01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

VIRTUOS přináší výhody i malým sídlům

Jak může samospráva nabídnout občanům své služby elektronicky? Je po takových službách poptávka? Vyplatí se samosprávě řešit eGovernment a není výhodnější, aby počkala na to, co udělají příslušná ministerstva? Je vůbec možné, aby malá obec s 200 obyvateli nabízela občanům elektronické služby za únosné náklady do 2000 korun ročně?

Tyto a obdobné otázky si už před více než dvěma roky kladl i Plzeňský kraj. Na všechny otázky jsme si po pečlivém zmapování situace a možností odpověděli ANO. Tak vznikl projekt VIRTUOS.

PRO PROJEKT MLUVILY ČTYŘI DOBRÉ DŮVODY

Cílem projektu bylo vytvořit nástroj (informační systém portálového typu), který již v dnešních legislativních podmínkách umožní elektronickou komunikaci občanů s veřejnou správou - a současně také elektronickou komunikaci mezi úřady navzájem. Dalším cílem bylo dát takto vytvořený informační systém k dispozici všem městům a obcím v kraji a následně v celé České republice.

A proč tohle všechno řeší Plzeňský kraj? Není to spíše úkol příslušného ministerstva?

Důvodů pro realizaci projektu VIRTUOS je hned několik, ale podstatné jsou čtyři základní:

Pokud občané něco řeší s veřejnou správou, děje se to nejčastěji (přibližně v 60 % případů) prostřednictvím městského nebo obecního úřadu. Teprve daleko vzadu v této statistice figurují cesty občana na jiné typy úřadů (Česká správa sociálního zabezpečení - 10 %, úřady práce - 7 %, finanční úřady - 6 % a další). Tahle čísla se samozřejmě ne-opírají o pouhé domněnky, nýbrž vycházejí ze statistického šetření prováděného Ministerstvem vnitra ČR.

Centrální státní správa řeší elektronizaci především těch agend, které přímo vykonává, výjimečně i těch, které pro ni vykonávají v přenesené působnosti města a obce.

Města a obce nemají finanční prostředky na to, aby si individuálně řešily elektronickou komunikaci s občany.

Pracovat elektronicky s informacemi, v tomto případě s podáními občanů, je ekonomicky výhodnější, a to i z "přízemního" pohledu, který bere v úvahu úspory papíru.

Vedení Plzeňského kraje tedy před více než dvěma lety bylo jasné, že není možné dál čekat a spoléhat se na to, že stát kromě své vlastní elektronické komunikace s občany začne řešit i jejich elektronickou komunikaci s úřady měst a obcí.

JAKÉ VYHODY PŘINÁŠÍ LIDEM...

Co informační systém VIRTUOS přinese občanovi? Především mu umožní přestat chodit na úřad - a tam, kde to jde, vyřídit si příslušnou záležitost elektronicky, tedy prostřednictvím internetu. Občan si však díky systému může i rezervovat čas na přepážce nebo dokonce přímo u konkrétního úředníka - to v případě, že občan na úřad opravdu musí a nechce se mu stát frontu.

Občan také může sledovat, co se s jeho podáním v rámci správního řízení děje. Tahle možnost se vztahuje jak na elektronická podání, tak na klasicky "papírově" vyřizované záležitosti podle jejich čísla jednacího.

Z pohledu občana se projekt VIRTUOS asi nejvíce podobá internetovému bankovnictví, které již dnes značná část občanů bez problému používá. Rozdíl spočívá pouze v tom, že občan nekomunikujte s bankou, nýbrž s úřady.

...A JAKÉ VÝHODY PŘINÁŠÍ OBCÍM

VIRTUOS je ovšem určen i pro úřady samotné. Co jim přináší za výhody? Těm úřadům, které nemají ani žádný vnitřní agendový informační systém, ani portál pro elektronickou komunikaci s občany (tedy zejména úřadům menších sídel), nabízí komplexní řešení jejich potřeb.

Samozřejmostí jsou funkce na splnění zákonných povinností měst a obcí, jako je elektronická podatelna, elektronická úřední deska, případně jednoduchý informační portál pro ty obce, které nemají vlastní internetové stránky. Navíc VIRTUOS v sobě zahrnuje i elektronickou spisovou službu.

Přitom ani na malé obci se nemusejí obávat, že by její zavedení se pro ně stalo tvrdým oříškem. I malý obecní úřad tak může začít využívat nástroj, který splňuje všechny náležitosti, jež ukládá příslušný předpis Archivní správy Ministerstva vnitra ČR. Pokud si na úřadě k počítači navíc připojíte ještě i skener, můžete do elektronické spisové služby ukládat také elektronické podoby dokumentů. Už nikdy se vám pak na úřadě nestane, že nemůžete najít nějaký dopis, který vám byl před lety doručen. Úřad si může vedle předdefinované sady podání, formulářů a životních situací, jak má občan postupovat, vytvářet i své vlastní.

Takže pokud chcete umožnit občanům elektronické podávání například žádosti o odvoz odpadu, můžete si snadno vyrobit vlastní formulář. Starosta nebo tajemník úřadu získá díky systému VIRTUOS přehled o stavu jednotlivých podání, které už jsou například po lhůtě, do kdy měla být vyřízena. Úřady ve větších městech a obcích, které mají buď spisovou službu, nebo jiný systém agend, se na VIRTUOS mohou napojit prostřednictvím aplikačního rozraní.

Doufám, že právě toto rozhraní se stane i standardem, na jehož přípravě Plzeňský kraj velmi těsně spolupracuje s Ministerstva vnitra ČR.

PO PREMIÉŘE V KLATOVECH PREZENTACE NA KONFERENCI ISSS

Pozici informačního systému VIRTUOS ve veřejné správě dnes a do budoucna asi nejlépe charakterizují dvě skutečnosti. První je jeho vnímání ministerstvem vnitra, které v něm vidí vhodný nástroj pro praktické zabezpečení elektronické komunikace mezi občany a samosprávou. To vystihuje ministerský slogan "Kde je samospráva, je VIRTUOS, a kde je VIRTUOS, tam je Czech POINT - a naopak".

VIRTUOS se tedy chce stát informačním systémem, který řeší elektronickou komunikaci v samostatné a z větší části i přenesené působnosti vykonávané městy a obcemi. Jeho poloha je přesně v rámci principů aplikovaných systémem Czech POINT, a to včetně jeho budoucího rozvoje.

Druhý podstatný fakt z hlediska jeho budoucnosti spočívá v tom, že je na seznamu zhruba osmi společných projektů, na nichž se shodly příslušné subkomise a komise Asociace krajů ČR a Svazu měst a obcí ČR. Tyto projekty navrhuje samospráva řešit společně s ministerstvem vnitra a bude se snažit o to, aby byly financovány z Integrovaného operačního programu. Proto v Plzeňském kraji vidíme perspektivu projektu příznivě a předpokládáme, že najde uplatnění hlavně u měst a obcí, jimž umožní začít prakticky a velmi jednoduše elektronickou komunikaci s občany.

Spuštění systému portálového typu VIRTUOS bylo naplánováno na 2. 4. 2008 do Klatov (tedy až po uzávěrce tohoto vydání Moderní obce - pozn. redakce), přičemž bude podrobně představen také 7. dubna 2008 v Hradci Králové na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě - ISSS 2008.

Projektu VIRTUOS se budeme věnovat i v příštím vydání Moderní obce.

VÁCLAV KOUDELE
vedoucí odboru informatiky KÚ Plzeňského kraje

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down