Zajištění ochrany veřejného pořádku a bezpečnosti lze chápat jako záležitost celé společnosti, jako proces, na kterém se kromě státních orgánů (např. policie, vláda, parlament, okresní úřady, orgány místní samosprávy, apod.) zúčastňují též další orgány, instituce i občané. Jednotlivé subjekty...
Zajištění ochrany veřejného pořádku a bezpečnosti lze chápat jako záležitost celé společnosti, jako proces, na kterém se kromě státních orgánů (např. policie, vláda, parlament, okresní úřady, orgány místní samosprávy, apod.) zúčastňují též další orgány, instituce i občané.
Jednotlivé subjekty procesu ochrany veřejného pořádku a bezpečnosti se na něm mohou podílet dvěma formami - zákonodárnou nebo výkonnou, přičemž územní samospráva se zapojuje do tohoto procesu oběma formami.
Záležitosti veřejného pořádku jsou jednou z nejdůležitějších otázek samostatné působnosti obcí včetně zřízení obecní policie a projednávání správních deliktů podle zákona o obcích. Jednotlivé orgány obce se v oblasti samostatné působnosti prezentují různým způsobem. Důležité je především obecní zastupitelstvo, které vydává obecně závazné vyhlášky (OZV) a zřizuje obecní policii. V nutných a neodkladných případech může obecně závaznou vyhlášku vydat i obecní rada.
Takto vydaná OZV musí být však schválena obecním zastupitelstvem, jinak pozbude platnosti.
K zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku mohou obce stanovit obecně závaznou vyhláškou omezující opatření. Ta spočívají v tom, že činnosti, které by mohly narušit veřejný pořádek, lze vykonávat pouze na určených místech a v určeném čase, nebo že na některých veřejně přístupných místech vůbec vykonávány být nesmějí (omezení pouličního prodeje, žebrání apod.).
SPOLUPRÁCE S POLICIÍ ČR
Výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti je obecní rada. Dojde-li v důsledku živelní pohromy nebo jiné mimořádné události k ohrožení hospodářského nebo veřejného života v obci, může rada uložit právnickým osobám povinnost poskytnout osobní nebo věcnou pomoc při odstraňování následků této události. Právnická osoba, která poskytla takovouto pomoc nebo jí vznikla škoda, má nárok na náhradu účelně vynaložených nákladů a na náhradu škody.
Obecní rada je oprávněna při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v obci ukládat úkoly útvaru Policie ČR, pokud není schopna je zajistit vlastními silami a prostředky. Jedná se o vzájemné skloubení činnosti obcí a potřeb orgánů státní správy a Policie ČR vycházející z bezpečnostní situace a potřeb teritoria, které spravují.
Spolupráce obcí s příslušným útvarem Policie ČR je rozdělena do dvou základních sfér. V prvé se jedná o zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, které subjektům ukládá:
- vzájemně si předávat informace o vysílání hlídek v rámci teritoria obce,
- provádět koordinaci výkonu služby s ohledem na místa, kde často dochází k narušování veřejného pořádku,
- stanovit konkrétní místa v rámci teritoria obce, která budou obsazována hlídkami Policie ČR a obecní policie v případech vyhlášení pátrání, případně policejní uzávěry s ohledem na možnosti a oprávnění strážníků,
- vzájemně si vypomáhat technickými a dopravními prostředky,
- stanovit způsob, rozsah a termín školení strážníků v souvislosti s vydáváním nové právní úpravy, která se dotýká oprávnění strážníků.
Ve druhé oblasti se obecní policie a příslušný útvar Policie ČR soustřeďují na zabezpečování veřejného pořádku v souvislosti s konáním významných politických, kulturních, společenských a sportovních akcí, při nichž uskutečňují tyto činnosti:
- společně vyhodnocují potřebný počet sil a prostředků k zabezpečení veřejného pořádku v souvislosti s konáním výše uvedených akcí,
- dohadují způsob předávání požadavků souvisejících se zabezpečováním veřejného pořádku od hlavního pořadatele na příslušný útvar a následné přenesení úkolů na strážníky obecní policie,
- vypracovávají projekt pro pořádání výše uvedených akcí včetně stanovení sil a prostředků k jejich zabezpečení.
Touto spoluprací nejsou omezeny další možnosti působení a spolupráce mezi příslušnými útvary Policie ČR s orgány obce v této sféře. Velmi významné je zastoupení Policie České republiky v komisích, které na místní úrovni zajišťují vypracování a realizaci projektů prevence kriminality ve spolupráci s dalšími orgány a institucemi.
Prohlubování a zdokonalování spolupráce jednotlivých kompetentních orgánů v této oblasti je stále potřebnější. Do budoucna bude jednou z nejúčinnějších a nejefektivnějších možností, jak stát a jeho orgány zabezpečí občanům veřejný pořádek a bezpečnost na místní úrovni.
POSLÁNÍ OBECNÍ POLICIE
Na zabezpečování veřejného pořádku se značnou měrou podílí také obecní policie, jejíž postavení a kompetence vyplývají ze zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii. O zřízení nebo zrušení obecní policie (ve městech městské policie) rozhoduje zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou. Obecní policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce. Její úkoly plní pracovníci obce, které zákon označuje jako strážníky.
Strážníci dohlížejí na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, přispívají k ochraně bezpečnosti osob a majetku, dohlížejí na dodržování pravidel občanského soužití a odhalují jednotlivé přestupky. Ve vymezeném rozsahu provádějí též blokové řízení o přestupcích. Upozorňují na zjištěné nedostatky, popřípadě činí opatření k jejich odstranění.
Speciální orgán
Obecní policii řídí starosta. Obecní zastupitelstvo může řízením obecní policie pověřit i jiného svého člena. Obecní rada může pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie některého určeného strážníka.
Obecní policii lze charakterizovat jako speciální orgán obce, jehož veřejně prospěšnou činností zajišťuje obec klid a pořádek na svém území. Hlavním posláním obecních a městských policií jsou především věci vnitřního pořádku a bezpečnosti ve vymezeném rozsahu. Specifika plnění úkolů obecní (městské) policie a faktory ovlivňující činnost této policie jsou dány konkrétní lokalitou, regionem, územím, ve kterém se tato činnost uskutečňuje, jeho rozlehlostí, členitostí, koncentrací a počtem obyvatel. Na základě toho se pak odvíjí rozsah a celá řada nežádoucích jevů, se kterými se obecní policie musí vyrovnávat.
V případě, že obec nezřídí obecní policii, může pověřit pracovníky obecního úřadu úkoly k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci své působnosti.
Pověření pracovníci dohlížejí na dodržování předpisů na ochranu veřejného pořádku, upozorňují občany a právnické osoby na zjištěné nedostatky a konají opatření k jejich odstranění. V této souvislosti jsou oprávněni požadovat od občanů potřebné vysvětlení k objasnění skutečností nutných ke zjištění přestupků a ukládat pokuty v blokovém řízení. Místní záležitosti veřejného pořádku mají charakter společenských vztahů, které jsou převážně na jednotlivých teritoriích regulovány obecně závaznými vyhláškami a na jejich dodržování dohlíží především orgány obce ve spolupráci s občany.
V současné době se jednotlivé obce snaží oblast veřejného pořádku a bezpečnosti osob a majetku chránit ve spolupráci s jinými obcemi. Vytvářejí dobrovolné svazy obcí. Tento trend bude v budoucnu běžnou praxí, neboť záležitosti v dané oblasti bude třeba řešit v širších souvislostech.
EVA HORZINKOVÁ
FOTO ARCHÍV