Příjemci dotací si s realizací veřejných zakázek u projektů podpořených Evropskou unií často nevědí rady. Řídící orgány operačních programů, které dohlížejí na transparentnost zakázek a kontrolují jejich uskutečnění, mají na špatně zvládnutý tendr často prozaickou odpověď - krácení nebo odebrání původně přislíbené dotace.
Zkušenosti z minulých let a nálezy auditorů Evropské komise ukazují, že zadávání veřejných zakázek je jednou z nejrizikovějších oblastí při realizaci projektů, které získaly dotaci z fondů Evropské unie. Konstatoval to ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko Ing. David Sventek, MBA. Domněnky potvrzují fakta. Regionální rada přezkoumala 152 zakázek uskutečněných příjemci dotací z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko. Kvůli porušení zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, jich bylo nejméně 28 zrušeno. V pěti případech byly výdaje spojené se zakázkou shledány jako nezpůsobilé a v dalších pěti případech byl dokonce podán podnět k řešení na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
POSTIH NEMUSÍ BÝT BOLESTIVÝ
Chyby příjemců dotací při uskutečňování veřejných zakázek můžeme rozdělit do několika skupin (viz rámeček). Postih nemusí být až tak bolestivý, přijde-li se na pochybení ještě před podpisem smlouvy o poskytnutí dotace a uzavřením smlouvy mezi příjemcem a dodavatelem. Pak zrušení zakázky a vypsání nové je v podstatě tím nejmenším zlem. Své opodstatnění při tom získávají rovněž tzv. ex-ante kontroly řídicího orgánu, tj. kontroly před podpisem smlouvy, které odhalí mnohé nedostatky ještě v době, kdy je lze napravit.
Po uzavření smlouvy o poskytnutí dotace a v době plnění zakázky už řídicí, respektive kontrolní orgány však už nemají mnohdy na vybranou a dotace je pak často krácena nebo dkonce zcela odebrána. Příjemce dotací může potkat také další nemilá zkušenost - přezkum (správní řízení) ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a eventuální další postihy.
POMŮŽE NOVÝ MODUL
Nejen méně chyb, ale i transparentnost veřejných zakázek si naše regionální rada slibuje od nového modulu pro uveřejnění zadávacích řízení veřejných zakázek, který zpřístupnila na své internetové adrese www.rr-moravskoslezsko.cz. Tento nástroj má zároveň pomoci při kontrolách a proplácení projektů.
Uveřejnění zakázky tímto způsobem má několik výhod. Umožňuje například regionální radě předběžnou kontrolu, zda je zadání v pořádku. Velké možnosti poskytuje i firmám, které se do zakázek hlásí. Mohou se ucházet o zakázky v celkové hodnotě několika miliard korun. Preventivní charakter má opatření, díky kterému po uveřejnění zadávacího řízení není dále možné měnit či upravovat jeho podmínky. Aplikace dovoluje pouze upřesnění pomocí nově přiložených souborů. I když samotné uveřejnění zakázky není složité, zadavatelům je k dispozici podrobná nápověda.
"Neměli jsme dosud žádný účinný nástroj, kterým bychom dohlíželi na zadávání veřejných zakázek. Ale nechceme po příjemcích dotací víc, než žádáme sami po sobě. Transparentní přístup regionální rady při přerozdělování evropských peněz vyžaduje také svědomitost příjemců dotací při uskutečňování projektů," říká Ing. David Sventek.
Povinnost uveřejňovat zakázky na stránkách regionální rady se týká dodávek a služeb s předpokládanou hodnotou nejméně 0,8 mil. Kč (bez DPH), respektive nejméně 3 mil. Kč (bez DPH) u zakázek na stavební práce. Využívá-li zadavatel pro oznámení o zakázce Informační systém o veřejných zakázkách (ve smyslu ustanovení § 157 zákona o veřejných zakázkách), je uveřejnění na webu regionální rady dobrovolné.
CO JE TŘEBA VĚDĚT
Nový modul neřeší všechny problémy, s nimiž se příjemci dotací potýkají. Je proto dobré vědět i o ostatních záchytných bodech, aby ztráty na všech stranách byly co nejmenší. Byť se to zdá být banální, příjemce by měl dobře znát svůj projekt a tým lidí, kteří na něm pracují. Pro jeho zdárné uskutečnění je to naprosto zásadní. Prvotním podkladem pro úspěšnou realizaci zakázky je i znalost zákona o veřejných zakázkách a metodického pokynu řídicího orgánu (v případě ROP Moravskoslezsko aktuální verze Metodického pokynu pro zadávání veřejných zakázek).
"Příjemci dotací mohou využít také informační a konzultační podporu a odborné znalosti zaměstnanců regionální rady. K tématu veřejných zakázek pořádáme pravidelná školení. Aktuálním otázkám se věnuje i zpravodaj Apropó, který vydáváme každý měsíc," uzavírá Ing. David Sventek, MBA.
MICHAL SOBEK
manažer vnější komunikace
Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko
Přehled nejčastějších pochybení při realizaci veřejných zakázek
Nedodržení podmínek výběrového řízení:
Nedodržení podmínek výběrového řízení při realizaci veřejné zakázky, například uzavření dodatku
na prodloužení lhůty realizace díla (provedení stavby), proti původním podmínkám.
Nevyřazení nabídek v případě nesplnění podmínek výzvy (výpisy z obchodního rejstříku starší 90 dnů, nesplnění technických parametrů, změna závazných ustanovení návrhu smlouvy).
Chyby v zadávací dokumentaci:
Použití konkrétních obchodních názvů a firmy výrobce v zadávací dokumentaci.
Nedostatečná specifikace předmětu veřejné zakázky - pouze obecným způsobem, bez specifikace, což může zpochybnit transparentnost výběru.
Diskriminační kvalifikační předpoklady - nejčastěji nepřiměřená výše požadovaného obratu, požadavek na členství dodavatele v některé z asociací.
Uveřejnění výzvy k podání nabídek nedostatečným nebo neprokazatelným způsobem.
Výběrové řízení - časy a data uvedená na dokumentech, které byly přílohou nabídek, jsou z pozdější doby, než byl čas pro předložení nabídek.
Formální porušení zákona o veřejných zakázkách:
Nedodržení lhůt stanovených zákonem například pro zaslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky.
Ostatní chyby:
Rozdělení zakázek s vlivem na stanovení hodnoty zakázky.
ZDROJ: ÚŘAD REGIONÁLNÍ RADY MORAVSKOSLEZSKO