01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Víc řidičů už i v obcích dodržuje stanovenou rychlost

Po zavedení bodového systému od letošního 1. července musejí obce s rozšířenou působností shromažďovat od Policie ČR údaje o přestupcích řidičů. Aplikace elektronického systému na městských úřadech se však neobešla bez problémů. Dotazy a připomínky starostů a zároveň členů komisí Svazu měst a obcí...

Po zavedení bodového systému od letošního 1. července musejí obce s rozšířenou působností shromažďovat od Policie ČR údaje o přestupcích řidičů. Aplikace elektronického systému na městských úřadech se však neobešla bez problémů.

Dotazy a připomínky starostů a zároveň členů komisí Svazu měst a obcí ČR - dopravní a pro informační systémy měst a obcí - si na jejich společném zasedání (10. srpna) vyslechl i ředitel odboru informačních systémů a komunikací Ministerstva dopravy Ing. Miroslav Duda. Podle jeho vysvětlení však od zadání úkolu vypracovat elektronický systém shromažďování dat a vedení bodového systému řidičů k zahájení provozu uplynuly pouze 4 měsíce! Vezmeme-li v úvahu, že do tohoto termínu byla zahrnuta i výběrová řízení na software i hardware, bylo spuštění systému 1. července výkonem ojedinělým. Zároveň bylo nutno počítat s výskytem a následným odstraňováním chyb spíše v hardwaru (počítače a jejich síťové propojení) než v softwaru (někde byl problém s kompatibilitou již zavedených systémů). Přitom pro zaškolení úředníků i policistů zbýval necelý červen. Občas zjištěné chybné zápisy policistů zaslané při hlášení dopravního přestupku na úřady lze napravit jen dalším zdokonalováním znalosti zákona samotnými policisty.

Města nejsou příliš spokojena ani s přímým přístupem firmy do softwaru systému, kterou vybralo Ministerstvo dopravy k jeho správě. Tento přístup byl zvolen pro počáteční období rozběhu elektronického systému sběru dat, aby závady mohl správce řešit interaktivně velmi rychle na všech více než 200 pracovištích úřadů v ČR. Protože současně musely úřady zprovoznit další systém zkoušení řidičů kvůli elektronickým testům, města vznesla požadavek na Ministerstvo dopravy, aby zajistilo oddělení sítí elektronických testů od provozních sítí úřadů.

Navzdory některým problémům se městským úřadům podařilo systém včas spustit. Města k tomu napomohla získáním pracovníků a zajištěním potřebných kancelářských prostor. Přes omezené finanční prostředky byl systém zaveden na náklady Ministerstva dopravy (na hardware a software).

Samotný bodový systém postihu řidičů zřejmě není všelékem na nehodovost v ČR, i když letos v červenci klesl proti červenci 2005 počet dopravních nehod o 27 %, mrtvých o 48 %, zraněných o 33 % a nehod v opilosti o 30 %. Jak ale vyplynulo z informací Mgr. Roberta Šťastného, vedoucího oddělení BESIP Ministerstva dopravy, který se rovněž zúčastnil jednání našich komisí, varovným signálem je nárůst dopravních nehod nákladních aut - z 6 v červenci 2005 na 9 v červenci 2006. Očekáváme, že nejen bodový systém, ale i nový přísnější systém zkoušek řidičů z povolání přispějí k větší bezpečnosti na našich silnicích.

Ačkoli městským úřadům přibyly další povinnosti, je bodový systém přínosem i pro bezpečnost obyvatel našich měst a obcí, kde už víc řidičů dodržuje stanovenou rychlost.

Josef Dytrych
starosta obce Miskovice
předseda Dopravní komise Svazu měst a obcí ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down