Systémem VIRTUOS jsme se zabývali již v minulých třech číslech Moderní obce*. Protože od letošního 1. července systém vstoupil do "ostrého" provozu, zastavme se dnes u možností jeho integrace s informačními systémy provozovanými ústřední státní správou. Nejdříve bych však rád popustil uzdu...
Systémem VIRTUOS jsme se zabývali již v minulých třech číslech Moderní obce*. Protože od letošního 1. července systém vstoupil do "ostrého" provozu, zastavme se dnes u možností jeho integrace s informačními systémy provozovanými ústřední státní správou. Nejdříve bych však rád popustil uzdu fantazii. Kladu si totiž otázku: Jak by měl vypadat ideální stav českého eGovernmentu, tedy přesněji prostředí pro jeho budování?
ZATÍM JEN SNY...
Nemohl by být popsán třeba následovně? V provozu jsou pouze čtyři základní registry (obyvatel, osob, nemovitostí, práv a povinností). Všechny jsou propojeny s ostatními registry dat a agendovými systémy veřejné správy. Propojení je bezpečné, hlavně z pohledu ochrany osobních údajů. Vytvořené mechanismy zabraňují činnosti "Velkého bratra" a současně soustředění moci pro ovládnutí informací ve veřejné správě do jedněch rukou. Občané mají státem garantovanou elektronickou identitu. Existují platné normy, které definují pravidla pro sdílení a výměnu dat ve veřejné správě.
Aby ideální stav byl úplný, zbývá dodat, že z úřadů veřejné správy by byla propuštěna třetina zaměstnanců. Velká část z nich by se ušetřila díky tomu, že stát by přestal vykonávat nesmyslné agendy. Ostatní úředníci by odešli proto, že zbývající agendy, které by si stát ponechal, by byly zefektivněny a zjednodušeny. Pěkná představa, že?
Vraťme se však do reality, která samozřejmě zdaleka není tak růžová, byť se v současných krocích a strategiích ministerstva vnitra některé z výše popsaných "snů" také objevují.
CO VYŠLO Z ANALÝZY
Na které registry dat se může dnes informační systém ve veřejné správě připojit? Kde lze využít technologických možností integračních nástrojů?
Když jsme VIRTUOS vymýšleli, chtěli jsme maximálně využít všech informačních zdrojů na centrální úrovni. Po provedené analýze proveditelnosti nám však zůstaly pouze čtyři systémy, s nimiž se podařilo provést integraci. První dva, tedy ePUSA a Czech POINT, byly zmíněny v červnu (viz též Municipální sféra získá aktuální adresář - Moderní obec č. 6/2008, str. 14).
Jako další jmenujme systém UIR-ADR, bez něhož si dnes už většina informačních systémů veřejné správy nedovede svůj provoz zajistit. Veškeré adresy v systému VIRTUOS jsou ověřovány vůči UIR-ADR. Z něj čerpáme také územní členění státu. Integrace je dosažena prostřednictvím webové služby, která provádí aktualizaci lokální repliky tohoto registru.
Dalším integrovaným informačním systémem je veřejnosti známější Portál veřejné správy (PVS), konkrétně jeho transakční část (na informační část se VIRTUOS bohužel nijak napojit nedá). Veškerá podání, která zpracovává systém VIRTUOS, jsou posílána prostřednictvím DIS serveru na transakční část PVS. To se děje automaticky a odesílatel podání o této věci ani neví.
DATOVÉ SCHRÁNKY S OČEKÁVÁNÍM
A kam a s čím bychom se v budoucnu rádi integrovali? Určitě je pro nás důležité umět využít datových schránek, které na základě zákona o elektronizaci některých procesních úkonů (zákon o eGovernmentu) připravuje ministerstvo vnitra. Doufáme, že tyto schránky budou mít rozhraní, které zpřístupní jejich funkcionality i dalším aplikacím.
VÁCLAV KOUDELE
vedoucí odboru informatiky Krajského úřadu Plzeňského kraje
*Systémem VIRTUOS - MO č. 4/2008, MO č.5/2008, MO č. 6/2008
Jak obec získá a bude platit systém VIRTUOS
Musí si jej objednat na e-mailové adrese objednavka@evirtuos.cz nebo využít objednávkový formulář na adrese www.eviruos.cz.
Všechny obecní a městské úřady v Plzeňském kraji mohou systém VIRTUOS využívat od 1. 7. 2008.
Na možnostech využívání obcemi v jiných krajích se intenzivně pracuje - jde především o dojednání právních souvislostí s licencí k systému a hlavně souvislostí s případným pokračováním projektu prostřednictvím společné aktivity krajů a ministerstva vnitra.
Využívání VIRTUOS mají obce z Plzeňského kraje po dobu jednoho roku zdarma, po jeho uplynutí platí roční příspěvek na provoz, jehož výše v Kč se vypočítá podle vzorce 500 + (3,5 + typ obce x 0,5) x počet obyvatel obce.
Do typu obce se dosadí číslo 3 za obec s rozšířenou působností, číslo 2 za obec s pověřeným obecním úřadem a číslo 1 za ostatní obce. V počtu obyvatel se vychází z údajů Českého statistického úřadu k 1. lednu aktuálního roku v době podpisu smlouvy.
Například "dvojková" obec s 1000 obyvateli by za využívání systému zaplatila 5000 Kč ročně.
Ačkoliv dodavatel systému ještě nestanovil provozní příspěvky pro obce mimo Plzeňský kraj, budou pravděpodobně podobné výše uvedeným.