01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

VÝBĚR PLATEB SE ZVÝŠIL

Městské zastupitelstvo města Šternberka schválilo v roce 1998 obecně závaznou vyhlášku, která upravuje systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálního odpadu na území města. Usnesením městské rady platí občané od 1. 1. 1999 částku 282 Kč na osobu a rok, tj. 0,77 Kč na den a osobu. V...

Městské zastupitelstvo města Šternberka schválilo v roce 1998 obecně závaznou vyhlášku, která upravuje systém sběru, třídění, využívání a zneškodňování komunálního odpadu na území města.

Usnesením městské rady platí občané od 1. 1. 1999 částku 282 Kč na osobu a rok, tj. 0,77 Kč na den a osobu. V této ceně jsou započítány následující služby:

[*] týdenní svoz nádob na zbytkový odpad - popelnice a kontejnery,

[*] náklady na uložení odpadu na skládku,

[*] třídění a využití vytříděných surovin ze separačních nádob umístěných ve městě,

[*] svoz a likvidace velkoobjemového odpadu z přistavených kontejnerů při jarním a podzimním úklidu,

[*] mobilní a stacionární sběr nebezpečného odpadu,

[*] provoz sběrného dvora.

Cenu za daný systém určuje Rada města Šternberka na základě celkových nákladů na úseku odpadového hospodářství za minulý rok, vydělených počtem občanů na území města. Platí všichni občané s výjimkou novorozeňat do 1 roku stáří a občanů starších 80 let. O ostatních výjimkách rozhoduje pouze rada města. Na základě mandátní smlouvy s městem vykonává veškerou agendu spojenou s tímto systémem firma REMIT, s. r. o., která též nakládá s odpady na území města.

PRÁVNÍ VZTAH

Legislativní vakuum vztahu občana a obce jsme řešili asi jediným možným způsobem. S každou domácností byla sepsána smlouva, která obsahuje objednávku služeb a blíže specifikující přílohu. Výjimkou byly bytové organizace, kde byl za nájemníky smluvním partnerem majitel či správce nemovitostí. Podpisem obou stran vznikl právní vztah - smlouva, která určovala práva a povinnosti objednatele a zhotovitele. Zahrnovala rovněž výpočet částky za nakládání s odpady.

Naše tehdejší práce byla sice fyzicky i časově náročná, ale užitečná. Získali jsme přesné informace o nakládání s odpady občanů města a dodnes z této databáze čerpáme.

Celý systém počítačově zpracoval program, který jsme si sami vytvořili. Přesto nám trvalo asi půl roku, než jsme vychytali všechny chyby. Dnes, kdy prodáváme tento produkt obcím a městům, splňuje veškeré náležitosti, týkající se evidence plateb občanů a chatařů.

Naše zkušenosti s kapitační platbou jsou přehledně uvedeny v tab. 1. S přechodem ze známkového systému (rok 1998) na platbu na hlavu (rok 1999) se změnila dynamika množství svezeného zbytkového směsného odpadu ve městě.

Zatímco v roce 1997 se sebralo na jednoho občana 184 kg/rok, v roce 1998 to bylo 162 kg/rok a v roce 1999 celkem 177 kg/rok. Došlo tedy k mírnému nárůstu množství odpadu. Tuto skutečnost připisujeme oddělenému sběru odpadu ze zeleně na jaře a na podzim a též celkově nižší hmotnosti tuhého komunálního odpadu z důvodu absence popela a nárůstu lehkých frakcí, tj. plastů (především PET lahví) a papíru.

VÍCE POPELNIC

Průměrná hmotnost odpadu v nádobě (popelnice 110 litrů) je dnes kolem 23 kg. U kontejnerů (1100 litrů) se hmotnost nezměnila z důvodu nedostatečného počtu nádob na sídlištích daných bytovými družstvy. Kvalita sídlištního odpadu se rovněž nezměnila. Zvýšila se návštěvnost sběrného dvora, kde se odpad třídí. V roce 1999 každý asi 14 občan města navštívil sběrný dvůr.

Platba na občana znamenala zásadní změny v počtu sběrných nádob. Počet nádob-popelnic (110 litrů) se velmi rychle zdvojnásobil. Když už občan musí zaplatit, zakoupí si nádobu a využívá každotýdenní odvoz. Zcela se eliminovaly případy, kdy některé rodiny neměly vůbec žádnou nádobu. Zmizely také případy, že si občané koupili za rok pouze dvě známky a zneužívali známkový systém.

SEPARAČNÍ SYSTÉM

Sběr druhotných surovin byl asi nejdiskutovanějším tématem systému. Dokonce i někteří "uvědomělí" zastupitelé města prohlašovali, že když budou obyvatelé platit "na hlavu", dají vše do popelnice a nebudou třídit. Z výsledků však jasně vyplývá, že množství tříděného odpadu se nezměnilo v základních druzích a u odpadu ze zeleně se dokonce zvýšilo.

Opatření, která jsme učinili:

[*] zvýšení počtu separačních nádob,

[*] cíleně vedená kampaň mezi obyvatelstvem,

[*] třídění odpadu při jarním a podzimním svozu odpadů na území obce hned na jednotlivých stanovištích, a tím omezení tzv. směsného velkoobjemového odpadu.

Množství tříděných surovin se v prvních čtyřech měsících od zavedení systému snížilo. Poté došlo k vyrovnání stavu a dnes už opět zaznamenáváme nárůst separovaných surovin. Průzkum ukázal, že nejukázněnějšími skupinami jsou důchodci, kteří hospodárnost a morálku mají v krvi. Rovněž třídí mládež, oslovená na školách při ekologické výchově, jíž se ve městě věnuje velká pozornost. Nejhůře dopadá skupina osob ve věku 40-60 let, která třídí nejméně.

Kapitační platbou se zvýšila kvalita vytříděných surovin, protože nedochází k zneužívání separačních nádob k ukládání všeho možného, jak jsme byli svědky u známkové platby.

Podle výsledků v listopadu 1999 i během roku 2000 pokračuje rovnoměrný trend v procentu úspěšnosti výběru plateb od občanů (v průměru 95 %). Všechny rodiny dostanou měsíc před započetím následujícího pololetí složenky s počtem členů v domácnosti a vypočtenou částkou. U bytových organizací je poplatek vybírán formou inkasa na základě odsouhlasených počtů osob v nájemním bydlení. Spolupráce s bytovými družstvy a jinými bytovými organizacemi je velmi dobrá. Přispěla k zlepšení kvality odpadového hospodářství na sídlištích. Postupně doplňujeme a obměňujeme sídlištní kontejnery tak, aby občané pocítili změnu k lepšímu.

Občané, kteří nezaplatí platbu v termínu, jsou osloveni I. a II. upomínkou (evidence přes počítač) a poté jsou zváni na městský úřad (MÚ), případně je s nimi zahájeno přestupkové řízení.

Systém práce s "neplatiči" či těmi co nechtějí do systému vstoupit, je samostatným problémem, o kterém by příslušní pracovníci radnice či naší firmy mohli napsat knihu.

Důsledná evidence a neustálé kontroly jsou ale velmi účinné. Protože veškerou evidenci zajišťuje svozová organizace, může se odbor životního prostředí MÚ zabývat kontrolou činnosti fyzických osob i podnikatelské veřejnosti.

FINANCOVÁNÍ

Základním argumentem pro kapitační platbu je financování nakládání s odpady na území obce. Zdá se, že výpočet částky na občana, odhad počtu neplatičů, výběr a čerpání prostředků byl v našem případě vypočten vcelku přesně. Tento systém je samofinancovatelný. Důležitým trendem je snižování nákladů na likvidaci černých skládek ve městě, která se snížila z asi 300 000 Kč na 100 000 Kč ročně.

V systému nejsou započítány náklady na zvláštní akce, např. na úklid odpadů po závodech ECCE HOMO, pivních slavnostech či po Silvestru. Tyto akce jsou placeny přímo z rozpočtu města.

Vzhledem k tomu, že veškeré platby jdou na samostatný účet města, je zaručena přesná evidence. Protože naše společnost veškeré práce fakturuje, je znám přesný tok peněz oběma směry (příjmy i výdaje). Zamezilo se tak nekontrolovatelnému systému dotací různých forem městských organizací, kde nelze důsledně dohledat finanční toky.

Od 1. 1. 2000 aplikovaly tento systém další menší obce (od 500-2000 obyvatel) naší svozové oblasti. Jejich výsledky zatím potvrzují zkušenosti našeho města s tím, že se více zvýšilo množství TKO i separovaných surovin. Výběr plateb je obecně vyšší než ve městě.

Firma REMIT, s. r. o., Šternberk se snaží zavést integrovaný systém nakládání s odpady ve své svozové oblasti - od zavedení platby na hlavu až po zapojení obcí do systému EKO-KOM.

Všechny obce a města zavedly pravidelný sběr velkoobjemového a nebezpečného odpadu s tříděním na místě a používají separační nádoby na sklo, plast a papír. Obligátní je svoz tuhého komunálního odpadu.

Integrovaný systém je dle mého názoru smysluplný a ekonomicky oboustranně přijatelný. Navíc přispívá ke zlepšení životního prostředí.

Platbu na občana chápeme jako nezastupitelný krok k zavedení tzv. kombinované platby, tj. systému, ve kterém bude občan hradit nižší paušální poplatek než při kapitační platbě, ale bude též platit za jednotlivé svezené množství nevytříděného směsného odpadu. Z dosavadních zkušeností plyne, že tento přechod občané přijímají lépe než přechod na kombinovanou platbu ze známkového systému.

JIŘÍ NEUŽIL,

jednatel společnosti REMIT, s. r. o.

Tab.1 Zkušenosti s kapitační platbou v roce 1999

1. Hmotnost komunální odpadu se mírně zvýšila (o 3,35 %)

2. Došlo k dvojnásobnému zvýšení množství svezených nádob (z 480 na 998 ks a` 110 litrů)

3. Zvýšení zájmu občanů o nakládání s odpady

4. Zvýšený počet návštěvníků sběrného dvora (684/98 a 903/99)

5. Přesná evidence plateb od občanů

6. Zvýšený počet uzavřených smluv s podnikateli a živnostníky

7. Úbytek výskytu černých skládek na území obce

8. Zvýšení množství druhotných surovin a zvýšení jejich kvality od občanů (337 tun/98 a 380 tun/99)

9. Samofinancovatelnost nakládání s odpady na území obce

Tab. 2 Separace v letech 1998-1999 občané (t)

1998 1999

plast 41,18 46,94

papír 77,94 64,55

sklo 81,59 79,21

kovy 17,63 25,56

zeleň 118,63 163,6

celkem 336,97 379,86

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down