Výběrovému řízení a veřejným zakázkám jsme věnovali pozornost již v Moderní obci č. 10/2007. Nyní se budeme podrobně věnovat různým druhům zadávacích řízení.
Podle způsobu zadávání zakázky rozlišujeme šest druhů výběrových řízení:
Otevřené řízení: Zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení. Oznámení v otevřeném řízení je výzvou k podání nabídek dodavatelů a k prokázání splnění kvalifikace. Uveřejňuje se na centrální adrese www.iszvus.cz.
Užší řízení: Zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení. Oznámení je výzvou k podání žádostí o účast v užším řízení a k prokázání splnění kvalifikace. Veřejný zadavatel je povinen vyzvat k podání nabídky minimálně 5 zájemců.
Jednací řízení s uveřejněním: Zadavatel oznamuje svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení. Oznámení je výzvou k podání žádosti o účast v jednacím řízení s uveřejněním a k prokázání splnění kvalifikace. Veřejný zadavatel je povinen vyzvat k podání nabídky minimálně 3 zájemce.
Jednací řízení bez uveřejnění: Zadavatel oznamuje zájemci nebo omezenému počtu zájemců svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení.
Soutěžní dialog: Veřejný zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení. Oznámení je výzvou k podání žádosti o účast v soutěžním dialogu a k prokázání splnění kvalifikace
Zjednodušené podlimitní řízení: Veřejný zadavatel vyzývá písemnou výzvou nejméně 5 zájemců k podání nabídky a k prokázání splnění kvalifikace.
Veřejné zakázky malého rozsahu - do 2 000 000 Kč bez DPH: Jejich zadávaní neupravuje přímo zákon, zadavatelé jsou však povinni při výběru dodavatele dodržet základní zásady, a to transparentnost, nediskriminaci a rovné zacházení.
Pro nositele projektu, který má ambice získat pro svůj záměr dotaci ze strukturálních fondů EU, je důležité, aby každý dodavatel, ať poradce-konzultant, stavební či projekční firma nebo následně provozovatelé projektu, byl vybrán v rámci výběrového řízení příslušné úrovně.
To je třeba zohlednit už při přípravě žádosti. Často se zapomíná na to, že i za jakékoli dodávky pro daný projekt je třeba hradit jejich cenu. Výběrová řízení mají rovněž podstatný vliv na harmonogram projektu, a projeví se rovněž v rozpočtu. V harmonogramu je třeba počítat se všemi lhůtami, které příslušný zákon umožňuje - nejenom na vypsání výběrového řízení, doručení nabídek a jejich hodnocení, ale také na lhůty spojené s odvoláními neúspěšných uchazečů, která mohou způsobit skluz několika týdnů až měsíců.
S ohledem na možnost využití specializovaných firem pro vypsání a provedení výběrových řízení (jejichž zapojení lze doporučit především u významných a nákladných projektů, kde jakékoli opomenutí může znamenat nepřijetí některých nákladů a tím krácení dotace) není asi nutné disponovat vlastním odborníkem, který se v problematice veřejných zakázek orientuje.
Rovněž pojištění proti způsobeným škodám, kterým by solidní poradenská společnost měla být zcela jistě vybavena, redukuje pravděpodobnost špatného postupu a poškození nositele projektu v jeho důsledku. Připomínám, že i výběr tohoto specializovaného poradce (chceme-li, aby cena za jeho služby byla uznatelným nákladem projektu) musí být v souladu s ustanoveními zákona o veřejných zakázkách.
TOMÁŠ KULMAN
business development manager
oddělení Řízení rizik a poradenské služby KPMG ČR