01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vstupní vzdělávání zastupitelů je třeba dále aktualizovat /2

Také po letošních říjnových volbách do zastupitelstev obcí občané právem očekávají, že zvolení zastupitelé dostojí svým předvolebním slibům a veškeré své úsilí budou směřovat ke zlepšení kvality života v daném sídle. Noví zastupitelé však už leckde začínají být konfrontováni s realitou: I ta nejlepší předsevzetí totiž mohou vzít za své, jestliže je volení představitelé obce nedokážou dát do souladu s platnou legislativou, či jsou-li s ní předvolební sliby dokonce v rozporu.

Proto navazujeme na text, který jsme pod stejným titulkem zveřejnili v říjnovém čísle Moderní obce. Zabývali jsme se v něm úvahou, zda by nestálo za to v rámci přípravy změn zákonů o územních samosprávných celcích zvážit zavedení (ve stanoveném termínu po příslušných volbách) povinného vzdělávání členů jejich zastupitelstev se zaměřením na základní legislativu. Položili jsme si přitom i otázky, co by měl nový zastupitel znát, aby jeho práce pro rozvoj obce nenarážela na bariéru nedostatečné orientace v platné legislativě. Na tyto otázky jsme se pokusili nalézt odpovědi. Nyní klademe další otázky, které může přinést praxe, a na základě dlouholetých zkušeností Institutu pro místní správu Praha na ně formulujeme odpovědi.

Jak zajistit, aby účast na vzdělávacích akcích časově nenarušovala práci zastupitelů? Předem připravený harmonogram vzdělávání pro celé volební období by jim umožnil systematicky a dlouhodobě plánovat svoji účast na vzdělávacích aktivitách. Zastupitelé by si přitom sami sestavovali »balíček« kurzů. Čas nutný pro vzdělávání by se jim vrátil formou správného a rychlého rozhodování bez rizika případných sankcí či nedůvěry voličů. Další možností je zahrnout do vzdělávání jak prezenční, tak distanční kurzy. Pro distanční studium stačí běžný počítač a přístup na internet, přičemž zastupitel si sám volí tempo, čas a místo studia. To se týká hlavně žen - zastupitelek. Proto se e-learning stává významným prvkem přispívajícím k reálné rovnosti žen a mužů v přístupu ke vzdělání. Vzdělání tak může být plně integrováno do každodenního života zastupitelů. Výhodou je i snížení nákladů spojených se studiem (ubytování, stravné, cestovné atd.).

Na čem lze stavět? Při přípravě koncepce vzdělávání zastupitelů se lze opřít o řadu zkušeností (pozitivních i negativních) a využít existující know-how. V této souvislosti nelze nevzpomenout na úspěšný projekt Zvýšení připravenosti členů zastupitelstev obecních a krajských samospráv v ČR, k jehož hlavním výstupům patřilo v roce 2002 zpracování Příručky pro člena zastupitelstva obce. Aktualizovaná elektronická verze příručky byla vydána v roce 2004 a následně i po volbách v roce 2006. Zpracování další verze příručky lze očekávat i pro období po letošních komunálních volbách.

Užitečnou »studijní oporou« (nejen) pro začínající členy zastupitelstev mohou být také metodické materiály připravované odborem dozoru a kontroly Ministerstva vnitra (MV): metodická doporučení, stanoviska, vzory obecně závazných vyhlášek a nařízení, odpovědi na často kladené otázky. Zveřejňovány jsou na webové stránce MV (http://www.mvcr.cz/odk2/) pod záložkou Metodická pomoc obcím.

Zajímavou osobní zkušenost mají autoři tohoto článku s tzv. legislativním manuálem komunálních kandidátů. Jde o školení, která některé obce, resp. některé politické strany pořádají už před volbami pro kandidáty a připravují je na možnost, že by byli zvoleni. Účastníci těchto prezenčních školení dostali i materiál, odkazující na základní ustanovení právních předpisů, která souvisejí s činností nejvyššího orgánu obce.

Jaký by měl být obsah vstupního systematického vzdělávání nových členů zastupitelstev obcí? Z analýzy vzdělávacích potřeb vyplynula následující témata: systém veřejné správy v ČR, orgány obce a jejich kompetence, výbory zastupitelstva a komise rady, zasedání zastupitelstva a jeho vedení, jednací řád zastupitelstva, zápisy a usnesení ze zasedání zastupitelstva, práva občana obce a možnost uplatnění některých z nich ve vztahu k zastupitelstvu, právní předpisy obcí, vydávání obecně závazných vyhlášek, rozpočet obce, daňový systém, daň z nemovitosti a její úprava obecně závaznou vyhláškou obce, právní řád, vlastnosti právních předpisů, právní předpisy obcí, jejich právní síla, vyhlašování, účinnost a evidence, úřední deska obecního úřadu, základní principy zákona o svobodném přístupu k informacím, základní principy zákona o ochraně osobních údajů, místní a krajské referendum, volby do zastupitelstev územních samospráv, základní principy hospodaření obce, dispozice s majetkem obcí, přezkoumání hospodaření, finanční kontrola ve veřejné správě, místní poplatky a jejich úprava obecně závaznými vyhláškami, zadávání veřejných zakázek, korupce a etika ve veřejné správě, praktická cvičení, výměna zkušeností.

JANA HAKLOVÁ
PETR KUŠ
Institut pro místní správu Praha

 

  • Vstupní vzdělávání zastupitelů je třeba dále aktualizovat /1
  •  

    Zpracování další verze osvědčené Příručky pro člena zastupitelstva obce lze očekávat i pro období po letošních komunálních volbách.

    Institut pro místní správu Praha zajišťuje veškeré vzdělávání pro územní samosprávné celky prostřednictvím akreditovaných vzdělávacích programů.

    ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

    Napsat komentář

    Napsat komentář

    deník / newsletter

    Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
    Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
    crossmenuchevron-down