01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Veřejná správa se učí od komerční sféry

Teprve v poslední době se ve veřejné správě začíná intenzívněji pomýšlet na využití manažerských metod a postupů. Tvrdí to Ing. Lenka Škodová, obchodní manažerka konzultační a poradenské společnosti M. C. TRITON, s. r. o. Naopak...

Teprve v poslední době se ve veřejné správě začíná intenzívněji pomýšlet na využití manažerských metod a postupů. Tvrdí to Ing. Lenka Škodová, obchodní manažerka konzultační a poradenské společnosti M. C. TRITON, s. r. o.

Naopak komerční sféra podle ní tyto kroky učinila již počátkem minulého desetiletí, a je tak v tomto ohledu o zhruba deset let zkušenější než úřady veřejné správy. Lenka Škodová má pro tento zhruba desetiletý odstup jednoduché vysvětlení: Municipality zatím procházely velkými změnami a řešily stále nové problémy obvykle ad hoc, bez zásadnějších koncepčních přístupů. Až nyní se jim k tomu poněkud více uvolňují ruce a také v nich na místa vedoucích úředníků i do orgánů samospráv nastupují odvážnější lidé, kteří nechtějí vše řešit pouze operativně a při řízení úřadů veřejné správy chtějí využívat nástroje komerčního sektoru.

Přitom s pomocí dobrého manažeringu lze například lépe plnit nové úkoly, které se loni v lednu vynořily před obcemi třetího typu. Také pro krajské úřady budou nástroje moderního managementu stále důležitější. Právě společnost M. C. TRITON nyní na Krajském úřadě Středočeského kraje realizuje projekt zaměřený na jeho maximální profesionalizaci a souměřitelnost s evropským standardem. Jednotlivé řešitelské týmy se v rámci projektu soustřeďují na takové oblasti, jako je řízení krajského úřadu, správa podřízených subjektů, personalistika, poskytování služeb a zázemí úřadu. Výstupem z projektu má být takové nastavení vnitřních mechanismů krajského úřadu, aby každý občan, ať už na něm bude žádat o cokoliv, mohl podat žádost v jediném exempláři a dál si již k ní nemusel obstarávat případná další razítka, potvrzení či vyjádření, pokud to ovšem výslovně neukládá zákon.

Podmínkou takového stavu však je, aby se na krajském úřadě zvýšila a také standardizovala kvalita poskytovaných služeb a zároveň začala platit jasná pravidla pro komunikaci mezi volenými orány a úřadem na straně jedné a na straně druhé pak mezi zaměstnanci různého pracovního a funkčního zařazení.

Ředitel středočeského krajského úřadu Josef Kubiš to komentuje slovy, že "konkrétní přidanou hodnotu očekáváme v tom, že systém směrnic získá na jednoduchosti, průhlednosti a účinnosti". Josef Kubiš přitom připouští, že krajský úřad není institucí v přímém styku s občanem. "Pokud se na nás občan obrací, pak zpravidla pouze se stížností nebo žádostí o nápravu," dodává.

Ing. Lenka Škodová připomíná, že principy, které pro nástroje moderního managementu platí v komerční sféře, lze s určitou obměnou využít i ve veřejné správě.

"V obou totiž jde o kvalitu poskytovaných služeb, byť komerční subjekty navíc touto kvalitou dosahují zisk," poznamenává. "Jestliže se středočeský krajský úřad v dohodě s volenými orgány kraje rozhodl pro naplnění kréda Jedna žádost stačí, pak taková vize je přesně to, co by si každý správný manažer měl stanovit. Totiž vytyčit nějaký perspektivní cíl, k němuž směřuje své úsilí a jímž poměřuje svá rozhodnutí. Takže rozhodnu-li se, že občan bude moci odevzdat pouze jediný exemplář žádosti a o vše ostatní se postará úřad, při následných změnách vnitřní struktury úřadu ji musím vytvořit tak, aby už nebylo možné jednou podanou žádost občanovi vrátit k doplnění."

Tabulka

Principy, které pro nástroje moderního managementu platí v komerční sféře, lze s určitou obměnou využít i ve veřejné správě.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down