Veřejná správa se staví k internetu rozdílně Jaké místo má internet ve veřejné správě? Dovedou s ním její orgány pracovat a využít jej s výhodou ke komunikaci mezi sebou navzájem a hlavně s občany? Množství odpovědí přinesl letošní březen, kdy se v průběhu Měsíce internetu uskutečnila řada akcí, ve...
Veřejná správa se staví k internetu rozdílně
Jaké místo má internet ve veřejné správě? Dovedou s ním její orgány pracovat a využít jej s výhodou ke komunikaci mezi sebou navzájem a hlavně s občany?
Množství odpovědí přinesl letošní březen, kdy se v průběhu Měsíce internetu uskutečnila řada akcí, ve kterých orgány veřejné správy hrály nějakou roli. Zvlášť významná byla v tomto ohledu konference Internet ve státní správě a samosprávě, jejíhož 4. ročníku se zúčastnilo 26. a 27. března v Hradci Králové 1475 registrovaných účastníků.
Vše nasvědčuje tomu, že internet se postupně stává běžným komunikačním nástrojem v oblasti veřejné správy, ale mezi jednotlivými regiony či úřady jsou značné rozdíly v jeho používání. Zatím se sice ještě neuvedl do praktického života platný zákon o elektronickém podpisu, nicméně řadu agend je již dnes možno provádět přes elektronickou poštu. Ukazuje se, že pro její zavádění nejlépe působí ekonomické argumenty. Obce totiž začínají chápat, že poštovní poplatky za klasickou poštu se dají tímto způsobem velmi výrazně snížit, nehledě na rychlost doručení v kteroukoliv denní či noční dobu.
Sláva nedočkavým
Některé oblasti předstihly i státní správu a snaží se o styk s ní přes e-mail, což mnohdy naráží na nepochopení státních úředníků, kteří doposud neumějí s tímto médiem zacházet. Na druhé straně jsou i celé okresy, kde státní správa velmi dobře koordinuje své propojení se samosprávou přes internet a e-mail.
Patří mezi ně Okresní úřad Děčín, který počátkem letošního roku vytvořil webové stránky www.e-okres.cz, aby na nich postupně prezentoval okresní aktivity spojené s internetem a jeho využíváním ve veřejné správě. V tomto okrese jsou již všechny obecní úřady připojeny k internetu a naprostá většina z nich využívá web k informování občanů. Internetové připojení má i devadesát procent škol v okrese.
Zajímavou zkušenost učinili v Českém Krumlově. Jejich stránky www.ckrumlov.cz patří k tomu nejlepšímu, co lze na tuzemském internetu v oblasti veřejné správy nalézt. Obsahují na 10 000 stran textu a 4000 fotografií, mají rovnocennou anglickou a německou verzi a prokazatelně lákají četné cizince k návštěvě města. Počátkem února byly rozšířeny o část věnovanou případu otáčivého hlediště, kolem jehož budoucnosti se vedou vášnivé spory a kolovaly nejrůznější informace.
Organizátorům projektu se podařilo shromáždit na web téměř stovku dokumentů, které se vztahují k problému otáčivého hlediště z let 1960 až 2001, dále stanoviska zainteresovaných institucí a řady osobností. Pro veřejnost pak bylo otevřeno diskusní fórum, do kterého se zapojila řada občanů. Když pak 28. března na závěr Dnů internetu v Českém Krumlově proběhlo nikoli virtuální, ale skutečné diskusní fórum, díky možnosti seznámit se předem na internetu se všemi rozhodujícími dokumenty i názory byla vystoupení věcná, nezatížená zbytečnými emotivními reakcemi a dospěla k náznakům možných způsobů řešení situace.
Šance pro jihozápad
Na zmíněné hradecké konferenci uvedl Jiří Hladík z Ministerstva pro místní rozvoj ČR jako dobrý příklad práce s internetem sdružení Šance pro jihozápad, které si jako jeden ze svých cílů vytyčilo rozvoj internetu a veřejných internetových stránek v hospodářsky slabých regionech okresů Domažlice, Klatovy, Plzeň-jih a Tachov. Šance pro jihozápad prostřednictvím mikroregionů sdružuje kolem 150 obcí a v současné době je jich 60 % připojeno na internet.
Většina výpočetní techniky byla získána pomocí koordinovaných projektů programu obnovy venkova. Obce se zásadně vybavovaly novou výpočetní technikou, přičemž důraz se kladl zejména na délku záruční doby. Sdružení spolupracuje s jednou odbornou počítačovou firmou, která zabezpečuje centrálně provoz WWW stránek sdružení, internetovou osvětu a další služby. Na vlastním proškolování, servisu a popřípadě tvorbě internetových stránek jednotlivých obcí se podílejí další firmy sídlící v jednotlivých mikroregionech. Tento systém má za následek, že služby, které lze poskytovat z větší vzdálenosti, jsou poskytovány většímu počtu uživatelů a jsou proto levnější na obyvatele, zatímco individuální služby, kde by narůstaly náklady na dopravu, jsou poskytovány v místě.
Webové stránky sdružení Šance pro jihozápad byly od počátku vytvářeny podle přání uživatelů spíše jako rozcestník pro starosty, aby našli potřebné adresy bez větších znalostí ovládání internetu. Až v současné době jsou dodělávány do podoby, kdy mají začít sloužit i jako informační stránky o daném území. Zároveň mají členské obce možnost prezentovat zde své kulturní, sportovní a jiné společenské akce konané v regionu. Stránky zároveň slouží jako informační server Školy obnovy venkova, která při sdružení působí v Klenčí pod Čerchovem.
Ministerstvo vnitra příkladem
Jestliže existují rozdíly ve využívání internetu na úrovni samosprávy, jinak tomu není ani v oblasti státní správy. Zde patří k nejlepším Ministerstvo vnitra ČR, které na konferenci v Hradci Králové získalo ocenění Český zavináč hned za tři aplikace najednou. Databáze Pátrání po vozidlech byla za velkého zájmu veřejnosti oficiálně spuštěna 1. ledna 2000 a způsobila největší boom v návštěvnosti internetové stránky Ministerstva vnitra ČR. Toho dne vyskočil denní počet přístupů na rekordních 281 748 a i poté se udržel v průměru na 70 tisících. Aplikace může prokázat dobré služby majitelům autobazarů, ale i každému, kdo si chce pořídit ojeté vozidlo. Vstupní formulář do databáze byl okamžitě převzat řadou serverů z oblasti automobilismu, z nichž některé nabízejí dokonce možnost získání informace prostřednictvím mobilního telefonu.
Mladší službou je uvedení "neplatných dokladů" na internetu v lednu 2001. Zadáním čísla je možné si ověřit, že se konkrétní doklad nenachází v databázi neplatných občanských průkazů (později i pasů). Databáze jako celek zveřejněna není a nedochází ani ke zveřejnění žádných údajů z databáze. Přítomnost v evidenci však znamená jistotu, že s dokladem není něco v pořádku. Možnost kontroly sníží šance podvodníků prokazovat se odcizenými nebo nalezenými doklady. To oceňují zejména hotely, zastavárny, půjčovny, leasingové společnosti a další subjekty, kde je důležité prokázání totožnosti občanským průkazem.
Aplikace Úřad není labyrint představuje elektronickou verzi publikace, obsahující přehledný a srozumitelný popis jednotlivých agend, které pro občany vykonávají ministerstvo, policie, případně okresní úřady. Cílem je ušetřit občana zbytečného opakovaného docházení na úřady a čekání na informace a usnadnit mu orientaci ve zdánlivě složitém bludišti úředních agend. U každé z agend je systematicky uvedeno, kdo ji vyřizuje, jaké jsou třeba doklady, jaké jsou správní poplatky, kde se dají získat bližší informace a přehled platné legislativy.
Jak uvedl ve své přednášce na konferenci ministr vnitra Stanislav Gross, také pro příští ročník soutěže bude mít resort dostatek uchazečů o vítězství. Jedním z nich by mohl být evidenční systém nalezených a odcizených předmětů kulturní hodnoty provozovaný službou kriminální policie, jehož internetová verze byla zpřístupněna veřejnosti právě v druhý den konání konference.
Když se před lety připravoval zákon o svobodném přístupu k informacím, jedním z argumentů proti jeho přijetí byla obava z nadměrného zatížení úředníků při vyřizování dotazů veřejnosti. Naštěstí se k němu nepřihlédlo, protože jak dokumentoval v Hradci Králové jeden z inicátorů zákona Oldřich Kužílek, obava to byla lichá. Zákon však přispěl k tomu, že orgány státní správy začaly zveřejňovat informace o své činnosti na internetu. Podrobnosti o uplatňování zákona i konkrétních případech jeho porušování přinášejí stránky www.ostosest.cz. I ony dokumentují, že přístup orgánů státní správy i samosprávy k informování veřejnosti je rozdílný.
Jaroslav Winter