01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výběr provozovatele je klíčový

Celá řada měst a obcí, které usilují o získání dotace z Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP) pro léta 2007-2013 určené na výstavbu či rekonstrukci vodohospodářské infrastruktury, nyní stojí před jednou z posledních, avšak neméně významných fází celého procesu. Právě tato etapa přitom může zásadním způsobem ovlivnit získání dotace.

Má-li totiž být infrastruktura provozována na základě rozhodnutí jejího vlastníka v tzv. oddílném modelu (viz rámeček), je nezbytné vybrat provozovatele nově vybudované či rekonstruované infrastruktury v souladu se zákonem č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), v platném znění, nebo zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění.

Výběr provozovatele se přitom může týkat buď celé infrastruktury, případně její jednotlivé části (tj. například nově vybudované ČOV), jde-li o infrastrukturu technicky i ekonomicky oddělitelnou, nebo je možné aplikovat tzv. princip vynětí.

KONCESE, ČI VEŘEJNÁ ZAKÁZKA?

Způsob výběru provozovatele závisí na tom, zda lze daný model provozování označit za koncesi nebo veřejnou zakázku. O koncesi jde v případě, že provozovatel získává právo na výběr vodného či stočného podle § 8 odst. 13 a 14 zákona o vodovodech a kanalizacích, tedy například u nově vybudované kanalizace. V případě tzv. významných koncesních smluv u rozsáhlejších infrastruktur navíc platí povinnost vypracovat a schválit koncesní projekt a následně i provozní smlouvu.

Pokud ovšem předpokládaný celkový příjem (obrat) provozovatele ze smlouvy za celou dobu její účinnosti nepřesáhne 20 mil. Kč. Pak totiž vlastník nemá povinnost koncesní řízení podle zákona provést. V takových případech je nicméně vlastník povinen při výběru provozovatele dodržet základní zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace neboli realizovat výběrové řízení, které však nebude koncesním zákonem regulováno (tyto zásady konkretizuje metodický materiál Státního fondu životního prostředí).

VEŘEJNÁ ZAKÁZKA S PŘENESENÝMI RIZIKY

Naopak o veřejnou zakázku půjde tehdy, nebude-li provozovatel vybírat vodné nebo stočné, ale za provozování vodohospodářské infrastruktury bude odměňován vlastníkem. Obvykle bude spadat do kategorie veřejných zakázek s přenesenými riziky podle § 156 zákona o veřejných zakázkách (tzv. kvazikoncesí). I zde pak bude obdobně platit povinnost vypracování a schválení koncesního projektu a provozní smlouvy.

V některých případech však není vyloučeno přímé zadání zakázky na základě tzv. koncernové výjimky uplatnitelné mezi osobami z jedné skupiny (holdingu) podle § 19 odst. 3 zákona o veřejných zakázkách.

PŘÍPRAVA PROVOZNÍ SMLOUVY

Vedle samotného zadávacího, koncesního či výběrového řízení je velmi důležitým okamžikem příprava provozní smlouvy. Pro úspěšné získání dotace musí totiž smlouva splňovat Podmínky přijatelnosti OP Životní prostředí, které zajišťují, že smlouva bude vyhovovat podmínkám tzv. nejlepší mezinárodní praxe. Mezi nejvýznamnější obsahové náležitosti smlouvy lze uvést výkonové ukazatele (tj. určité standardy výkonu provozovatele), specifikované v Praktické příručce Smluvní výkonové ukazatele v oboru vodovodů a kanalizací ČR, smluvní pokuty za jejich nedodržování a jejich monitoring (pomocí čtvrtletních zpráv provozovatele). Zásadní jsou pravidla pro cenotvorbu, která musí podněcovat efektivitu a využívat tzv. finanční model, a také stanovení dostatečně vysokého nájemného, které umožní vlastníkovi financování obnovy infrastruktury.

Mezi další náležitosti těchto smluv patří například přesné vymezení pronajímaného majetku, přesné rozdělení povinností provádět údržbu, opravy a investice, pravidla pro vracení majetku při ukončení smlouvy, povinnosti k odběratelům, vztahy k třetím osobám, pojištění či pravidla pro řešení sporů a další.

(Pozn. redakce: Více podrobných informací a užitečných rad pro odpovědný výběr provozovatele vodohospodářské infrastruktury ve vlastnictví municipalit přinese červencové vydání Moderní obce ve své osmi-stránkové příloze Speciál, kterou připravují odborníci z advokátní kanceláře MT Legal.)

DAVID DVOŘÁK
Partner MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

ODDÍLNÝ MODEL

Oddílným modelem se rozumí situace, kdy je vodohospodářská infrastruktura provozována na základě provozní smlouvy, která je uzavřena mezi vlastníkem infrastruktury (veřejný sektor) a provozovatelem (soukromý sektor). Jde tedy o určitou variantu partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership - PPP) a zároveň v České republice nejrozšířenější model (přibližně 67 %).

POTŘEBUJETE VÍCE INFORMACÍ?

Odborná konference »Jak vybrat provozovatele vodohospodářské infrastruktury«, určená především pro zástupce obcí a měst, vodárenských svazků či společností - žadatele o podporu z Operačního programu Životní prostředí 2007-2013, prioritní osa 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní, se uskuteční ve čtvrtek 10. června 2010 v hotelu Voroněž, Brno, Křížkovského 47.

Více informací naleznete na www.mt-legal.com/cz/konference.

Úpravna vody Plav poblíž Českých Budějovic je centrálním zdrojem pitné vody pro téměř čtyři sta tisíc Jihočechů. Provozuje ji akciová společnost ČEVAK, která letos 1. května vznikla jako nástupní provozní organizace po VAK JČ a 1. JVS.

Mgr. David Dvořák: Způsob výběru provozovatele závisí na tom, zda lze daný model provozování označit za koncesi nebo veřejnou zakázku.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down