Metodika financování energetických projektů z budoucích úspor, tzv. Energy Performance Contracting (EPC), je v současnosti probírána z mnoha úhlů. Stejně tak i otázky týkající se územních energetických dokumentů - energetických generelů. Obě odlišné problematiky spolu úzce souvisejí, a to zejména v...
Metodika financování energetických projektů z budoucích úspor, tzv. Energy Performance Contracting (EPC), je v současnosti probírána z mnoha úhlů. Stejně tak i otázky týkající se územních energetických dokumentů - energetických generelů.
Obě odlišné problematiky spolu úzce souvisejí, a to zejména v oblasti legislativy - totiž v neexistenci zákonných úprav, které by usměrňovaly plné praktické využití těchto bezesporu ekonomicky přínosných metodik.
Realizovat projekt metodou EPC znamená uzavřít s firmou energetických služeb (FES) celou řadu na sebe navazujících smluv. Jde o postupné kroky, kdy teprve po ukončení jedné etapy lze na jejích výsledcích uzavírat další konkrétní dohody.
Například: Zákazník (v našem případě město) uzavře s firmou energetických služeb rámcovou smlouvu o energetických službách. Na základě této smlouvy zpracuje FES podrobný energetický audit (EA), který je pak podkladem dohody o realizaci opatření. Podrobný EA je podkladem pro stanovení výše nákladů na realizovatelná opatření a teprve nyní je možno vybírat dodavatele. Firma na základě smlouvy o energetických službách garantuje výši úspor, a má tedy prioritní zájem o co nejméně nákladnou, ale efektivní realizaci.
Současně s jejím výběrem ve veřejné soutěži by jí měla být smluvně udělena dostatečná pravomoc uzavírat subdodavatelské smlouvy. Mnohdy jde i o dost vysoké investiční náklady, které jsou ať přeneseně nebo přímo náklady města či obce. To je však vázáno zákonem o veřejných zakázkách. Je tedy velmi obtížné v aplikaci systému EPC najít hranici splňující podmínky zákona.
Možné energetické úspory lze například u starších objektů nalézt v každé jejich části. Snížení energetické náročnosti takové stavby je však otázkou krytí investičních nákladů. Pro efektivně návratnou část této investice lze s výhodou použít metodu EPC, ale ta se většinou týká jen technologií vytápění. Při realizaci oprav, jako je zateplení střešních konstrukcí, stěn a výměna oken jsou však náklady vyšší a návratnost investice je většinou dlouhodobá (10 a více let).
Proto žádná z firem energetických služeb zateplení objektů metodou EPC neprovádí. Sdružení finančních prostředků města a FES ke komplexní rekonstrukci objektu je pak možné jen tehdy, jsou-li k dispozici finanční prostředky a jen se souhlasem obecního (městského) zastupitelstva. K tomu však mnohde chybí ony finanční prostředky a mnohdy i potřebná vůle se problematikou zabývat.
ÚZEMNÍ ENERGETICKÝ DOKUMENT
Územní energetický dokument - energetický generel je vyjádřením vůle obce řešit zásobování regionu energiemi s ohledem na potřeby rozvoje obce. Protože však všechny síťové energie spravují privatizované společnosti, je jejich prioritním zájmem uplatnit se především v oblastech obce, kde je to pro danou společnost ekonomicky výhodné.
Tím nutně dochází ke střetu zájmů. Z hlediska požadavku regionu je však třeba energie přivést i do těch částí obce, kde ekonomický efekt vzhledem k nákladnosti připojení sítí není příliš efektivní. Jedná se zejména o zásobování plynem a teplem ze sítě centrálního zásobování teplem (CZT).
Tam, kde skutečně není možno přivést zemní plyn nebo teplo z CZT, může občan volit buď ekologický, avšak drahý způsob vytápění, tedy elektřinu či kapalný plyn, nebo fosilní paliva a dřevo.
Občan však může volit fosilní paliva i v centru obce, kde jsou ostatní síťové energie k dispozici. To však pro obec znamená mimo pozadí další imisní zátěž. Energetický generel, jako odborná energetická expertíza, která zvažuje energetické, ekologické a ekonomické důsledky vlivu užití energií na dané území, se tak stává podkladem pro závaznou část územního plánu, který svými regulativy působí na zajištění staveb energiemi.
I přesto se některé, pro obec nezdravé podnikatelské zájmy nedaří ovlivnit pro absenci pravomocí podepřených zákonnou úpravou. Energetický generel je pak jen odborným vyjádřením přání obce.
I přes všechny uvedené nesnáze lze při nedostatku finančních prostředků v rozpočtu obce realizovat projekty snižující energetickou náročnost objektů, a plnit tak část doporučení vyplývající z územního energetického dokumentu. Dále pak lze mimo zhodnocení obecního majetku šetřit i neobnovitelné zdroje energie a přispívat k ochraně životního prostředí.
EPC ve svém názvu obsahuje tři významné prvky, které jsou pro tuto metodu do určité míry charakteristické:
[*] Energy - nejvýznamnější potenciál ke snižování nákladů metodou EPC je v sektoru spotřeby energie (teplo, teplá užitková voda, elektřina, plyn apod.).
[*] Performance - poskytovatel služby EPC dává svému zákazníkovi záruku za dosažení ekonomických efektů, které před realizací slíbil.
[*] Contracting - vzájemně vyvážený smluvní vztah vyvažující rizika a očekávané přínosy projektu pro zákazníka a firmu poskytující EPC.
ŠIROKÝ SORTIMENT SLUŽEB
Metoda je obecně použitelná ve všech sektorech ekonomiky a pro všechny druhy vlastnických či provozovatelských vztahů k předmětným objektům a zařízením. Existují však případy "ideální" a na druhé straně i případy zcela nevhodné pro realizaci úsporných opatření metodou EPC.
Podstatou EPC projektů je poskytnutí všech služeb vedoucích ke snížení vysokých nákladů na provoz konkrétních objektů. Do komplexu poskytovaných služeb patří:
[*] příprava podkladů a zpracování nabídky na realizaci úsporných opatření,
[*] dodávka a montáž navržených úsporných opatření na "klíč",
[*] zajištění financování včetně využití dostupných zvýhodněných zdrojů,
[*] provozování a servis po dobu trvání smluvního vztahu,
[*] záruka za dosažení předpokládaných úspor, které slouží ke splácení celkových nákladů,
[*] sledování a vyhodnocování dosažených výsledků po dobu trvání smluvního vztahu.
Z výčtu vyplývá, že realizátor projektu metodou EPC svému zákazníkovi poskytuje široký sortiment služeb, čímž plní úlohu hned několik účastníků "klasické" dodávky určitého díla. Ze samotné podstaty metody EPC vyplývá pro firmu energetických služeb (FES) velká odpovědnost a jí odpovídající rizika.
Největší odlišností metody EPC je totiž poskytnutí smluvní záruky za finanční výsledek celého projektu, a ne pouze záruka technicky správného fungování dodaného zařízení, jak je obvyklé u klasické dodávky díla. Firma energetických služeb je plně závislá na výsledcích projektu, protože pokud nebude dosaženo očekávaných úspor, splácení investičních nákladů je hrazeno z prostředků poskytovatele záruky, tj. z prostředků FES.
CO LZE OČEKÁVAT
Projekty realizované metodou EPC umožní zákazníkům plně se věnovat svému hlavnímu poslání a problémy spojené s dodávkou, distribucí a spotřebou energie přenechat odborníkům včetně převedení všech rizik neúspěchu projektu na dodavatele - FES. Neznamená to však, že by firma energetických služeb "nekontrolovaně" vstoupila do dosavadního výsostného teritoria zákazníka a na vlastní riziko začala řešit energetické problémy.
Zájmem FES i zákazníka je tedy "zainvestovat a zrealizovat" jen taková opatření a v takové ceně, která se zaplatí z úspor dosažených těmito opatřeními. Při realizaci "klasické" dodávky díla tato motivace dodavateli chybí.
Zákazník v podstatě splácí náklady na realizaci projektu prostředky, které by stejně musel vynaložit na úhradu energií. Pokud úspor nebude dosaženo (vysoká splátka díky "drahému" opatření nebo nízké úspory vlivem jejich špatného odhadu), firma energetických služeb nedostane své očekávané příjmy.
VÝHODY A NEVÝHODY
Základní výhody jsou současně i základními charakteristickými prvky projektů EPC.
[*] FES je jediným odpovědným dodavatelem celého projektu včetně financování. Zákazník uzavírá smlouvu pouze s firmou, další smluvní vztahy, zejména subdodávky jednotlivých technologických komponentů a částí staveb, jsou uzavírány mezi FES a těmito subjekty. Zákazník jako konečný příjemce díla má samozřejmě plný přístup k informacím o zamýšlených opatřeních a má právo ovlivnit jejich výběr.
[*] Návrh projektu je iterativním procesem. Firma energetických služeb je v průběhu přípravy projektu v úzkém kontaktu se zadavatelem a jednotlivé návrhy a varianty řešení s ním konzultuje a akceptuje jeho připomínky.
[*] FES přebírá plnou odpovědnost za úspěšnost projektu, tzn. že poskytuje zadavateli plnou záruku za případné nedosažení očekávaných výsledků. Zákazník tudíž nenese žádné riziko, že nebude mít prostředky na splácení dluhové služby.
[*] FES zajišťuje financování celého projektu. Až do okamžiku zajištění finančních prostředků nevznikají zadavateli žádné finanční závazky ani náklady, veškeré náklady projektu jsou spláceny až po dokončení výstavby, předání díla a po dosažení očekávaných finančních efektů vlivem realizace projektu.
Nevýhodou EPC projektů je zatím jejich poměrně malé rozšíření a s tím spojená určitá nedůvěra. Hlavní příčinou nedůvěry potenciálních zákazníků je mylná představa, že realizace projektu touto metodou je dražší než klasická dodávka stejných opatření. Při této úvaze ovšem zákazník nezahrnuje do nákladů projektu některé položky, jejichž vyčíslení vede někdy i k podstatně dražšímu projektu "klasickou" dodávkou. Mezi nejčastěji opomíjené náklady patří:
- čas a náklady pracovníka pověřeného přípravou projektu, řízením nebo dozorováním výstavby,
- čas a náklady na zajištění finančních prostředků,
- časová prodleva při oddálení realizace projektu (roční oddálení realizace projektu způsobí větší ztráty než jsou náklady na služby FES),
- riziko nedosažení slibovaných úspor, které se zvyšuje s absencí motivace k jejich dosažení,
- náklady na sledování dosažených výsledků, případné zásahy na jejich opětovné dosažení a s nimi spojené náklady.
Ve veřejném sektoru, který podléhá zákonu č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, může být určitou překážkou vypsaná soutěž na dodavatele služby EPC, která nezohledňuje některé specifické prvky této služby.
Z pravidel pro tyto soutěže vyplývá pro dodavatele nutnost uvádět nabídkovou cenu, která má samozřejmě opodstatnění při "klasické" dodávce, ale při dodávce této služby zákazníkovi nezáleží na výši ceny, podstatná je výše dosažených efektů, které musí celkovou investici = cenu vždy splatit.
Z uvedeného vyplývá, že kritérium nabídkové ceny by v případě veřejných zakázek, které mají snížit provozní náklady veřejného sektoru, mělo být upraveno tak, aby postihovalo úplné náklady po dobu životnosti projektu, nikoliv pouze počáteční investici. Veřejné soutěže, které jsou vypisovány jednotlivými městy v posledních měsících, již toto zohledňují.
LUDĚK KOZDERA,
hlavní energetik
města Jablonce n. N.
Největší odlišností metody EPC je poskytnutí smluvní záruky za finanční výsledek celého projektu, a ne pouze záruka technicky správného fungování dodaného zařízení, jak je obvyklé u klasické dodávky díla.