01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vsetínská radnice uplatňuje model CAF

Vsetín je zcela běžné město s 29 tisíci obyvateli. Region, pro který Městský úřad Vsetín zajišťuje výkon státní správy, zahrnuje kromě samotného Vsetína ještě dalších 31 obcí a žije v něm přibližně 70 tisíc obyvatel. Městský úřad má 190 pracovníků.

Výkonné, efektivní a kvalitní řízení města a úřadu je jistě snahou každé radnice. Že je to úsilí nesnadné, je všem jasné. Základním cílem je dosáhnout spokojenosti občanů města a také spokojenosti "zákazníků" úřadu. Starosta města Jiří Čunek vidí snahu vsetínské radnice o vyšší výkonnost a kvalitu takto: "Snahou každé radnice je dělat správné věci správným způsobem. K tomu, abychom ve Vsetíně zjistili, co občané považují za správné věci, potřebujeme systematicky komunikovat s občany a na základě toho realizovat srozumitelnou a měřitelnou strategii. Realizace by měla vždy probíhat efektivně, kvalitně a včas."

Na tom se ve Vsetíně systematicky pracuje od roku 2001, kdy se zastupitelé města rozhodli, že nezačnou vymýšlet vymyšlené a budou při řízení radnice vycházet z osvědčených metod, které se používají v podnicích nebo v organizacích veřejné správy v Evropské unii. Jednou z těchto inspirativních metod je sebehodnocení úřadu pomocí modelu CAF.

CAF (The Common Assessment Framework - Společný hodnotící rámec) je model vyvinutý v rámci EU za účelem zlepšování kvality a výkonnosti ve veřejné správě. CAF je poměrně nízkonákladová metoda zlepšování založená na sebehodnocení úřadu v jasně definovaných kritériích. Model (viz obrázek č. 1) je sestaven z devíti kritérií; pět z nich se týká předpokladů pro dosahování výborných výsledků a čtyři kritéria se týkají samotných výsledků. Jednotlivá kritéria se skládají ze subkritérií a ta z jednotlivých příkladů otázek (model má zhruba 250 otázek).

JAK PROVÁDĚT SEBEHODNOCENÍ

Postup jakož i jednotlivé otázky jsou v modelu CAF popsány v publikaci Zlepšování organizace pomocí sebehodnocení, kterou lze stáhnout na adrese http://www.npj.cz/verejna_sprava.asp. Pro přípravu sebehodnocení je třeba z pracovníků úřadu vybrat vhodnou osobu - koordinátora, proškolit jej a vytvořit mu podmínky pro práci. U každé otázky je hodnocení založeno na základě předložených důkazů. Je velmi vhodné, pokud před samotným hodnocením jsou k jednotlivým otázkám předem důkazy vyhledány a přiřazeny. Sebehodnocení provádí tým pracovníků úřadu, kteří byli pro sebehodnocení jmenovaní (tajemníkem, starostou nebo radou města - dle místních podmínek) a vyškoleni. Po sebehodnocení se sestavuje za účelem zlepšování "Akční plán". Hodnocení se doporučuje každoročně opakovat - je možné sledovat trend zlepšování.

CO BÝVÁ KLÍČOVÉ

Velkým problémem je vyjasnit si, co lze považovat u úřadu či města za klíčové výsledky (ty mají být hodnoceny). Při vyjasňování toho, co lze považovat u jednotlivých otázek za klíčové výsledky, je naprosto nezastupitelná role vedení úřadu.

Zobecníme-li problémy asi 30 samosprávných úřadů, které ke svému zlepšování CAF používají, setkáme se nejčastěji s těmito problémy:

Rada nebo vedení úřadu rozhodne o CAF, ale nikdo není ochoten vytvořit týmu podmínky pro provedení sebehodnocení.

Neproběhne dostatečné proškolení koordinátora CAF nebo týmu.

Nejasnost, zda se hodnotí město nebo úřad (lépe začít úřadem).

Tlak vedení na dosažení vyššího hodnocení za každou cenu (přece si "netrhneme ostudu"), bez skutečného zájmu něco zlepšit.

Nepochopení otázek, nepochopení některých pojmů.

Neexistence vize. Vize města je vydávána za vizi úřadu.

Něco se dělá, ale není důkaz. Přesto hodnotitelé přiřadí vyšší známku.

Naprosté nepochopení smyslu přezkoumání.

Jakékoli srovnávání je vydáváno za benchmarking.

Skoro nic se neměří, pokud se měří, není jasné, zda jde o klíčové výsledky.

Neměří se spokojenost, postup k udržitelnosti nebo ke kvalitě života.

Tvrzení, že popisovat procesy není třeba - vše je v zákonech.

NEJPRVE INSPIRACE, PAK METODA...

Ve Vsetíně jsme se s modelem CAF setkali poprvé v roce 2002, kdy jsme jej vnímali jen jako zdroj inspirace pro zlepšování práce úřadu. První sebehodnocení jsme provedli v roce 2003, druhé v roce 2004. Hodnocení v roce 2004 jsme podrobili externímu posouzení. (Vsetínské výsledky sebehodnocení jednotlivých kritérií za rok 2003 a 2004 zobrazuje obrázek č. 2.)

Zkušenosti města Vsetín s modelem CAF, procesním přístupem a dalšími metodami kvality vydalo Ministerstvo vnitra ČR, odbor modernizace veřejné správy jako dobrou praxi v publikaci Řízení procesů výkonu státní správy - případová studie Vsetín. Publikaci lze objednat na MV ČR na e-mailové adrese kurikova@mvcr.cz.

 

tajemník Městského úřadu Vsetín

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down