01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Větší pravomoci

Větší pravomoci V květnu vydala vláda nařízení k podrobnostem obsahu územní energetické koncepce, jejíž návrh předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Jak územní energetická koncepce vznikala a co bude znamenat pro kraje i pro jednotlivé obce, o tom jsme hovořili se zástupkyní ředitele České...

Větší pravomoci

V květnu vydala vláda nařízení k podrobnostem obsahu územní energetické koncepce, jejíž návrh předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Jak územní energetická koncepce vznikala a co bude znamenat pro kraje i pro jednotlivé obce, o tom jsme hovořili se zástupkyní ředitele České energetické agentury Ing. Irenou Plockovou.

[*] Územní energetická koncepce vychází ze státní energetické politiky. Můžete přiblížit, jak vznikala?

Začátkem roku 2000 byla schválena státní energetická politika České republiky, která dává rámcový výhled zajištění výroby energie, její distribuce a spotřeby s výhledem na 15 až 20 let. Je to strategie ČR ve vyhledávání a čerpání našich energetických zdrojů. Aby tato strategie měla i legislativní oporu, už v roce 1998 Ministerstvo průmyslu a obchodu zahájilo přípravné práce na nové energetické legislativě.

Ta se dělí na dva stěžejní zákony. Je to zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, a "energetický" zákon č. 458/2000 Sb., který nahrazuje, inovuje a aktualizuje bývalý zákon č. 222 z roku 1994. Energetický zákon například stanovuje, jakým způsobem jsou udělovány licence pro provozování zdrojů nejen v oblasti elektroenergetiky, ale i plynárenství. Dal vzniknout Energetickému regulačnímu úřadu. Zákon č. 406 se týká nás, to znamená oblasti, kde působí České energetická agentura.

[*] Jsou tyto zákony v souladu s předpisy Evropské unie?

Samozřejmě. Uvedené legislativní normy jsou od nás v rámci přibližování EU přímo vyžadovány. V podstatě se dá říci, že od ledna letošního roku je to poprvé, co má Česká republika energetickou legislativu v souladu se směrnicemi EU.

[*] Jak budou tyto zákony naplňovány v praxi?

Oba zákony jsou doprovázeny řadou prováděcích vyhlášek a vládních nařízení. My se soustředíme na zákon č. 406 z roku 2000, jenž upravuje pole působnosti, kde je činná Česká energetická agentura. Tento zákon má stěžejní oporu v oblasti paragrafu 4, který se týká tvorby územních energetických koncepcí. Tato činnost, jež navazuje na energetickou koncepci České republiky, se vztahuje na úroveň krajů, případně statutárních měst a následně i obcí.

[*] I před přijetím nového zákona obce a okresy zpracovávaly různě energetické koncece.

Před vstoupením zákona č. 406 v platnost bylo legislativně možné zpracovávat energetické koncepce na úrovni okresů. Města a obce si mohly tyto dokumnety nechat zpracovat na základě vlastního rozhodnutí, ovšem bez právní opory.

To znamená, že závěry těchto koncepcí nemusely být realizovány a nebyly pro nikoho závazné, ale pouze informativní. To je ten rozdíl, proč územní energetická koncepce, opírající se o paragraf 4 zákona č. 406, je dnes úplně novým prvkem a záležitostí velice koncepční.

Zákon sám říká, že kromě této územní koncepce může být zpracována i koncepce na úrovni města a obce. To je důležitý moment, protože koncepce neskončí jenom na tomto stupni řízení, ale dostanou se o jeden stupeň níže.

[*] Provází i § 4 zákona č. 406/2000 Sb. prováděcí vyhláška?

Vlastnímu provedení paragrafu 4 slouží vládní nařízení. Toto vládní nařízení vyšlo tiskem v červnu letošního roku. Vychází z metodiky, kterou jsme používali od roku 1997 po určité precizaci až do roku 2000 jako přílohu státního programu podpor úsporám energie a využití obnovitelných zdrojů. Během uvedené doby na základě této metodiky odborníci zpracovali kolem stovky energetických dokumentů, dnes tedy energetických koncepcí, jak pro obce s počtem obyvatel nad dva tisíce, tak i pro velká statutární města, jako je například Plzeň.

[*] Nebude vytvoření nové energetické koncepce pro obce příliš složitá záležitost?

Tato metodika byla prověřena na zhruba sto koncepcích a pak teprve se stala, po projednání legislativní radou vlády, součastí celé energetické legislativy. Pokud si někdy zpracovatelé či zadavatelé stěžují, že jde o záležitost složitou, měli by vědět, že je prověřená v praxi, naplnitelná a odpovídá potřebám. Z již vypracovaných koncepcí mohou obce čerpat zkušenosti a používat je jako vzor.

[*] Co by měla nová energetická koncepce obsahovat a na jak dlouho by ji měly kraje či obce zpracovávat?

Dá se říci, že energetická koncepce se dnes zpracovává s dlouhodobým výhledem a pro její příjemce či uživatele je důležité, že její nedílnou součástí je stanovení využitelného potenciálu úspor v daném kraji, potažmo městu či obci a dále vyhledání možnosti využívání obnovitelných zdrojů. To jsou dva směry, které musí být v koncepci vždy uvedeny.

Když půjdeme dále, můžeme říci, že územní energetická koncepce obsahuje rozbor předpokládaného vývoje poptávky po energii. Samozřejmě, že také stanovuje určitou participaci v rozvoji energetických sítí - mám na mysli podporu rozvoje teplárenství, případně plynových rozvodů podle určitých možností, které kraj má.

[*] Některé kraje však mají energetických zdrojů více, jiné méně.

Významným prvkem v současné době je energetická soběstačnost kraje nebo obce. To je důležité, protože různé převozy bývají nákladné a nejsou vždy nezbytné. Například při využívání biomasy se ukazuje, že dovoz materiálu nebo suroviny je ještě ekonomicky únosný do vzdálenosti 60 kilometrů.

I možnost využití biomasy v daném místě by měla být zvažována nejen z hlediska faktu, že se jedná o obnovitelný zdroj, ale i z hlediska ekonomiky celého záměru. Všechny výše uvedené činnosti jsou koordinovány a konzultovány s Ministerstvem životního prostředí, které je jedním z orgánů státní správy, jmenovaným zákonem č. 406.

[*] Je obec schopna energetickou koncepci sama vytvořit?

Zpracovat energetickou kncepci po technické stránce a vytvořit ji schopna není. Proto tuto práci zadává. Výstupy energetické koncepce jsou i v grafické podobě a jedná se o zpracování určitých manažerských plánů. Jde o energetické řízení, kde se sledují a průběžně aktualizují energetické toky v rámci posouzeného nebo spravovaného území.

Obec je zadavatelem, prvotním partnerem pro zpracovatelskou skupinu. Musí velice úzce spolupracovat při získávání nutných vstupních dat. I když tu je vládní nařízení, někdy je součinnost s energetickými podniky komplikovanější, takže obec nebo kraj je pro zpracovatele velkou oporou a dá se říci, že jako zadavatel je i příjemcem této práce a hlavním oponentem. Jinak na zadávání se vztahuje zákon o veřejných zakázkách. Výběrové řízení se týká zakázek nad 500 tisíc korun.

[*] Můžete na závěr shrnout, jaký je hlavní rozdíl mezi vytvářením energetických koncepcí dříve a dnes?

Obce dnes mají větší pravomoc. Dříve, když si energetickou koncepci zpracovaly, přednesly ji na zastupitelstvu, a i když byla přijata, tak to ve většině případů také tím skončilo. Pokud se jí někdo nechtěl řídit, nic se nestalo. Dnes jsou předepsané pravomoci a jakmile obec dokument přijme, je pro všechny zúčastněné v míře dané zákonem závazný.

Karel Žítek

FOTO ARCHÍV

Územní energetická koncepce je závazným podkladem pro územní plánování na úrovni krajů a v přenesené pravmoci na úrovni obcí. Zabývá se řešením otázek spojených s výrobou, rozvodem a spotřebou energie na příslušném území. Vytváří i podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down