Poté, co byl letos 2. dubna v Klatovech spuštěn do oficiálního provozu systém VIRTUOS, o necelý týden později se v Hradci Králové odehrála jeho další premiéra. Na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS 2008) tam byl ministrem vnitra Ivanem Langerem a hejtmanem Plzeňského kraje...
Poté, co byl letos 2. dubna v Klatovech spuštěn do oficiálního provozu systém VIRTUOS, o necelý týden později se v Hradci Králové odehrála jeho další premiéra. Na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS 2008) tam byl ministrem vnitra Ivanem Langerem a hejtmanem Plzeňského kraje Petrem Zimmermannem symbolicky propojen s projektem Czech POINT.
Systém VIRTUOS jako projekt Plzeňského kraje je určen především pro města a obce, které si s jeho pomocí mohou vyřešit vše podstatné, co potřebují pro elektronické služby směrem k občanům, tedy pro tzv. eGovernment (viz Moderní obec č. 4/2008, str. 14 - VIRTUOS přináší výhody i malým sídlům), a v pilotním provozu už běží v Klatovech, Nýrsku, Štěnovicích a na krajském úřadě. Kraji už se o něj přihlásilo několik dalších zájemců z municipální sféry (nejen ze západu Čech) a je v půli dubna už v něm bylo zaregistrováno i sedm desítek občanů.
ELEKTRONICKÝ PODPIS NENÍ PODMÍNKOU
Zprvu vůbec nebylo jednoduché najít v současném právním řádu cestu pro garantovanou elektronickou komunikaci občanů s úřady nebo úřadů mezi sebou. Větší očekávání dokonce nebylo možné upínat ani k institutu elektronického podpisu. Zatím je totiž velmi málo rozšířen jak mezi občany, tak ve veřejné správě. Hodně měst a obcí si jej sice obstaralo už dříve (i díky akci ministerstva informatiky, které jim jeho pořízení hradilo), ale protože ho mnohé z nich za celý rok nepoužily ani jednou, nenechaly si jeho platnost následně prodloužit. A to i s vědomím faktu, že nebudou moci zákonným způsobem odpovídat na elektronická podání (podepsaná kvalifikovaným elektronickým podpisem) zaslaná na jejich elektronickou podatelnu.
Proto jsme v Plzeňském kraji elektronický podpis pojali pouze jako možnost, nikoliv však nutnost pro komunikaci v rámci systému VIRTUOS. Ovšem s výhradou, že tam, kde legislativa přímo vyžaduje podání podepsat kvalifikovaným elektronickým podpisem, to žadatel musí splnit. Pro ostatní způsoby komunikace, případně pro podání v samosprávných agendách, stačí občanovi ověřené jméno a heslo do systému. Jak takový přístup občan či firma získá? Na adrese www.evirtuos.cz se zobrazí úvodní stránka systému, na níž je vpravo nahoře nutno kliknout na odkaz Registrace nového uživatele.
JAK SE ZAREGISTROVAT
Po vyplnění základních identifikačních údajů (jméno, příjmení, e-mail apod.) je třeba zvolit si uživatelské jméno a heslo, s jehož pomocí se do systému budeme hlásit. Jako uživatelské jméno doporučujeme dávat e-mail. Po splnění těchto náležitostí je účet občana pro přístup do systému připraven k aktivaci. Tu je nutné provést na kterémkoli městském nebo obecním úřadě, kde je VIRTUOS k dispozici - a nemusí to ani být úřad, k němuž jsme příslušní svým bydlištěm.
Před absolvováním této jediné nutné fyzické návštěvy úřadu je na uvedené adrese systému vhodné podívat se na smlouvu, kterou uživatelé uzavírají, a hlavně si ze seznamu úřadů, které do systému vstoupily, vybrat ten pro nás nejvhodnější. Před aktivací nám na příslušném úřadu zkontrolují podle jednoho platného dokladu totožnost a ověří, zda jsme do registrace zadali správné údaje. Je-li vše v pořádku, nastává chvíle pro to, abychom podepsali vytištěnou předvyplněnou smlouvu, na jejímž základě se pak občanovi (nebo firmě) aktivuje jím přednastavený účet. Na registrační místo systému VIRTUOS se může přijít i bez předvyplněných údajů na www.evirtuos.cz, ale potom naše návštěva úřadu bude trvat o něco déle.
S aktivovaným účtem je uživatel systému oprávněn využívat všechny jeho funkce.
A jak je to s propojením systémů VIRTUOS a Czech POINT? Jde o první případ sdílení tzv. identity managementu ve veřejné správě. To velmi zjednodušeně řečeno znamená, že úředník, který již dnes pracuje se systémem Czech POINT a bude pracovat i se systémem VIRTUOS, se do obou systému přihlásí stejným jménem a heslem. Ministerstvo vnitra má záměr řešit propojení obou systémů s pomocí ePUSA (www.epusa.cz). Důvodem je usnadnit život zaměstnancům obcí a hlavně tajemníkům a starostům.
(O propojení s ePUSA a o dalších funkcích a způsobech použití systému VIRTUOS pojednáme příště. )
VÁCLAV KOUDELE
vedoucí odboru informatiky KÚ Plzeňského kraje