01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Volební lídři v Ústeckém kraji mají o dopravě ve svém regionu jasno

Své specifické problémy má snad každý kraj. Všechny regiony však rozhodně spojuje také nutnost řešit řádné fungování dopravy na svém území a postarat se tam i o kvalitní dopravní infrastrukturu. Před nadcházejícími volbami do zastupitelstev krajů jsme proto oslovili volební lídry krajských kandidátek parlamentních politických stran v Ústeckém kraji.

Položili jsme jim dvě jednoduché otázky:

1. V čem vidíte největší problémy fungování dopravy a její infrastruktury v kraji?

2. Pokud uspějete v krajských volbách, co budete v zastupitelstvu kraje prosazovat ve vztahu k dopravě?

Volební lídři odpovídali v pořadí, které jejich stranám pro letošní říjnové volby do zastupitelstev krajů přidělila Státní volební komise na základě výsledků losování.

KSČM: NA SILNICE NIŽŠÍCH TŘÍD BY MĚLO BÝT VÍC PENĚZ

Oldřich Bubeníček, krajský zpravodaj deníku Haló noviny, člen zastupitelstva kraje, předseda kontrolního výboru zastupitelstva a předseda bytové komise rady města Bílina, předseda Ústecké krajské rady KSČM a OV KSČM Teplice:

1. Preferujeme osobní i nákladní železniční dopravu a nesouhlasíme s omezování osobní dopravy na vedlejších tratích. Podobně nás znepokojuje situace u nákladní automobilové dopravy. Přes kraj totiž vede hlavní tah do severní Evropy a Skandinávie. Silnice jsou přetížené a akutně chybí nedostavěný úsek dálnice D8 přes České středohoří, který se navzdory zahájení stavby stále snaží blokovat ekologičtí aktivisté. Kdo zde nebydlí, si asi jen těžko představí, jaké problémy kraji a životu lidí v něm přináší právě tento chybějící úsek dálnice v délce "pouze" 16,4 km. Jiný problém představuje nedostatek vody ve velké vodní tepně - Labi, která tak nemůže v dopravě plnit úlohu, která by jí právem náležela. Nové jezy proto asi budou jediným řešením, budeme-li chtít Labe intenzivněji využívat. KSČM vede zásadní spor s vedením kraje ohledně situace během mediálně všeobecně známé autobusové krize v roce 2006. My tvrdíme, že kraj ji nezvládl a neměl ani vůli jednat s dopravcem, s nímž se nepohodl. Tento spor však nyní může na úrovni Evropské unie vést až k půldruhamiliardové náhradě škody.

2. Kraj nutně potřebuje více peněz nejen na opravy a rekonstrukce komunikací, které má ve správě, ale také na opravy a rekonstrukce mostů a mostků. Ty jsou v mnoha případech v havarijním stavu a opravy již nesnesou dalších odkladů. U silnic II. a III. třídy se ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) má na opravy a rekonstrukce komunikací a mostů dostat 2,7 mld. Kč, polovina má být kryta evropskými fondy. Přesto si myslím, že to bude málo. Hlavní díl peněz z SFDI i z Bruselu totiž půjde na jinak samozřejmě velmi potřebné dokončení dálnice D8, budování významných obchvatů a napojení pro rychlostní komunikaci R7.

KDU-ČSL: DO KONCEPTU DOPRAVY MAJÍ MÍT ŠANCI MLUVIT I OBCE

Ing. Zdeněk Vokatý, starosta obce Křimov, člen rady Sdružení místních samospráv (SMS) ČR, předseda SMS Ústeckého kraje (KDU-ČSL v kraji kandiduje společně s politickým hnutím Severočeši.cz):

1. Jako největší problém dopravy v našem kraji vidím v její funkčnosti a vlivu na životní prostředí. Ústecký kraj v nedávné minulosti cíleně tlumil železniční dopravu na celém svém území. Přitom tento druh dopravy je zcela určitě nejvíce šetrný k životnímu prostředí. Vlakové spoje byly nahrazovány autobusovými, které jsou sice v mnoha případech rychlejší, ale taky s negativnějším dopadem na životní prostředí. Autobusové spoje samozřejmě patří do rejstříku dopravní obslužnosti v kraji, ale některé vlakové spoje měly své opodstatnění, a měly být proto zachovány. Nejen kvůli romantickému koloritu (víte, jak příjemný je pohled na vláček jedoucí třeba krušnohorským terénem?), ale zejména kvůli zajištění dopravní obslužnosti. Jsou obce, kde dříve zastavoval pouze vlak a kam autobus předtím, ale ani nyní nezajíždí. Mnohde to teď občané mají k nejbližší zastávce i více než kilometr pěší chůze. Například v obci Suchdol dříve zastavovaly čtyři vlakové spoje denně, dnes pouze jeden, a to ještě pouze v sobotu a v neděli. Dalším případem nepříliš důkladně promyšleného rozhodnutí kraje je jistě i zamýšlené rušení tratě Děčín-Oldřichov. Zabývá se tím už i ombudsman, který zachování této tratě podporuje. Netvrdím, že kraji chybí vůle problémy v dopravní infrastruktuře řešit. Ale měl by se daleko více zabývat tím, zda občané z menších odlehlejších obcí mají možnost dostat se veřejnou dopravou do spádové obce či města. Zkrátka, stávající pojetí základní dopravní obslužnosti v některých případech zejména směrem k malým obcím není dostatečné a obce a města by měly mít v budoucnu daleko větší pravomoc při vytváření konceptu veřejné dopravy v kraji.

2. Uspějeme-li v krajských volbách, pak určitě budeme podporovat zachování zejména některých již zrušených (nebo těch těsně před zrušením) vlakových (i autobusových) spojů do oblastí, kde některý z těchto způsobů dopravy zůstává jedinou možností, jak se dostat za lékařem, do obchodu, k dalšímu spoji do zaměstnání apod. A tvrdíme-li dnes, že chceme Krušné hory znovu otevřít turistům, tak některé spoje, zejména ony populární vláčky, by byly oblíbeným dopravním prostředkem nejenom pro pěší turisty, ale pomohly by zejména provozovatelům v poslední době rozvíjející se cykloturistiky. Potenciál těchto regionálních tratí je zkrátka pro rozvoj turistiky nezastupitelný. Dlouhodobější úkol v oblasti regionální dopravy nemůže být jiný než ten, že se dokončí a zkapacitní, a tím pádem budou daleko bezpečnější, hlavní silniční trasy, protínající kraj. Ať už to je D 8, R 7 či R 13, větší pozornost by si zasloužila i silnice Děčín-Liberec.

STRANA ZELENÝCH: PRIORITOU JE INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM

MUDr. Petr Klepiš, neurolog, 2. místo-předseda krajské organizace a člen Republikové rady Strany zelených:

1. Postrádám koncepci udržitelnosti v dopravní politice kraje. Zatím se u nás tradičně klade důraz jen na individuální silníční dopravu na úkor dopravy hromadné včetně té kolejové. Chybějí integrované systémy s navazujícími spoji. Silniční síť je přetížena nákladní dopravou, zvyšuje se množství exhalací, zhoršuje se zdraví obyvatel ve městech, kde se nedostává obchvatů atd. Zhoršuje se bezpečnost na silnicích a cyklista se tam stává ohroženým druhem. Nabývám dojmu, že dopravní politika regionu je spíše určována dopravci a betonovou a asfaltovou lobby. V našem kraji je celá řada příkladů, kde řešení nepřichází buď vůbec, nebo až s velkým zpožděním. Například paralelně s výstavbou obrovské průmyslové zóny Triangel na Žatecku měla být už dávno vystavěna odpovídající dopravní infrastruktura. SZ prosazuje výstavbu kolejové rychlotratě mezi mosteckým a žateckým regionem se zastávkou v průmyslových zónách Joseph a Triangel. Chybí obchvat Chabařovic i dalších obcí. Již před lety měla být vystavěna logistická překladiště u větších nádraží v regionu.

Na Regionálním operačním programu nám obecně vadí, jak je v něm koncipováno přidělování peněz. Zejména v problematice dopravy a udržitelného cestovního ruchu by podporované projekty měly vytvářet jakási společenství měst (například v rámci pánev-ních okresů apod.). Jednotlivé projekty by se také měly opírat o nově vytvářený Územní plán velkého územního celku Ústeckého kraje. Dosavadní počínání kraje i jednotlivých komunálních vlád mně přijde nesystémové a někdy až chaotické.

2. Prioritou je pro nás vybudování dopravního integrovaného systému v kraji. Preferujeme výstavbu obchvatů měst. Odmítáme rušení kolejové dopravy. Naším cílem (i heslem) je živý venkov a bez kvalitní dopravní obslužnosti toho nelze dosáhnout. V nastávajícím volebním období se více zaměříme na využití jedinečných regionálních podmínek a podporu místní produkce. Budeme prosazovat údržbu a zkvalitňování existující infrastruktury namísto výstavby nové, podporovat budeme dopravní propojení uvnitř regionů a výstavbu environmentálních dopravních staveb. Při přípravě jakékoli nové dopravní cesty budeme brát vážně připomínky všech dotčených skupin obyvatel.

ODS: VYUćÍVÁME I NETRADIČNÍ FINANCOVÁNÍ INFRASTRUKTURY

Ing. Jiří Šulc, hejtman Ústeckého kraje, předseda Regionálního sdružení ODS Ústeckého kraje:

1. Dopravní infrastruktura v našem kraji se neřešila celá desetiletí. Stát na kraj v prvním volebním období převedl silnice II. a III. tříd s vnitřním dluhem blížícím se pěti miliardám korun, tedy silnice zanedbané doslova na každém kilometru. Dosud kvůli obstrukcím tzv. ochránců přírody není hotová pro Ústecký kraj životně důležitá dálnice D8, dlouho se odkládala modernizace páteřní rychlostní silnice R7. Hlavní říční spojnice se světem, řeka Labe, je kvůli chybějícím jezům po většinu roku nesplavná, železniční síť svou kapacitou současným přepravním nárokům také přestává dostačovat. Přitom železnice a především vodní doprava by mohly významně ulevit přetíženým silnicím. Stále čekáme na jasné stanovení páteřní železniční sítě, na které bude zaručena nákladní a osobní přeprava, a regionálních tratí, kde je či bude zastavena nákladní přeprava a uvažuje se zde pouze s přepravou turistickou.

Vůle řešit tyto problémy a hlavně potřeba je obrovská, ovšem možnosti za stávajícího rozpočtového určení daní poněkud omezené. Hledáme tedy jiné cesty: Vzali jsme si na rekonstrukce silnic a mostů 700milionový úvěr a máme možnost dohodnout předfinancování významných rekonstrukcí se Státním fondem dopravní infrastruktury. A pak jsou tu finance z Regionálního operačního programu regionu NUTS II Severozápad a k tomu také příslib vlády investovat v našem kraji do roku 2012 přes 50 miliard korun do dopravní infrastruktury. Je to obrovský úspěch. Po tom, co na stav komunikací v našem kraji minulé vlády doslova "kašlaly", je až vláda Mirka Topolánka tou první, která naše potřeby vyslyšela a je ochotna jim vyjít vstříc.

2. Rozhodně bychom dál tlačili na dostavbu důležitých dopravních tepen v našem kraji - tedy dálnice D8, komunikace R7, I/13 a mnoha dalších. Pokračovali bychom v předkládání projektů dopravních staveb do Regionálního operačního programu. Pokud jde o základní dopravní obslužnost, chtěli bychom i v železniční dopravě nastolit podobné podmínky a mechanismy, jaké v našem kraji už fungují v dopravě autobusové. To znamená smluvně zavázat dopravce k dodržování čistoty vozů, dodržování jízdních řádů a podobně. Také bych se rád zasadil o odpuštění poplatků železničních dopravců za užívání dopravní cesty. Mohly by se tak odstranit překážky v konkurenceschopnosti vlaků vůči autobusové přepravě.

ČSSD: PŘÍZRAK VYSOKÉ NÁHRADY ŠKODY JE NUTNO ZAŽEHNAT

Jaroslav Foldyna, poradce ředitele, člen zastupitelstva města Děčín:

1. Po odeznění autobusové krize je naším největším "dopravním" problémem roztříštěnost dopravního trhu daná velkým množstvím přepravců, neboť nynější vedení kraje rezignovalo na tvorbu integrované dopravy. Páteří dopravní obslužnosti přitom musí být železniční doprava a od ní odvozená struktura autobusových spojů. Naší prioritou číslo 1 je dokončení dálnice D8 v úseku Lovosice-Řehlovice. Musí také dojít k masívním investicím do rekonstrukcí silnic II. a III. třídy s využitím peněz z fondů EU a je třeba dokončit i obchvat Roudnice nad Labem. Stejně důležité je vybudování mostu přes Labe v Litoměřicích a další investice do silniční dopravní sítě. Prioritou je i splavnění dolního úseku meLabe mezi Ústím nad Labem-Střekovem a státní hranicí Hřensko. Domnívám se, že kraje nyní už mají dostatečné nástroje k řešení dopravní obslužnosti. Pokud jde o dopravní infrastrukturu, u ní je to však vždy otázka peněz - a těch není nikdy dost. Je nutné si uvědomit, že kraje převzaly silnice II. a III. třídy kraje se značným vnitřním dluhem. U Regionálního operačního programu však pociťuji některé problémy s nastavením správných priorit. Myslím si, že by se v něm mělo více počítat s penězi pro samosprávy měst a obcí, a to i na řešení jejich místních potřeb v oblasti dopravy.

2. Musím se opět vrátit k ke zmíněné autobusové krizi. Po ní se totiž doprava v našem kraji nejen zdražila, ale také zhoršila. Navíc se nad námi vznáší přízrak možné soudní dohry a hlavně z ní vyplývajících případných, pro kraj nepříznivých finančních následků. Zvládnout tuto situaci by tedy byl první úkol. K dalším by určitě patřilo přednostně řešit dopravní obslužnost za spolupráce s příslušnými samosprávami a v souladu s jejich potřebami i vrátit dopravní obslužnosti standardy kvality. Dopravní obslužnost je záležitost, která má charakter sociální služby. V oblasti dopravní infrastruktury bychom se určitě zaměřili na maximální využití evropských fondů ke kvalitním rekonstrukcím silnic ve správě kraje. A v neposlední řadě bychom odvedli maximum k zahájení prací na splavnění Labe.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down