V současné době je možné v podpoře cyklostezek v České republice pozorovat některé strategie, které mohou cyklistickou dopravu v dlouhodobém horizontu spíše poškozovat. Přitom osvědčená řešení v podobě víceúčelových pruhů můžeme najít například v sousedním Rakousku.
Na mnoha místech ČR vidíme snahu vytlačit cyklisty z hlavního doprav- ního prostoru na samostatné cyklostezky. Častá je také absence jakékoliv koncepční snahy řešit cyklistickou dopravu dlouhodobě v rámci dopravní politiky města. Ta by měla chápat jízdní kolo jako integrální a rovnocennou součást dopravního systému a jejím cílem by mělo být zejména zvýšení podílu cyklistů na dělbě přepravní práce. Mnohé zahraniční i domácí studie ukazují, že zejména jízdy na vzdálenost 5-10 km nabízejí v oblasti cyklodopravy značný potenciál. Ve vztahu k nim hraje nabídka dostatečné, bezpečné, logické a jednoduché infrastruktury klíčovou roli. Existuje přitom jednoduchý a poměrně levný způsob, jak podstatně rozšířit síť pro cyklistickou dopravu, který není v ČR zatím využit, tzv. víceúčelové jízdní pruhy. (Rakouské směrnice definují víceúčelový jízdní pruh takto: Je to jízdní pruh pro cyklisty nebo jeho část, které smějí být pojížděny ostatními vozidly, jestliže zbývající šířka vozovky mezi víceúčelovými pruhy /tzv. jádrová vozovka/ není pro míjení motorových vozidel dostatečná.)
CHYBÍ VYHRAZENÝ PROSTOR
Trend výstavby samostatných cyklostezek je nejen značně finančně a prostorově náročný, ale v některých situacích dokonce i nebezpečný (v případě křížení cyklostezky s ostatními pozemními komunikacemi, kdy cyklisté nemají přednost v jízdě; kvůli zhoršené rozpoznatelnosti cyklistů pro řidiče atd.). Mnohdy je možné zaznamenat, že většina cyklistů (převážně ti zkušení) tyto stezky nevyužívá a raději volí na první pohled rizikovější jízdu po souběžné pozemní komunikaci, kde se pohybují společně s automobilovou dopravou (a tak vlastně překračují § 57 zákona o provozu na pozemních komunikacích). Tito cyklisté v podstatě naplňují představu jízdního kola jako partnera rovnocenného motorovým vozidlům. Těm méně odvážným a protřelým cyklistům však takový způsob jízdy není příjemný, neboť jim chybí pocit vyhrazeného prostoru.
Nejběžnějším řešením takové situace je zřízení standardních jízdních pruhů pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru. Podle českých předpisů by měly mít šířku minimálně 1,25 m (při dovolené rychlosti 30 km/h a méně či ve stísněných podmínkách). Jelikož na mnohé stávající městské komunikace se podle platných norem tento klasický jízdní pruh pro cyklisty nevejde kvůli požadovanému prostoru pro jízdní či parkovací pruhy pro motorová vozidla, je nezbytné hledat jiná řešení. Cyklisticky vyspělé země je znají.
V ČEM SPOČÍVÁ VÍCEÚČELOVOST?
Poměrně inovativním (i když v některých státech již běžně používaným) způsobem vedení cyklistů je zřízení víceúčelového jízdního pruhu, který bývá budován na úkor šířky jízdního pruhu pro motorová vozidla. Funkce víceúčelového pruhu spočívá v tom, že lépe využívá disponibilní uliční prostor. Ačkoli šířka komunikace neumožňuje zřízení jízdních pruhů nebo stezek pro cyklisty, je díky víceúčelovému pruhu přesto možné cyklistům nabídnout samostatný prvek pro jízdu i orientaci. Podstatné také je, že řidiči motorových vozidel jsou zřetelněji upozorňováni na přítomnost cyklistů a věnují jim více pozornosti. Pro víceúčelové pruhy platí stejné šířkové požadavky jako na cyklistické pruhy. Minimální rozměry víceúčelových pruhů nesmějí být zmenšovány ani ve stísněných podmínkách. V opačném případě je nutno upřednostnit jinou formu vedení cyklistické dopravy nebo zvolit smíšený provoz bez víceúčelového pruhu.
Víceúčelový pruh (německy Mehrzweck-streifen, anglicky Advisory Cycle Lane) je tedy pruh pro cyklisty vytvořený po pravé straně vozovky, jehož minimální šířka musí být například v Rakousku 1,50 m v případě, že vede podél řady parkujících aut (kvůli vyčnívajícím zrcátkům a otevírajícím se dveřím). Tam, kde je po pravé straně volný prostor (chodník, zelená plocha), stačí 1,25 m. Zřizuje se v úsecích, v nichž provoz nákladních aut a autobusů nepřesahuje podle příslušných směrnic definovanou mez. V Rakousku se vyznačuje pouze vodorovným dopravním značením, a to přerušovanou bílou čárou.
Cyklisté mají díky víceúčelovému pruhu svůj vyhrazený prostor; před křižovatkami si navíc mohou podél řady automobilů najet až dopředu a neztrácet čas v koloně vozidel. Tento způsob je navíc zdravější a bezpečnější, neboť cyklisté jsou v prostoru těsně před křižovatkou více zřetelní a méně vystaveni škodlivým zplodinám spalovacích motorů.
VÝZKUMNÝ PROJEKT ROCY
V českých předpisech zatím tato forma jízdního pruhu chybí. Jednu z možností, jak stávající situaci změnit, nabízí letos zahájený dvouletý výzkumný projekt s akronymem ROCY (neboli Bezpečnost návrhových prvků pro cyklistickou infrastrukturu), který financuje Ministerstvo dopravy ČR. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., společně s Dopravní fakultou ČVUT, budou zkoumat bezpečnost různých způsobů vedení cyklistů okružními křižovatkami a v několika pilotních realizacích vyhodnocovat vhodnost víceúčelových jízdních pruhů v českých podmínkách.
V současné době probíhá výběr vhodných měst, která jsou ochotna k experimentální realizaci těchto pruhů. Po vytvoření zkušebních úseků se uskuteční jejich vyhodnocení pomocí sledování dopravního chování, konfliktních situací, rozhovorů s účastníky silničního provozu apod.
Výsledkem výzkumného projektu by mělo být zpracování souboru doporučení pro změnu či doplnění důležitých předpisů, aby bylo možné budovat víceúčelové pruhy v českých městech již v blízké budoucnosti. O spolupráci se již nyní zajímá několik měst. Jestliže byste se chtěli do projektu rovněž zapojit, můžete mne kontaktovat a domluvit se na případné vzájemné spolupráci (e-mailový kontakt: petr.pokorny@cdv.cz).
S inovačním charakterem víceúčelového pruhu, který je poměrně jednoduchým, ale zato efektivním prvkem podpory šetrné dopravy, souvisí již 8. ročník tradiční soutěže o inspirativní, originální a účinné dopravní řešení v obcích a městech s názvem Cesty městy (viz rámeček na str. 23).
PETR POKORNÝ
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. a člen hodnotící komise soutěže Cesty městy
Soutěž Cesty městy
Soutěž ke zklidňování dopravy ve městech a obcích každoročně organizuje Nadace Partnerství. Cílem je propagovat a ocenit kvalitní a šetrná dopravní řešení, která se mohou stát inspirací pro obdobné projekty.
Mediálním partnerem soutěže je časopis Moderní obec, generálním partnerem společnost Škoda Auto.
Letošní ročník začal 10. února a až do konce května mohou svá řešení přihlašovat města a obce, které na svém území uskutečnily opatření podporující udržitelné formy dopravy a přispívající ke zvýšení kvality života svých obyvatel.
Značnou šanci na přední umístění a finanční prémii mají originální řešení, kterými může být i realizace víceúčelového pruhu.
Více informací o soutěži lze vyhledat na adrese http://www.nadacepartnerstvi.cz/doprava či www.cdv.cz.