Lidé, kteří se ocitnou ve stavu hmotné nouze, mohou od 1. ledna 2007 žádat o tři dávky - příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádnou okamžitou pomoc. Zatímco doplatek na bydlení je možné vyplácet pouze v peněžní formě, příspěvek na živobytí a mimořádnou okamžitou pomoc se smí poskytovat v peněžní i věcné formě. Přitom oba způsoby lze kombinovat.
Dávka ve věcné formě se poskytuje převážně v případech, kdy je na základě sociálního šetření, popřípadě jiných zjištění zřejmé, že by příjemce dávku nevyužíval k účelu, ke kterému byla určena.
Příspěvek na živobytí se vyplácí měsíčně, ale jestliže orgán pomoci v hmotné nouzi zjistí, že příjemce nedokáže s větší částkou peněz hospodařit, lze jej vyplatit v týdenních intervalech nebo dokonce denně. Doplatek na bydlení se vyplácí měsíčně, popřípadě i v delších intervalech, mimořádná okamžitá pomoc bezodkladně.
POSKYTOVÁNÍ POUKÁZEK
Pro účely zákona o pomoci v hmotné nouzi se věcnou formou dávky rozumí například poskytnutí poukázky opravňující k nákupu zboží ve stanovené hodnotě nebo přímá úhrada (zakoupení) věci (předmětu). Na nákup zboží ve stanovené hodnotě je možné využít jednak vlastních poukázek, které lze za určitý druh zboží vyměnit v obchodě, s nímž příslušný úřad uzavřel dohodu, jednak poukázek komerčních dodavatelů působících na území ČR. Je na příslušném orgánu pomoci v hmotné nouzi, kterou z možností zvolí.
V prvním roce fungování zákona o pomoci v hmotné nouzi úřady spíše uzavíraly smlouvy s poskytovateli poukázkových systémů. Sám úřad si vybral firmu, která mu poukázky distribuovala a rovněž provozovny, kde je mohli příjemci utrácet.
PRVNÍ ZKUŠENOST, PRVNÍ ČÍSLA
První zkušenost s poskytováním části příspěvku na živobytí formou poukázek ukazuje, že zájem klientů o takovou formu pomoci poklesl a přivedl je k větší snaze zvýšit si příjem vlastní prací.
Rovněž lze pozorovat snížení možnosti tyto dávky zneužívat k nákupu jiných než základních potravin, například alkoholu a cigaret. Také určité procento vydaných poukázek příjemci příspěvku na živobytí nevyužili. Hodnota nevyužitých poukázek se pohybovala ve 100tisícových částkách. Tyto prostředky byly poukázány zpět na účty jednotlivých obcí.
Využití poukázek v prosinci roku 2007 dokládá několik čísel. Za uvedený měsíc bylo vyplaceno celkem 1695 příspěvků na živobytí z větší či menší části formou poukázek. Byly to poukázky jednak "definované", které si tisknou úřady samy na základě vlastní smlouvy s obchodem nebo s poskytovatelem nějakých služeb, jednak poukázky "typizované", které lze považovat za ceniny, dodávané specializovanými společnostmi, spolu se servisem spočívajícím především v uzavírání smluv s příslušnými obchodními organizacemi.
Poukázky prvního typu byly použity při výplatě 198 dávek, poukázky druhého typu při výplatě 1497 dávek. Z 60 949 příspěvků na živobytí vyplácených v prosinci 2007 bylo zhruba v 2,8 procenta pro výplatu těchto dávek využito poukázek.
Zajímavý je i údaj porovnávající průměrnou výši vyplaceného příspěvku na živobytí s průměrnou výší dávky, vyplacené v poukázkách, a to i při vědomí určité nepřesnosti. Příspěvek na živobytí byl v uvedeném měsíci vyplacen v průměrné výši 2935 korun, přičemž průměrná výše dávky, vyplacené v poukázkách činila 1636 korun, tj. přibližně 55,7 %. Je zřejmé, že vždy bude nutné alespoň část dávky poskytnout v hotovosti, aby i tito klienti měli možnost nákupovat za hotovost.
Bude také nutno řešit nejrůznější problémy, se kterými se orgány pomoci v hmotné nouzi doposud v praxi setkaly. Jde především o možnost nakupovat poukázky na delší dobu dopředu. To zatím mohou jen z vlastních finančních prostředků. Poukázky lze totiž uhradit z účelově vázaných prostředků pouze v případě, když se váží ke konkrétnímu příjemci dávky pomoci v hmotné nouzi. I když se úřadům nakonec tyto finance vrátí zpět, je pro některé tato počáteční investice dosti nákladná.
Proto Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR bude jednat s Ministerstvem financí ČR o způsobu, který by umožnil v rámci rozpočtových pravidel nakoupit poukázky do zásoby.
MINISTERSTVO VIDÍ VE VYUŽÍVÁNÍ POUKÁZEK SPÍŠE VÝHODY
Ministerstvo práce a sociálních věcí nebrání využívání poukázek, naopak tento institut podporuje. Dokonce v podkladu novely zákona o pomoci v hmotné nouzi navrhuje u mimořádné okamžité pomoci přiznané z důvodu vážné újmy na zdraví a jednorázového výdaje způsob výplaty tak, že určité procento přiznané dávky musí být poskytnuto ve formě poukázky.
Ministerstvo práce a sociálních věcí vidí ve využívání poukázek spíše výhody než nevýhody, a to především v snížené míře zneužívání dávek. Poukázkový systém také umožňuje pracovníkům orgánů pomoci v hmotné nouzi věnovat více času odborné práci s klienty a efektivně tak působit na zlepšení jejich sociální situace.
MARIE KUDLOVÁ
ředitelka odboru sociální politiky
Ministerstva práce a sociálních věcí ČR