jednat o informování dokladovatelné). Samo usnesení rady obce totiž nemá externí závazné účinky (není právním úkonem ve smyslu soukromoprávních předpisů), působí pouze »dovnitř« obce a zavazuje příslušné obecní orgány; aby mohlo nabýt vnějších účinků, musí být jako právní úkon navenek projeveno nejčastěji starostou zastupujícím obec navenek.

Teoreticky by zřejmě bylo možné již ve smlouvě o poskytování právních služeb přímo sjednat, že advokát bude bez dalšího vycházet přímo z usnesení rady obce. Bez takového smluvního ujednání však přímou vázanost pouze přijatým usnesením rady obce ze zákona dovodit nelze.

 

JUDr. ADAM FUREK
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down