01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vizuální identitu Lázní Bohdaneč dotváří maskot "Bohdan"

Je nesporné, že každá z více než šesti tisíc obcí má svoji nezaměnitelnou tvář. Liší se v rovině urbanistické, tradicemi kulturního či sportovního života, stejně jako postavením ve správní struktuře státu i dalšími aspekty. Rozdíly...

Je nesporné, že každá z více než šesti tisíc obcí má svoji nezaměnitelnou tvář. Liší se v rovině urbanistické, tradicemi kulturního či sportovního života, stejně jako postavením ve správní struktuře státu i dalšími aspekty. Rozdíly jsou též v počtu jejich stálých obyvatel. Všechna to jsou fakta víceméně historicky podmíněná a téměř neměnná. To vede představitele mnoha obcí, že se nesnaží místní výlučnost podchytit a využít ji k prezentaci obce jako celku.

Přesto jsou u nás obce, které se právě v zájmu zvýšení úrovně vlastní prezentace vůči svým občanům i návštěvníkům snaží vytvořit jednotný vizuální styl. Nejsou to přitom vždy města, která se řadí mezi turistická centra nebo patřící mezi nejlidnatější. Rovněž místa s menší populací se mohou se zdarem pustit do jeho vytváření.

V žádném případě se nemůže jednat pouze o jednorázovou akci. Hlavní atributy jednotného vizuálního stylu by měly být respektovány v delším časovém horizontu, a to třeba při obnově či tvorbě městského mobiliáře, stavebních úpravách apod. Příkladem nám mohou být kromě dalších měst Lázně Bohdaneč, ležící v centrální části východních Čech nedaleko Pardubic.

Také v tomto městě s třemi tisící obyvateli narážel zprvu požadavek na vytvoření jednotného grafického manuálu, orientačního a informačního systému, stejně jako jednotného mobiliáře na nepochopení některých radních a zastupitelů. Ti argumentovali, že je zapotřebí nejdříve vybudovat třeba chybějící části kanalizace, opravit chodníky a až potom se pustit do věcí podle nich zbytných. Se svými stanovisky nicméně zůstali osamoceni. Proto již od roku 1999 má město své specifické logo, kulaté slavnostní razítko, slavnostní papír starostky, dále jednotné vizitky pracovníků městského úřadu, jednotné záhlaví úředních papírů apod. Patří sem však zároveň jednotné ztvárnění stojanů na kola nebo parkových lavic a vývěsek.

Výrazným dokladem snahy po jednotné vizuální prezentaci města, která má dotvářet jeho image a posilovat vlastní identitu Lázní Bohdaneč, je maskot "Bohdan". Radnice ho používá od jara roku 2002, a to v několika variantách. Základní verze je ve vzpřímeném postoji, přičemž variantami se stala figurka s batohem a dalekohledem (jako nositel informací pro turisty) nebo s mobilním telefonem a aktovkou (jako nositel informací o službách a podnikání ve městě). Vytvořenou řadu doplňuje Bohdan v lázni, aby tím symbolizoval lázeňský charakter města. Za pozornost rovněž stojí skutečnost, že grafická podoba maskota, včetně použitých barevných kombinací, je přesně vymezena grafickým manuálem a nesmí být nijak a nikým využita bez svolení držitele vlastnických práv, jímž je Informační centrum Lázní Bohdaneč.

Všechny uvedené příklady mají jednotné grafické pojetí. Stala se jím lomená linie a červená barva. Ty mají společně charakterizovat prolnutí moderní grafiky a designu s historií města. Slučují totiž barvu převládající v městském znaku a kubistické linie Gočárova pavilonu v Léčebných lázních.

Zdálo by se, že těmito skutečnosti byl proces tvorby jednotného vizuálního stylu města dovršen. Přesto měl a má své pokračování. Jeho dílčí prvky stále přibývají, ať již v rozšiřující se úřední agendě nebo městském mobiliáři. Zároveň se uplatňují v propagačních materiálech města, které jimi získávají společné grafické vyznění.

Na zvoleném příkladu jsme si ukázali, že uplatňování zásad jednotného vizuálního stylu nemusí být vlastní pouze velkým aglomeracím a městům s dlouhodobými urbanistickými tradicemi. Lze je uplatňovat i v menších obcích, pokud mají chuť a samozřejmě i odpovídající finanční prostředky k jejich realizaci.

Miloš Charbuský

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down