01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Všechno je trochu jinak

V posledních měsících se obecní (městská) policie dostávala - v souvislosti s projednáváním novely zákona v Parlamentě ČR - do popředí zájmu médií. Posuzování činnosti těchto bezpečnostních útvarů jako celku (nejde však o ucelený sbor) je obvykle velkorysé. Když se však ke konkrétní jednotce...

V posledních měsících se obecní (městská) policie dostávala - v souvislosti s projednáváním novely zákona v Parlamentě ČR - do popředí zájmu médií. Posuzování činnosti těchto bezpečnostních útvarů jako celku (nejde však o ucelený sbor) je obvykle velkorysé. Když se však ke konkrétní jednotce vyjadřuje konkrétní člověk, nebývá hodnocení vždy příliš shovívavé.

Například zástupce výkonné ředitelky Českého helsinského výboru JUDr. Pavel Bílek (viz Moderní obec č. 6, str. 45) poukazoval mj. na nekvalitní přípravu členů obecních policií, na různé excesy při výkonu služby a především na zbytečnost existence dvou bezpečnostních sborů. Starostovi Městské části Prahy 8 Josefu Noskovi (viz Moderní obec č. 6, str. 5) se zase nelíbila nadměrná orientace městské policie (MP) na dopravní problematiku. Naopak nedostatečnou aktivitu spatřoval v dohledu na veřejný pořádek a na jeho vynucování. Měl také připomínky k lince 156.

O stanovisko k jejich názorům jsme požádali nového ředitele Městské policie v Praze Bc. Vladimíra Kotrouše. Začal na domácí půdě. "Pokud jde o dopravu, má starosta Josef Nosek v podstatě pravdu. Opravdu těmto otázkám věnujeme značnou pozornost. Není to však proto, že jsou tu vyčíslitelné výsledky (z celkového počtu řešených přestupků je jich 80 % z oblasti bezpečnosti v silničním provozu), ale náš zřizovatel považuje tuto problematiku za prioritní. Je tedy povinností městské policie tuto radniční prioritu akceptovat. Nicméně nejsem zcela spokojen s dopravními zásahy strážníků. V Praze jsou místa (např. v Praze 7 u metra), kde zákroky MP - ač zcela oprávněné - nejsou až tak nezbytné. Naproti tomu na desítkách míst, kde auta překážejí provozu, nezasahují dost přesvědčivě a důsledně. To rozhodně musíme společně s obvodními řediteli změnit. Dá se předpokládat, že i v příštím roce se budeme těmto záležitostem věnovat. Nejspíš jinak než dnes. Přestože se i nadále budeme hodně zabývat dopravními otázkami, považuji za naší povinnost zdůraznit dohled na veřejný pořádek ve městě. Počítám proto s určitými koncepčními změnami - ve smyslu novely zákona, aby starostové neměli důvod si stěžovat. Ale - na základě rozhodnutí bývalého primátora (Jana Kasla) - starostové mohou, ačkoliv neřídí městskou policii, přímo ukládat ve svém rajónu obvodnímu řediteli MP jednotlivé úkoly. Samozřejmě ty, které vyplývají ze zákona o obecní policii. Jinak řečeno, jestliže městská část rekonstruovala dětské hřiště, měl být městské policii v obvodě zadán úkol dozorovat tento prostor, aby nedocházelo k poškozování nebo odcizování majetku. Pokud takový požadavek byl vysloven - pak starostova kritika byla namístě. Ale abych odpovědnost nepřesouval na jiné, musím se poptat, co o této věci věděl a co dělal okrskář MP.

Starostovi Josefu Noskovi se také nelíbilo, že linka 156 váže příliš pracovníků. Je to trochu jinak. Tísňovou linku obhospodařuje centrální operační středisko. V každém obvodě je pak jedna autohlídka, která podle požadavku dispečinku zajišťuje výjezd. Není to však její jediná náplň. Je to běžná hlídka, která má k dispozici vozidlo, a řeší i ostatní úkoly. Mimo jiné dozoruje poplachový monitorovací systém neprofitních organizací (např. objektů městských úřadů, škol, jeslí apod.). Jinak obecná orientace je na pěší hlídky.

Pokud jde o názor JUDr. Pavla Bílka, že působení dvou bezpečnostních sborů v jednom teritoriu je nevhodné - já si to myslím také. Řešení této záležitosti není a nebude jednoduché. Je třeba vyjasnit mnoho legislativních věcí, zvážit ekonomická hlediska a v neposlední řadě se zabývat personálními otázkami. Z toho vyplývá, že to bude vyžadovat mnohá jednání. Rozhodující slovo budou mít jednání politické.

V Praze máme s republikovou policií dobré kontakty. Některé jdou nad rámec dosud platných norem a jsou zakotveny i smluvně. Naše autohlídky, které jsou vybaveny počítačem, mohou vstupovat do policejní evidence ukradených vozidel. Jsou v ní čerstvější informace než v internetové databázi. Tuto spolupráci chceme rozšiřovat. Zejména při přípravě opatření ke komunálním volbám či k summitu NATO. Ale také dlouhodobě v oblasti vzdělávání či prevence. Republiková policie má dokonale propracovaný systém přípravy příslušníků: základní střední, specializovaný a dokonce vysokoškolský. I když jsme na tom ve srovnání s většinou obecních policií lépe, školení našich pracovníků zůstává jen v základní kategorii. Chtěli bychom se dostat dál a předpokládám, že nám státní policie pomůže. Naši lektoři mohou zase rozšířit znalosti frekventantů policejních škol v tomto oboru. Pokud jde o prevenci, máme velmi dobré výsledky. Troufnu si říct, že lepší, než Policie ČR. Oni mají preventivně-informační skupiny, my jsme tu informační složku oddělili. Skupina prevence má 18 lidí a do svého programu zařazuje nejen přednášky a besedy nebo veřejné popularizační akce. Její pracovníci vykonávají i specializovanou službu v terénu. Rád konstatuji, že tendence k rozšiřování spolupráce je oboustranná a má podporu pražského magistrátu i policejního prezídia."

Josef Jelínek

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down