Boj proti korupci je v posledních letech právem politickým tématem číslo 1. Korupce je v České republice vážným aktuálním problémem. Nemůžeme před tím strkat hlavu do písku a tvářit se, že jde o bublinu, mediální či jiné zkreslení.
Korupce znamená pro veřejný sektor vážné ekonomické ztráty. V době, kdy se snažíme zastavit zadlužování a stabilizovat veřejné finance, je na místě zalepovat díry, kudy prostředky zbytečně utíkají. Jen v resortu obrany se podařilo odhalit, že stát platil zbytečně o mnoho milionů více, než by musel, pokud by všechny zakázky byly zadány transparentním způsobem. Podobně přichází stát o prostředky patrně i v jiných resortech. Nedělám si iluze, že je zásadně odlišná situace na úrovni regionů a měst. To je od předsedy vlády samozřejmě vážný soud. Zároveň ale říkám, že s tím budu něco dělat. Veřejně jsem se zavázal, že moje vláda bude proti korupci tvrdě postupovat a převzal jsem osobní garanci za reálné kroky proti tomuto neduhu.
Uvědomuji si navíc, že nejde jen o problém ekonomický. Korupce jako způsob jednání samozřejmě poškozuje zároveň politické a sociální klima ve společnosti. Ohrožuje základy právního demokratického státu. To je pro mne přinejmenším stejně vážný důvod k důslednému a zásadovému postoji. Obohacování na úkor státu, kraje či obce, tvrdě účelové jednání ve vlastní prospěch místo služby veřejnosti je prostě špatnost, kterou nelze tolerovat. Přimhouření očí totiž umožní, aby se tento »mor« nepozorovaně šířil dál i do ostatních společenských oblastí.
NA PRINCIPU »DO NAHA«
Vláda teď pracuje na uceleném návrhu změn, které zajistí transparentní podmínky v zadávání veřejných zakázek. Ty se budou týkat všech veřejných zakázek, tedy i těch, které zadávají kraje a obce. Základním principem bude maximální otevřenost. Chceme, aby nejen samotné výběrové řízení a jeho výsledek, ale i všechny další kroky spojené se zakázkou byly snadno dostupné na internetu. Zveřejněn bude celý její životopis od zadávací dokumentace, váhy rozhodovacích kritérií přes průběh výběrového řízení, podepsaných smluv až po jejich plnění a vyúčtování.
Chceme zároveň, aby se o zakázky mohly ucházet jen subjekty, které budou mít transparentní vlastnickou či ovládací strukturu. Stát tím jasně říká, že uvolní veřejné prostředky jen těm, kteří pro něj budou čitelní. Trváme na principu »do naha« v případě veřejných zakázek.
Významnou změnou bude i to, že smluvní dojednání na základě zákona o veřejných zakázkách nebude předmětem obchodního tajemství. Nebude tedy existovat ani tato možná výmluva.
ZMĚNY NEMINOU ANI GRANTOVÉ A DOTAČNÍ ŘÍZENÍ
K nastavení podobných podmínek musí dojít i v oblasti grantů a dotací. I tady existuje vážný dluh. Jsem přesvědčen, že s příchodem evropských dotačních programů se prostor pro korupční jednání znovu významně rozšířil. Nemusí jít přitom hned o obohacování konkrétních lidí či firem. Musíme zajistit ochranu před vlivy, které na základě osobních vazeb a intervencí upozaďují klíčová kritéria kvality, smysluplnosti a reálného dopadu projektů. Je na místě, aby podobná pravidla jako u veřejných zakázek platila i pro granty. Obecně řečeno, každý žadatel o veřejné prostředky musí ukázat nejen, jak s penězi naloží, ale také, kdo vlastně je. I pro něj bude platit povinnost zveřejnit veškeré informace o jeho vlastnické či ovládací a organizační struktuře a také o osobách, které za daný subjekt jednají. Žádné grantové či dotační řízení se neobejde bez veřejných informací o krité-riích posuzování jednotlivých žádostí.
CO SE SKRÝVÁ ZA PÍSMENY CIA?
Ještě jednu významnou novinku v oblasti prevence korupčního jednání představují tři písmena CIA. Skrývá se za nimi povinné posuzování možných korupčních rizik u každé schvalované normy. Zákonodárci tak budou mít při svém hlasování o zákonech zároveň informaci, jak přijímaná norma rozšiřuje či omezuje korupční rizika.
Jsem přesvědčen, že tyto kroky reálně přispějí ke skutečné změně i samotnému vnímání českého prostředí. To může mít jistě pozitivní dopad na důvěru české veřejnosti ve stát, ale určitě posílí i důvěru a zájem zahraničních investorů. Vím z odezvy domácích podnikatelů, že i pro ně to bude další významné povzbuzení k novým aktivitám a dalším investicím.
Uvědomuji si, že samotným nastavením podmínek se všechno jako mávnutím kouzelného proutku nezmění. Vláda samozřejmě nemůže a nechce diktovat další kroky jednotlivým radnicím a krajským úřadům. Budeme se ale snažit dát dobrý příklad. To může být často stejně silné jako sepsání správných norem. Roli potom můžou hrát i média, která budou porovnávat situaci ve státě i v jednotlivých obcích a krajích navzájem.
PETR NEČAS
předseda vlády ČR
Stručný výňatek z programového prohlášení vlády ČR k boji proti korupci:
Veřejné zakázky
Vláda považuje za důležité změny zákona o veřejných zakázkách tak, aby došlo k jednotné archivaci a evidenci všech veřejných zakázek za pomoci nástrojů, jako je internet, a podpoří zamezení účasti subjektů porušujících zákon.
Životopisy zakázek od zadávací dokumentace, váhy rozhodovacích kritérií, průběhu výběrového řízení, členů komise, uzavřených smluv a jejich plnění až po vyúčtování budou zveřejněny na internetu. Členové výběrových komisí u zakázek velké hodnoty budou zvoleni losem.
Firmy, které se budou ucházet o veřejné zakázky, budou muset o sobě povinně sdělit všechny podstatné informace. Společnosti bez předem známé a průhledné vlastnické struktury se nebudou moci těchto soutěží účastnit.
Vláda využije moderní prvky monitoringu zadávání veřejných zakázek, jejich vyhodnocování a zprůhlednění celého procesu s upřednostněním elektronických nástrojů, jako jsou elektronická tržiště a elektronické aukce. Vláda neprodleně podnikne kroky, kterými se s ostatními ústředními orgány státní správy a dalšími právnickými osobami zaváže realizovat centrální nákupy komodit v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
Smluvní ujednání na základě zákona o veřejných zakázkách nebude předmětem obchodního tajemství. Vláda sníží limit pro povinné vypsání veřejných zakázek na 1 milion, resp. na 3 miliony korun. Zamezí omezujícím kvalifikačním požadavkům.
Petr Nečas, předseda vlády
FOTO: JAKUB STADLER