Tento článek si neklade za cíl pojmout komplexně problematiku voleb do Parlamentu ČR, ale pouze nastínit základní změny, ke kterým došlo v právní úpravě volebních předpisů a judikatuře během uplynulých čtyř let, tj. od minulých parlamentních voleb.Volby do Poslanecké sněmovny (PS) upravuje zákon č....
Tento článek si neklade za cíl pojmout komplexně problematiku voleb do Parlamentu ČR, ale pouze nastínit základní změny, ke kterým došlo v právní úpravě volebních předpisů a judikatuře během uplynulých čtyř let, tj. od minulých parlamentních voleb.
Volby do Poslanecké sněmovny (PS) upravuje zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon). Od posledních parlamentních voleb v roce 2002 byl zákon doplněn o některé významné změny. Jsou to tyto novely:
zákon č. 230/2002 Sb. (zákon ze dne 10. května 2002, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů),
zákon č. 62/2003 Sb. (zákon ze dne 18. února 2003 o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů).
zákon č. 418/2004 Sb. (zákon ze dne 10. června 2004, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Řada změn souvisí s ukončením činnosti okresních úřadů s účinností k 1. lednu 2003 a převedením jejich kompetencí v oblasti voleb zejména na krajské úřady a pověřené obecní úřady.
V § 7 zákona jsou nově vymezeny volební orgány. Úkoly a kompetence okresních úřadů byly převedeny, pokud se týká voleb do PS, na krajské úřady a v hlavním městě Praze na Magistrát hlavního města Prahy.
Některé další pravomoci a povinnosti krajského úřadu, které na něj přešly z okresního úřadu a ten je vykonává pro volby do Poslanecké sněmovny, jsou zakotveny v ustanovení § 12 zákona. Zcela nově krajský úřad řeší stížnosti na organizačně technické zabezpečení voleb na úrovni obce, kontroluje průběh hlasování ve volebních místnostech, ukládá pokuty podle zákona a spolupracuje s Českým statistickým úřadem na zajištění potřebných technických zařízení a pracovních sil pro pracoviště vytvářená u pověřených obecních úřadů.
V § 14a zákona jsou rozšířeny pravomoci pověřených obecních úřadů. Pověřený obecní úřad kontroluje průběh hlasování ve volebních místnostech a kontroluje sčítání hlasů okrskovou volební komisí. Tyto činnosti může vykonávat pouze zaměstnanec obce zařazený do pověřeného obecního úřadu, který má osvědčení podle zvláštního právního předpisu.
V současnosti se postupuje podle § 11 odst. 1 písm. i) zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a části druhé prováděcí vyhlášky Ministerstva vnitra k tomuto zákonu č. 152/2000 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.1) Pro zaměstnance obce zařazené do pověřeného obecního úřadu a pověřené činností na úseku voleb ověřuje způsobilost pro výkon činnosti na úseku voleb krajský úřad.2)
Ustanovení § 97d zákona nově jednoznačně stanovuje, že působnosti stanovené krajskému úřadu nebo pověřenému obecnímu úřadu podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti.
Po zřízení Nejvyššího správního soudu došlo ke změně i v § 88 odst. 2 zákona. K řízení podle § 87 zákona je nyní namísto Nejvyššího soudu příslušný Nejvyšší správní soud (v řízení bude postupovat postupovat podle § 89 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů).
Nově byl také upraven § 89 zákona. Ve věcech chyb a nedostatků ve zvláštním seznamu voličů se lze v současnosti domáhat ochrany před krajským soudem v rámci tzv. správního soudnictví. Soud v těchto řízeních postupuje obdobně podle části třetí hlavy II dílu 4 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.3)
Problematiku voleb do PS doplňují další prováděcí právní předpisy:
vyhláška Ministerstva vnitra číslo 233/2000 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších přepisů, do které byla také promítnuta reforma veřejné správy - ukončení činnosti okresních úřadů a přenesení jejich pravomocí na krajské úřady a pověřené obecní úřady. V ustanovení § 12 došlo k precizaci úpravy výše zvláštní odměny za výkon funkce člena okrskové volební komise a člena zvláštní okrskové komise, způsobu její úhrady a výplaty.
vyhláška Ministerstva zahraničních věcí č. 351/2001 Sb., kterou se určují zastupitelské úřady ČR v zahraničí, kterým budou při volbách do Poslanecké sněmovny hlasovací lístky dodány, a zastupitelské úřady ČR v zahraničí, kterým budou hlasovací lístky zaslány k vytištění nebo rozmnožení přenosovou technikou, ve znění pozdějších předpisů,
vyhláška Ministerstva financí číslo 396/2003 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky způsobu složení a vrácení kauce a složení a vrácení příspěvku na volební náklady v souvislosti s konáním voleb do Parlamentu České republiky, která zrušila vyhlášku č. 85/2002 Sb. Vyhláška upravuje zřízení zvláštního účtu, kterým je běžný účet u místně příslušné pobočky České národní banky podle příloh této vyhlášky. Oznámení o zřízení zvláštního účtu4) se zveřejňuje na úřední desce příslušného krajského nebo pověřeného obecního úřadu v sídle volebního obvodu. Vyhláška v dalších ustanoveních upravuje postup krajského úřadu a pověřeného obecního úřadu, který zřídí zvláštní účet.
Poznámky
1) §14a zákona odkazuje na poznámku pod čarou, ve které je uveden zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a ten odkazuje mj. na vyhlášku č. 345/2000 Sb., o ověřování zvláštní odborné způsobilosti zaměstnanců obcí, krajů, hlavního města Prahy, městských částí hlavního města Prahy a okresních úřadů, osob stojících v čele zvláštních orgánů zřízených na základě zvláštních zákonů a předsedů komisí, kterým byl svěřen výkon přenesené působnosti, (vyhláška o zvláštní odborné způsobilosti), ve znění pozdějších předpisů, která ale byla zrušena vyhláškou č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů. Poznámka pod čarou však není součástí normativního textu právního předpisu, tj. není právně závazná - tak je nutno i s ní nakládat. Problematikou se již zabýval ve své ustálené judikatuře Ústavní soud (např. nález sp. zn. III. ÚS 277/96, nález sp. zn. III. ÚS 276/96 a další).
2) Ověření způsobilosti krajským úřadem zaměstnanců obce zařazených do pověřeného obecního úřadu a pověřených činností na úseku voleb je obdobou zkoušky zvláštní odborné způsobilosti podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů. Nejde však o činnost, která by byla zařazena mezi správní činnosti podle § 1 předmětné vyhlášky.
3) Viz § 88 - Soudnictví ve věcech volebních a ve věcech místního referenda, ochrana ve věcech seznamů voličů.
4) V souvislosti s konáním voleb do PS politická strana, politické hnutí nebo koalice skládá peněžní prostředky na zřízený zvláštní účet ve výši odpovídající stanovenému příspěvku na volební náklady.
Šárka Lipertová
právnička
Může se hodit
Ústavní soud vydal v uplynulých čtyřech letech několik nálezů, které se týkají problematiky voleb do Poslanecké sněmovny. Jsou to zejména nálezy II. ÚS 540/02, Pl. ÚS 73/04, III. ÚS 533/03, I. ÚS 699/02 (viz www.concourt.cz).
Nejvyšší soud a Nejvyšší správní soud také vydaly závěry související s parlamentními volbami (viz www.nsoud.cz a www.nssoud.cz).
Volby 2006
Rozhodnutím prezidenta republiky ze dne 30. ledna 2006 č. 31/2006 Sb. byly vyhlášeny volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a zároveň stanoveno datum jejich konání na pátek 2. června 2006 a sobotu 3. června 2006.