Drobné praskliny na komunikacích, neopraví-li se včas, zakládají na větší komplikace v budoucnu. Technické služby města Velké Meziříčí se proto rozhodly otestovat novou technologii oprav drobných prasklin na místních komunikacích. Stalo se tak loni v listopadu. Nová technologie umožňuje vyčistit...
Drobné praskliny na komunikacích, neopraví-li se včas, zakládají na větší komplikace v budoucnu. Technické služby města Velké Meziříčí se proto rozhodly otestovat novou technologii oprav drobných prasklin na místních komunikacích. Stalo se tak loni v listopadu.
Nová technologie umožňuje vyčistit spáry do šířky asi 4 cm vysokotlakým proudem horkého vzduchu. Ten zajistí obnovení asfaltu, který již není nutné penetrovat. Poté se aplikuje pružná asfaltová zálivka s přesahem. Širší trhliny se po vyčištění vyplňují speciální směsí Bohemix. Její vlastnosti umožňují provádět opravy menšího rozsahu v každém ročním období. Směs lze aplikovat při teplotách -10 až + 45 °C. Materiál odolává výkyvům teplot a dopravní zátěži. Následný posyp zajistí rychlou pojízdnost.
»Vzhledem k tomu, že zálivky prasklin jsou pružné, je předpoklad dlouhodobé životnosti opravy bez toho, že by se prasklina znovu otevřela a docházelo k zatékání do konstrukce vozovky a následnému namrzání a poškozování konstrukce vozovky,« komentoval Ing. Jiří Pospíchal, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství, MěÚ Velké Meziříčí.
Jak se podobné závady na místních komunikacích odstraňovaly dosud a s jakým úspěchem? »Dříve se opravy prováděly klasickou technologií, tj. balenou teplou směsí v období jaro až podzim (s životností kolem jednoho až dvou let. Případně studenou balenou směsí s životností podle zatížení komunikace dva týdny až dva měsíce,« uvedl Jiří Pospíchal s tím, že jestli se způsob oprav osvědčí, bude město spolu s Technickými službami podporovat širší využití v rámci městských komunikací.
Malé neošetřené trhliny na komunikacích jsou předzvěstí budoucích výtluků.
ILUSTRAČNÍ FOTO: JOSEF KAŠPAR