01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vstupní vzdělávání zastupitelů je třeba dále aktualizovat /1

Výkon moderní veřejné správy je podmíněn kvalitní samosprávou. Zastupitelé mají ve svých rukou rozvoj svých měst a obcí, úroveň jejich práce ovlivňuje každodenní život občanů. Občané tudíž oprávněně očekávají, že zastupitel dostojí svým předvolebním slibům a veškeré jeho úsilí bude směřovat ke zlepšení kvality života v obci. Občan má právo ptát se na důvody toho, proč tyto sliby nejsou případně dodrženy.

Počáteční entuziasmus nově zvoleného zastupitele obvykle brzy začne narážet na spletitou síť právních předpisů. Většina zastupitelů nemá právnické vzdělání, a proto si velmi rychle musí osvojit celou řadu znalostí a dovedností. Zdá se to jednoduché. Každý zastupitel přece chce svoji práci dělat poctivě a na vysoké úrovni, každý občan očekává, že to tak bude.

Realita je však poněkud jiná. Dobrá vůle zastupitelů nestačí, není-li podložena od-borným vzděláváním zaměřeným hlavně na legislativu. Kontrolní zjištění zaznamenávaná Ministerstvem vnitra při posuzování výkonu samostatné působnosti často odrážejí značnou neznalost současné právní úpravy ze strany představitelů obcí.

NEDOSTATEK ČASU, ALE I CHYBĚJÍCÍ NABÍDKA UCELENÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

Nedostatky se nejčastěji objevují u malých obcí (typu I), jejichž starostové buď vůbec nemají dostatečné právní vědomí, či jsou obeznámeni se zastaralou právní úpravou a podle ní ve svých rozhodnutích postupují. Starostové malých sídel musí bez pomoci jakéhokoliv úřednického aparátu zajistit výkon jak samostatné, tak (v základním rozsahu) přenesené působnosti. To na ně klade značné kvalifikační požadavky. Náročnou situaci těchto starostů komplikuje také fakt, že ve většině případů k výkonu zastávané funkce nebývají uvolněni. Nedostatek času se u nich proto občas projevuje neochotou vzdělávat se, přijímat nové poznatky, měnit letitou praxi. Na druhou stranu se kvalitní nabídka uceleného a systematického vzdělávání reflektujícího potřeby a možnosti zastupitelů a starostů teprve rodí.

Zjištěné výstupy jednoznačně dokládají, že snaha zastupitelů plně se věnovat práci na rozvoji jim »svěřené« obce často naráží na bariéru nedostatečné orientace v legislativě. Přes dobrou vůli a poctivou každodenní práci pro obec nemůže být zastupitel zastupitelem dobrým, pokud, byť nevědomky, svým počínáním porušuje platné právní předpisy. Jedinou možností, jak změnit tuto situaci, je formulování jasné koncepce vzdělávání zastupitelů. Nadcházející komunální volby a příprava této koncepce nás přiměly položit si několik otázek a pokusit se na ně stručně odpovědět.

Co potřebuje nový zastupitel vědět a znát? Jako primární cíl se jeví vzdělávání členů zastupitelstev zaměřené na základní právní aspekty poslání a činnosti územních samosprávných celků a jejich veřejnoprávního charakteru včetně vztahu k občanům.

Jaký by měl být obsah vzdělávání zastupitele v průběhu výkonu jeho mandátu? Výše zmíněným charakterem »vstupního« vzdělávání by neměly být vzdělávací aktivity ukončeny, neboť se ukazuje, že rozhodování zastupitelů podle zastaralých právních předpisů není zcela výjimečné. Je proto nezbytné, aby součástí nabídky vzdělávání byly aktualizační kurzy zaměřené na legislativní změny.

Mělo by být toto vzdělávání povinné? Současná legislativa nijak vzdělávání členů zastupitelstev neupravuje. Povinnost vzdělávat se po dobu své profesní kariéry je zákonem stanovena pouze úředníkům územních samosprávných celků (viz zákon č. 312/2002 Sb.). Na členy zastupitelstev se tato právní norma nevztahuje. Je bohužel jen málo »osvícených« zastupitelů, kteří využívají poměrně bohaté nabídky (co do počtu i obsahového záběru kurzů) poskytovaných akreditovanými vzdělávacími institucemi.

Jako příklad lze uvést počty absolventů kurzů určených zastupitelům, které v uplynulém období uspořádal Institut pro místní správu Praha. Graf vlevo ukazuje počty zastupitelů jednotlivých krajů, kteří se zúčastnili nějaké vzdělávací akce. Samozřejmě záleží na vlastním zájmu jednotlivců, zda využijí stávající nabídky kurzů vzdělávacích institucí. Odborná garance úrovně tohoto vzdělávání je v současné době většinou postavena na principu náhody, řada vzdělávacích institucí pořádá kurzy na základě momentální poptávky bez ohledu na jakoukoliv koncepci.

(Dokončení příště)

 

JANA HAKLOVÁ
PETR KUŠ
Institut pro místní správu Praha

Institut pro místní správu Praha ročně uskuteční více než 500 vzdělávacích akcí pro téměř devět tisíc úředníků.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down